امروز: -
گرمایش زمین یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین معضلات جهان است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. در ادامه، فیلمی از روند افزایش دما در قاره‌های مختلف را از ۱۴۰ سال پیش تا کنون، مشاهده می‌کنید.
تاریخ : ۱۴۰۱/۰۴/۲۳- ۱۶:۲۴

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اندازه گیری دمای کره زمین از سال ۱۸۸۰ آغاز شده است. طی یک قرن گذشته دمای زمین حدود ۰.۸ درجه گرمتر شده است. می‌توان دلایل گرم شدن کره زمین را به شرح ذیل عنوان کرد:

اثر گلخانه ای: مطالعات نشان می‌دهد افزایش دمای زمین ارتباط مستقیم با گاز‌های گلخانه‌ای دارد. با افزایش این گاز‌ها شاهد افزایش دمای کره زمین هستیم. گاز‌های گلخانه‌ای در جو زمین به انعکاس نور و حرارت اجازه خروج از جو را نداده و باعث گرم شدن کروه زمین می‌شوند.

آتش سوزی جنگل ها: آتش سوزی جنگل‌ها نیز یکی از دلایل افزایش دما می‌باشد. درختان دی اکسید کربن جذب می‌کنند. با آتش سوزی و نابودی جنگل‌ها و درختان این گاز آزاد می‌شود.

فوران آتشفشان: یکی از علت‌های طبیعی گرمایش زمین، فوران آتشفشان‌ها است.

دامداری: دامداری صنعتی طی گزارش فائو، حتی بیشتر از حمل و نقل و وسایل نقلیه باعث تولید دی اکسید کربن و گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود.

با افزایش گرمای زمین، یخچال‌های قطبی آب شده و باعث افزایش سطح آب دریا و اقیانوس‌ها می‌شود؛ و در آینده شهر‌هایی از جهان به زیر آب خواهند رفت. همچنین به دلیل اینکه این بخچال‌ها منابع عمده آب شیرین دنیا هستند با آب شدن آن ها، منابع آب آشامیدنی کاهش خواهند یافت. ایجاد توفان و گردباد، خشکسالی، بیابان زایی، از دیگر پیامد‌های این افزایش دما می‌باشد.

سازمان جهانی هواشناسی سال ۲۰۱۶ را گرمترین سال جهان دانست.

کشور‌های چین، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن، آلمان و ایران در رده‌های اول تا هفتم بیشترین تولید کننده‌های دی اکسید کربن در جهان می‌باشند. این آلودگی یکی از دلایل افزایش دما می‌باشد.

نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha