خراسان رضوی
شفاف سازی نحوه تخصیص سوخت، خواسته کمپرسی داران
کمپرسی داران خراسان رضوی خواستار شفاف سازی پیرامون تخصیص سوخت شدند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رییس دبیرخانه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی گفت: کمپرسی داران استان خواستار شفاف سازی نحوه تخصیص سهمیه سوخت (گازوئیل) خود هستند، زیرا نمی توانند زیر مجموعه خود را در این زمینه قانع کنند.
علی اکبر لبافی در نشست این کمیته در خصوص بررسی مشکلات کمپرسی داران افزود: انجمن کمپرسی داران اطلاع ندارند که سهمیه سوخت چگونه تخصیص پیدا کرده است و روش تخصیص چگونه است و اینکه آیا این مهم بخشنامه است یا دستورالعملی داخلی؟ و آیا این دستورالعمل استانی است یا ملی؟
وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی باید با کارشناسان بخش دولتی وارد مذاکره شود تا اطلاع یابد که این تخصیص سهمیه چگونه شکل پیدا کرده است تا دستورالعمل و منطق آن مشخص شود. سپس آسیب های آن مشخص و پیشنهاد برای اصلاح آن ارائه شود.
لبافی اظهار داشت: مواد ۲ و ۳ قانون بهبود محیط کسب و کار تاکید بر این دارد که در تصمیمات دولتی اعم از بخشنامه، دستورالعمل و رویه باید نظر بخش خصوصی تاثیرپذیر از آن تصمیمات به صورت مکتوب اخذ و در آن اعمال شود.
وی بیان کرد: در بخش کشاورزی نوع تخصیص و تعیین سهمیه ها به عنوان یک مانع کسب و کار و توسعه بخش کشاورزی مطرح شده و تاکنون مکاتباتی در این خصوص با سطح ملی صورت گرفته است.
لبافی اضافه کرد: راهکار نخست در رفع مشکلات این حوزه، حل و فصل از طریق ظرفیت های موجود در سطح استان است و راهکار دوم، ارائه پیشنهادهایی برای اصلاح بخشنامه ها و رویه ها است.
افزایش سوخت عملکردی به صورت نامحدود
رییس شرکت پخش فرآورده های نفتی مشهد – ناحیه مرکزی نیز در این نشست گفت: تمام مشکلی که در شرایط فعلی برای کمپرسی داران مشهود است، مربوط به حوزه درون شهری است. تمام تکالیف این حوزه بر عهده وزارت کشور قرار گرفته و این وزارت نیز تکلیف را به شهرداری ها محول کرده است و اطلاع رسانی در این حوزه بسیار ضعیف بوده است.
رضا علیپور افزود: در حوزه سهمیه اختلاف نظری میان دو دستگاه متولی وزارت کشاورزی و وزارت نفت وجود دارد. این اختلاف بر سر محاسبه تخصیص سوخت از ۲۰ سال پیش وجود داشته است، با این حال همیشه سعی بر این بوده که اختلاف موجود را با چکش کاری به حداقل ممکن برسانند تا کشاورز متضرر نشود.
علیپور یادآور شد: دغدغه جهاد کشاورزی را بابت تامین سوخت درک می کنیم. اگر جهاد کشاورزی فرمولی ارائه کند که براساس سطح زیرکشت به تراکتور سوخت تخصیص پیدا کند، از این طرح استقبال می کنیم.
مصوبه هیات وزیران اجرایی نمی شود
دبیر کمیته سوخت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هزینه نصب سیپاد بسیار بالاست، آیا دولت با الزام به نصب این دستگاه از محل بهینهسازی مصرف سوخت به صاحب وسیله حمل و نقل کمک می کند؟ این دستگاه قبلا در دستگاه های اتوبوس نصب بوده است، حال باید دید نصب این دستگاه چه مزیتی دارد؛ زیرا در ظاهر صرفا هزینه مضاعفی برای حوزه حمل و نقل تحمیل شده است.
مسعود سپهری افزود: ناگفته نماند براساس مصوبه هیات وزیران، ۷۵ درصد از هزینه نصب سیپاد از محل بهینهسازی مصرف سوخت (دولت و یا وزارت نفت باید متقبل شود) و ۲۵ درصد نیز توسط مالک باید پرداخت شود که این الگو رعایت نشده است.
معاون نظارت سازمان مدیریت و حمل و نقل بار درون شهری مشهد نیز در این نشست گفت: تمامی ماشین هایی که از سوخت آزاد استفاده می کنند یا فاقد معاینه فنی و مجوز هستند یا تغییر کاربری دادهاند. بسیاری از ماشین ها نیز مجوز شهرستان دارند و هیچ مجوزی از شهرداری دریافت نکرده اند.
اکبر فلاح با بیان اینکه بیش از یک سال است که شرکت پخش فرآورده های نفتی با شهرداری تعامل و همکاری خوبی داشته اند، یادآور شد: مابقی ماشین ها نیز که دارای مجوز هستند و شغلشان پیمایشی است، سوختشان را دریافت می کنند.
میزان سوخت تخصیص یافته به هر تراکتور نصف کارکرد آن است
رییس اداره امور فناوریهای مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تامین سوخت تراکتورها یکی از معضلات بخش کشاورزی است. اهمیت بخش کشاورزی بر همگان آشکار است. با توجه به تعداد ماشین های کشاورزی فعال در بخش، برای انجام به موقع عملیات زراعی و باغی و تولید پایدار نیاز است که بحث سوخت، دغدغه کشاورز نباشد.
سید سعید سجادی افزود: موضوع تخصیص سوخت بر مبنای سطح زیر کشت در حال انجام است؛ بدین شکل که در پایان سال جهاد کشاورزی شهرستان محصولات مختلف را پیش بینی می کند و بر مبنای عملیات هر محصول عنوان می کند که میزان سوخت تراکتور و کمباین چقدر است و به تبع آن، میزان نیاز هر استان و شهرستان مشخص میشود.
وی با اشاره به اینکه درباره میزان کلی سهمیه سوخت با شرکت نفت اختلاف نظر داریم، تصریح کرد: براساس برآوردها از استان خراسان رضوی، این استان به ۱۴۴ میلیون لیتر سوخت نیاز دارد؛ این در حالی است که شرکت پخش شهرستان ها، رقم ۱۱۰ میلیون لیتر را اعلام کرده که ۲۴ درصد کمتر از میزان برآورد شده است.