پخش زنده
امروز: -
عضو ارشد مرکز توسعه علوم و فن آوریهای شناختی گفت: پانزده گروه پژوهشی دانشگاهی درحال تهیه برنامههای توسعه شناختی برای کودکان هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر" محمود تلخابی " دبیر کارگروه آموزش شناختی مرکز توسعه علوم و فن آوریهای شناختی با اشاره به اهمیت و لزوم آموزش کارکردهای اجرایی در سنین پیش دبستان گفت: با تاکید دولت و مرکز توسعه علوم شناختی پانزده گروه پژوهشی از دانشگاههای برتر کشور درحال تهیه و تدوین برنامههای توسعه شناختی برای کودکان هستند.
وی گفت: ظرفیتهای شناختی پایه که بر اثر رشد در انسان تحقق پیدا میکنند و تحت عنوان «کارکردهای اجرایی» معرفی میشوند، نیازمند یک محیط غنی است تا بتواند به بقای خود ادامه داده و به بهزیستی انسان کمک کند.
وی افزود: بهترین زمان برای رشد و پرورش این مهار ت ها، اوایل کودکی است، بنابراین این فرایندهای پایه مانند تنظیم هیجان، مدیریت زمان، توجه و تمرکز، سازماندهی و دیگر مهارتهای شناختی نیازمند آموزش از سنین کودکی است.
به گفته وی بسیاری از برچسبها یی که به کودکان به عنوان مشکلات یادگیری زده میشود، ناشی از ضعف در کارکردهای اجرایی است.
دکتر تلخابی به تهیه بسته آموزشی «کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و بازداری پاسخ» برای کودکان از سوی موسسه آموزشی " سوفار" اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام میتواند علاوه بر تقویت کارکردهای اجرایی در کودکان، زمینه ایجاد یادگیری با کیفیت بالاتر، میزان موفقیت بیشترانان در آینده و رشد مهارتهای اجتماعی کودکان را فراهم کند.
وی خاطر نشان کرد: درمسیرافزایش مهارتهای شناختی واجتماعی کودکان تلاش میشود مفاهیم تخصصی علوم شناختی به زبانی ساده و از طریق فضایهای آموزشی و محیط خانه مورد استفاده قرار گیرد.