پخش زنده
امروز: -
مدیر دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه گفت: کمتر از ۱۰۰ هزار متقاضی طرخ نهضت ملی مسکن که تا کنون مدارک خود را تکمیل نکرده اند تا پایان تیر فرصت اقدام دارند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن با حضور آقای اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و آقای طاهری کارشناس مسکن در برنامه میز اقتصاد بررسی شد.
مجری: همانطور که در ابتدای خبر دیدید مجددا از دو سه ساعت پیش ساعت ۱۲ امروز ثبت نام برای طرح نهضت ملی مسکن برای چند شهر و استان آغاز شده به تدریج قرار است ادامه دار باشد امروز در میز اقتصاد میخواهیم به این موضوع بپردازیم چگونگی ثبت نام و جزییاتش و اساسا در زمانی که سپری شد در دولت سیزدهم نهضت ملی مسکن چقدر توانست پیشرفت بکند و به هدفش برسد الان کجای کاریم؟
کل واحدهای نهضت ملی مسکن یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ است ساخت این تعداد آغاز شده است این را وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ در مرحلهای است که ساخت و ساز در حال انجام است و کارها پیش میرود اینکه چه زمانی به نتیجه میرسد و کلید تحویل صاحبانشان خواهد شد در برنامه خواهیم پرسید. چهارصد و ۲۹ هزار و ۲۷۵ کلنگ زنی اش شروع شده و مرحله اولیه ساخت را طی میکنند و تحویل زمانبرتر خواهد بود از همه مجموعه نکاتی که گفته شد مهمترین نکته تامین زمین برای ساخت مسکن است چیزی که خود وزارتخانه اعلام کرده یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶ هزار واحد مسکونی برایشان تا الان تامین زمین صورت گرفته چیزی که گفته شده بود و وعده داده شده بود این بود که در پایان چهار سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته بشود و تحویل مردم بشود امروز این را هم بررسی خواهیم کرد. در دهه ۹۰ چه تعداد پروانه ساختمانی صادر شده و اصلا روند ساخت و ساز به چه صورت بوده است قبل از آن آمار مرکز آمار آمده بود که میگفت هزینه اجاره بها آخرین آمارش مثلا برای کلانشهر تهران تقریبا شده ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. عدد عدد بالایی است نتیجه این اتفاقاتی که امروز در حوزه قیمت مسکن داریم شاهدش هستیم و در بازار اجاره بها نتیجه چندین سال عقب ماندگی در حوزه ساخت و عرضه مسکن است چیزی که کارشناسان و مسئولان میگویند. از بهار ۹۰ بالای ۵۰ هزار تا حتی بالای ۶۰ هزار تا در پاییز ۹۰ رفته تقریبا آمار ساخت و ساز بالا بوده آمار پروانههای صادرشده از تقریبا بهار و پاییز سال ۹۳ تا تقریبا آخر سال ۱۴۰۰ بهار و تابستان ۱۴۰۰ خیلی از آن کانال ۶۰ هزار تا آمدیم به سی چهل هزار تا روی بازار اثرگذار بوده. الان چیزی که شاهدش هستیم طرح نهضت ملی مسکن است که امروز دوباره ثبت نام آن آغاز شده است.
مجری: تا الان روند ساخت و ساز در نهضت ملی چطور بوده چطور این را ارزیابی میکنید خوب، بد یا متوسط؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: اقدام، اقدام بسیار بزرگ و خوبی است جهت تأمین مسکن نیازمندان و متقاضیان است که فاقد مسکن هستند.
مجری: تا الان سرعتش خوب بوده؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: شروع هر کاری سخت است، ولی الحمدالله خوب است و رو به بهبود است.
مجری: گفتید که سرعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن به چه صورت است؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: باتوجه به اینکه شروع کار با مشکلات تا اینکه زمینها را تملک بکنند مجوزها را بگیرند اینها سرعت کند بود الحمدالله ریل گذاری در حال انجام است به نوعی قطار شروع به حرکت کرده این مستلزم این است که تمام دستگاهها پای کار بیایند.
مجری: هستند به نظرتان؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: باید همگرایی انجام بشود در استان شورای مسکن استانها، در شهر جدید خود متولی امر مدیر عامل شهرهای جدید و هیات مدیره شان بیایند این فضا را بسازند برای اینکه آن مجوزهای لازم را انجام بدهند به عنوان مثال در شهرهای جدید تعاملی که باید بین شهرداری و شهرهای جدید انجام بگیرد مجوز ساخت صادر بشود تا شروع کار صورت بپذیرد.
