تفاهم نامه سایپا و دانشگاه صنعتی بابل برای تولید موتور هیبریدی
در راستای ارتقاء کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا؛ همکاری مشترک سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبرید شاهین در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا آغاز شد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سایپا؛ مدیرعامل گروه سایپا با اعلام آمادگی سایپا برای بهره گیری از اندیشهها و طرحهای دانش بنیان مراکز دانشگاهی و وزارت علوم در زمینه خودروسازی و قطعه سازی گفت: دانشگاههای ایران اسلامی بالاترین مراکز دانش بنیان هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه باید به صورت دوطرفه برقرار شود، از این رو سایپا آمادگی دارد میزبان دانشگاهیان باشد تا در راستای حل مشکلات صنعت خودرو و بهره گیری از دانش و تخصص مراکز دانشگاهی ارتباطات دوطرفهی مؤثر به نحو مطلوبی شکل بگیرد.
آقای محمدعلی تیموری با اشاره به اعلام نارضایتی مقام معظم رهبری از کیفیت خودرو در روزهای آغازین مسئولیت خویش در سایپا و نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» افزود: اگر بخواهیم کیفیت محصولات را افزایش دهیم نمیتوانیم بدون اتکاء به مراکز دانش بنیان کیفیت را ارتقاء دهیم و باید مراکز دانش بنیانی در بطن کار و تولید قرار بگیرند و در زمینه مسائل جاری و آینده به صنعت خودرو کمک کنند.
وی تصریح کرد: باید شرایط بازار در محصول خودرو طوری باشد که مراکز دانش بنیان و سرمایه گذاریها در مسیر تولید اقتصادی قرار گیرند، اینکه برای طراحی و تولید یک محصول جدید طی سه سال سرمایه گذاری، خط تولید آن محصول راه اندازی شود و در نهایت تیراژ تولید پایین باشد به هیچ عنوان تولید اقتصادی صورت نگرفته است.
مدیرعامل گروه سایپا گفت: موضوع سیاستگذاری در صنعت خودرو بسیار مهم و اثرگذار است که در این زمینه انتظار داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها به خودروسازی کمک کنند تا سیاستگذاریها در صنعت خودرو در راستای حمایت از این صنعت باشد.
تیموری افزود: ریل گذاری نظام جمهوری اسلامی در زمینه بهره گیری از فناوریهای هستهای بسیار درست و به جا بوده است و این ریل گذاری کمک میکند که صنعت خودرو در مسیر تولید خودروهای برقی، هیبریدی و دانش بنیان شدن حرکت کند.
وی گفت: قوانین جدید در صنعت خودروی کشور با استانداردهای تولید خودرو در کشورهای پیشرفته برابری میکند و فقط ۲۸ درصد خودروهای دنیا با استانداردهای ۸۵ گانه تولید میشوند و صنعت خودروی ما هم جزو این ۲۸ درصد است در حالی که امروزه خودروسازیهای بزرگ دنیا خودروهایی تولید میکنند برای کشورهایی که استانداردهای ۸۵ گانه در آنها اجرا نمیشود.
تیموری افزود: دانشگاهها نباید خودشان سرمایه گذاری کنند بلکه باید صنعت خودرو منابع و امکانات را در اختیار دانشگاهها قرار دهند و دانشگاهها دانش خود را به خودروسازان بفروشند و به فکر ایجاد کارگاه و خط تولید در محیط دانشگاه نباشند.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد: انتظار داریم که دانشگاهیان دانش فنی خود را در اختیار خودروسازی قرار دهند و در این زمینه مرکز تحقیقات سایپا و شرکت مگاموتور به عنوان مراکز دانش بنیان سایپا، آماده هرگونه همکاری با دانشگاهها در تمام زمینهها هستند.
تیموری گفت: سایپا در گذشته به حوزههای باشگاه داری، سهامداری، بیمه، لیزینگ و ساختمان سازی ورود کرده که اشتباه بوده است؛ بنابراین با اصلاح سیاستها و ساختارها از این پس بیشترین تمرکز گروه سایپا بر محصول، خطوط تولید و فناوریهای جدید خواهد بود.
