• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۰۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
اقتصادی » بازاروتجارت

امامی: انتقال کالا از مسیر ایران بسیار جذاب و مقرون به صرفه است

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران می‌تواند به چهار راه ترانزیت کالا تبدیل شود، گفت: تردد فراوان هیات‌های تجاری از کشور‌های آسیای میانه، هند و چین با وجود تحریم‌های جهانی حکایت از آن دارد که مسیر انتقال کالا از ایران بسیار جذاب و مقرون به صرفه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید علی امامی اظهار داشت: اقتصاد جهانی بعد از شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی روبه رو شد. یکی از آن آسیب‌ها انقطاع و نوسان در تامین زنجیره کالا بود که پیش از آن از مبدأ چین به مقصد اروپا با سهولت انتقال انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه این روند با شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شد، تصریح کرد: به همین دلیل جهان به دنبال راه‌ها و مسیر‌های جدیدی بود. بخش کوچکی از مسیر‌های جدید در دریا ایجاد شد، اما بخش عمده آن‌ها در خشکی مدنظر قرار گرفت.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از کالا‌های موردنیاز جهانی در چین تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: موضوع این بود که عمده کارخانه‌های در غرب این کشور فعالیت می‌کردند، اما در قسمت شرق آن ضعف اقتصادی وجود داشت که دولت چین برای توسعه اقتصادی این بخش مسیر‌های باری جدید تعریف کرد.
امامی با اشاره به ۶ مسیر ارتباطی از چین، گفت: این کشور قصد داشت با گشودن مسیر‌های جدید از طریق ایران، روسیه، ترکمنستان و ارمنستان راه‌های جدیدی برای انتقال کالا به اروپا بگشاید، اما بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین بخشی از مسیر‌های تعیین‌شده با مشکل مواجه شده‌اند.
وی افزود: از سوی دیگر روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین تامین کننده غلات جهان به دلیل جنگ دچار مشکلات فراوانی شده است.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: با توجه به ایجاد تمام این شرایط، برای ایران فرصتی فراهم شد تا نقش مهمی را در انتقال کالا و تامین نیاز کشور‌های دیگر بر عهده بگیرد.
امامی بیان کرد: ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند کالا‌ها را از هند، چین، روسیه و قزاقستان به مقاصدی مانند اروپا منتقل کند که این کار کریدور‌های شرق به غرب و شمال به جنوب را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بارگیری بسیاری در بنادر کشور خالی باقی مانده است، تاکید کرد: همچنین با راه‌اندازی بخش ریلی کشور و فراهم ساختن زیرساخت‌ها در این بخش می‌توان گامی بزرگ در فعال کردن این مسیر‌ها برداشت، زیرا در حال حاضر ظرفیت لازم در این بخش وجود ندارد.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت به حمل و نقل جاده‌ای پرداخت و گفت: انتقال بار در مسیر‌های طولانی با کامیون توجیه اقتصادی ندارد. با این حال در بخش جاده‌ای نیز از یک‌سو نیاز به ناوگان مدرن و قوی داریم و از سوی دیگر با فراهم شدن حذف موانع موجود جهت تردد کامیون‌ها و رانندگان ایرانی به کشور‌های آسیای میانه که با تفاهم‌های فی‌مابین کشور‌ها ایجاد می‌شود رونقی دوباره در تجارت و حمل و نقل ایجاد می‌شود.
امامی تصریح کرد: ایران می‌تواند جایگاه چهار راه حمل بار و هاب لجستیکی منطقه را به خود اختصاص دهد و برای انتقال سریع و به‌صرفه انواع محصولات مانند غلات، مواد معدنی و حتی فراورده‌های نفتی مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه ایران در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند از ترانزیت به‌عنوان یک منبع درآمد خوب بهره‌مند شود، اظهار داشت: با افزایش ظرفیت‌ها در بخش کریدور‌های منطقه‌ای می‌توان به توسعه اقتصادی دست یافت.
به گفته مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، در صورت انجام یک برنامه‌ریزی مناسب، کریدور‌های منطقه می‌توانند نقطه عطفی برای توسعه اقتصادی کشور محسوب شوند که تاکنون نیز گشایش‌هایی انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
«از ایرانمان دفاع کنیم» روایت پیشرفت در آموزش و پرورش
اجرای ۲۰۷ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی
۳۴ محور فارس برفی و بارانی است
مصاف نمایندگان والیبال خراسان شمالی و کردستان
رقابت هزار و ۷۶۶ همدانی درآزمون استخدامی سرایداری آموزش و پرورش
سهم بارش باران در کیش تا صبح امروز ۲۲۱ میلی متر
ضربه بزرگ پاکستان به داعش
از سرزمین چین (۶)
همه جاده های استان سمنان باز است
بازدید و ارزیابی مرکز معاینه فنی خودرو‌های سبک میاندوآب از نظر آلایندگی
اعلام محدودیت‌های ترافیکی در محور‌های شمالی کشور
۲۹ پایگاه اوراژانس در نقاط برف گیر استان کرمان
انسداد راه‌های ارتباطی برخی روستاها در شهرستان قلعه گنج
برف‌روبی بیش از ۴ هزار کیلومتر از راه‌های چهارمحال و بختیاری
شکایت باشگاه پرسپولیس از تراکتور
بهزیستی آماده دریافت کمک‌های مردم سخاوتمند استان قم است
گرامیداشت شهدای کولا و دودانگه ساری
چگونه مواجهه روزمره با میکروپلاستیک‌ها را کم کنیم؟
اماده باش اورژانس کرمان
بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله حائری در حرم شاهچراغ (ع)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
اوج فعالیت سامانه سردبارشی از امشب در سراسر استان
آغاز فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهر‌ها با دستور وزیر کشور
کشف صدها تن برنج احتکار شده در آبادان
هشدار بارندگی برای نیمی از کشور در روز پنج شنبه ۲۷ آذر
هوای سرد در تهران ماندگار است
جدیدترین گزارش پزشکی وضعیت رضا امیرخانی
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان
جوانان جهان، امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره‌مندی از آموزه‌های امام خمینی (ره) هستند
حضور هواداران ایران و ۳ کشور در جام جهانی ممنوع شد
کشتی فرنگی قهرمانی کشور؛ نفرات برتر ۵ وزن نخست مشخص شدند
اعطای درجه سپهبدی شهید باقری به خانواده ایشان
کارت‌سوخت با انتقال سهمیه بنزین به کارت‌بانکی حذف نمی‌شود
ادامه عملیات بارورسازی ابر‌ها تا پایان بهار
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند  (۵ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۲ نظر)
اجرای ۴۲ طرح عمرانی در کمالشهر  (۲ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
وزیر دادگستری: قرار نیست مهریه ۱۴ سکه باشد  (۱ نظر)
یک هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمه درمان بازنشستگان تسویه شد  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)
رئیس قوه قضائیه مهمان مردم استان مرکزی  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
تجاوز جدید ترامپ؛ محاصره کامل نفت‌کش‌های ونزوئلا  (۱ نظر)
سامانه بارشی جدید در راه تهران  (۱ نظر)
برف پاییزی، چهره زمستانی به زنجان بخشید  (۱ نظر)