در ادامه آقای علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری برای افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل به کمک خودروسازان آماده ایم تا توان فنی و مهندسی دانشگاههای کشور را در اختیار این صنایع قرار دهیم.
وی اضافه کرد: با تعامل صورت گرفته با شرکت سایپا، این شرکت با سطح دانش فنی دانشگاههای ما آشنا و زمینه امضای این تفاهم نامه مهیا شد.
خطیبی گفت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از لحاظ دانش فنی و مهندسی، ظرفیت بالایی دارد و یکی از دانشگاههای خوب ما در این حوزه است و همکاری با این دانشگاه میتواند زمینه همکاری با سایر دانشگاهها را فراهم کند.
وی افزود: اعتماد به توانایی، جوانان و دانشمندان داخلی ما را کمک میکند و همانگونه که در صنعت دفاعی این اعتماد جواب داد حتماً در صنعت خودرو سازی هم تکیه به دانش و توانایی دانشمندان جوان ما در دانشگاهها جواب میدهد.
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در خصوص ظرفیت بالای علمی پژوهشی کشور گفت: در کشور ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که کار آنها تحقیقات است، یعنی اصولاً وظیفه آموزشی ندارند، اما باید تحقیقات کنند و اگر هر کدام روزانه ۴ ساعت زمان خود را صرف تحقیق کنند حدود یک میلیارد نفر ساعت تحقیقات در کشور خواهیم داشت و ۱۰۰ میلیون ساعت مراکز تحقیقاتی در اختیار دانشگاههاست که این ظرفیت بینظیر است.
خطیبی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی روی بحث دانش بنیان و ظرفیت علمی کشور دارند، به این علت است که از آن استفاده کنیم و در استفاده از ظرفیت علمی کشور دچار خود تحریمی نشویم.
وی گفت: ظرفیت علمی کشور در هر جایی که وارد شده درخشیده است، از موشک گرفته تا واکسن، خوشحالیم که این موضوع در شرکت سایپا اتفاق افتاده تا ظرفیت علمیمان استفاده شود و بدون هیچ چشمداشتی در اختیار شما خواهیم بود و در وزارت علوم روی این قضیه جدی هستیم.
آقای خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفقترین دانشگاههای کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه بندیهای معتبر دیگر، دانشگاه صنعتی بابل جزو اولین هاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی و خودران تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم، در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکتهای بزرگ هر عددی را که برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی میتوانند آن را به سالهای آینده موکول کنند.
خیرالدین گفت: توجه به ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش ثبت اختراع خارجی و اروپا وارد شوند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: در بحث سامانه نظام ایدهها و نیازها سایپا نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیتهای پارکهای علم و فناوری و شرکتهای فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاهها استفاده کنیم.
وی گفت: حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیأت علمی داریم که سایپا میتواند از این ظرفیت استفاده کند.
خیرالدین افزود: اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع کنیم.
آقای بهرام عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این مراسم گفت: از سخنان مدیرعامل گروه سایپا در این جلسه به وجد آمدم به این دلیل که مدیری در رأس شرکت سایپا است که دانشگاه را به درستی درک میکند.
وی افزود: از اینکه مسئولینی از صنایع جایگاه خطیر، دانشگاه را به درستی درک کردند، امیدوار کننده است و بسیار خرسندم که این وفاق بین سایپا و دانشگاه نوشیروانی بابل اتفاق افتاده است و از اعتماد سایپا به این دانشگاه قدردانی میکنم
آقای سیدشاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نتیجه نشست با دانشگاه نوشیروانی بابل به امضای این تفاهم نامه ختم شد، گفت: علاوه بر نشست با این دانشگاه سه جلسه هم با دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کردیم که آن دانشگاه هم آماده همکاری با سایپا است، همچنین سازمان پژوهشهای صنعتی نیز اعلام آمادگی کرده است.