مجری: این الان خوب است یا نیست؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: الحمدالله شروع شده تعاملات خوب است، ولی خب کند است باتوجه به اینکه حجمی که ما هدف گذاری کردیم برای ایجاد مسکن برای چهار میلیون در عرض چهار سال باعث شدیم این بیشتر بشود فضا را بهتر ببینیم و این تصمیم گیری مدیریتی بیاد.
مجری: در سطوحی که هم گرایی و هم افزایی بیشتر باشد و این بروکراسیهای اداری کمتر باشد زودتر میتواند به نتیجه برسد.
مجری: فکر میکنید که با همین سرعتی که داریم پیش میرویم میتوانیم تا آخر سال ۱۴۰۱ چه تعداد واحد تحویل متقاضیان بدهیم؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: البته پیش بینی ما بر این است که دوستان کارها را شروع کردند فکر میکنم ما ظرف نیمه پایان سال ۱۴۰۲ بگوییم خیلی بهتر است، چون پیش بینی ما این است که ظرف ۱۸ ماه تا دو سال به نتیجه برسد و ساخت به شکل کامل صورت بپذیرد در کنار آن هم ما یکسری مسایل دیگر داریم. اسکان خود متقاضیان است انشعابات است، زیرساخت و خدمات روبنایی است ما صرفا نمیتوانیم مسکنی بسازیم که مدرسه نداشته باشد فضای عمومی خدماتی تجاری محلهای نداشته باشد پارک نداشته باشد فضایی که مثلا دسترسیها را نداشته باشد اینها باهم باید انجام بشود صرف اینکه الان شروع کنیم مسکن میسازیم کافی نیست باید فضاهای روبنایی را ببینم.
مجری: به نظر شما، خودتان تجربه مسکن مهر را داشتید یکی از انتقاداتی که علی رغم انبوه سازی که در مسکن مهر صورت گرفته انتقاد به نحوه اجرا در زیرساختها بود الان فرق چیست نهضت ملی مسکن تا الان خوب عمل کرده در زیرساختها یا نه؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: آن چیزی که متناسب با ساخت مسکنی که شروع کردیم شاید ضعیفتر بوده مثلا ۱۰ هزار واحد مسکن میسازیم آیا ما آمدیم در کنارش بحث مدرسه را دیده باشیم فضای عمومی مثل پارکها را دیده باشیم مسجد، فضای درمانی، بحث امنیت، کلانتریها را دیده باشیم این سرانههای عمومی را همزمان قبل از اینکه مسکن را بسازیم تمام بکنیم به فکر این باشیم که این چیزها را تامین کنیم الان باید دوستان این فکر را بکنند که این همزمان با آن صورت بپذیرد که متقاضیان و ساکنانی که میآیند دچار این مشکلات نباشند.
مجری: به زیرساختها اشاره کردید به جز بحث زیرساختها که میگویید دولت باید اینها را ببیند تا الان روند تامین زمین به عنوان یک مولفه مهم ساخت مسکن چطور پیش رفته و چطور کارش انجام شده است؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: روندش به این شکل است که دولت مکلف کرده که تمام وزارتخانهها همکاری لازم را بکنند با وزارت راه و شهرسازی که متولی این امر است برای تامین زمینه، برای انبوه سازان، حالا شروع شده، ولی یکسری مقاوتهایی هم است در وزارتخانههای موازی به دلیل اینکه یکسری نارضایتی بین خود دستگاه هاست که آیا در قبال دادن این زمین چه منفعتی برای پرسنل وزارتخانه و افرادی که در آنجا هستند آیا در بعد تأمین مسکن فکری شده است یا نه، این باید حل بشود به عنوان مثال الان یکسری پالایش را وزارت راه و شهرسازی دارد انجام میدهد به طور مثال در بخش آموزش و پرورش متقاضیان زیادی داریم آموزش و پرورش برای خودش یک تعاونی دارد که میتواند کمک بکند در این زمینه. بحث تامین وام است بحث مجوزهای ساخت است بحث زیرساختی که خود وزارت راه و شهرسازی متولی امر است و میتواند تحت تغییر به تعاونیهای اینها واگذار بکند یا تعاونیها میآیند یک انبوه ساز میگیرند یا متولی این کار را میگیرند این یک ذره از نظر روانی هم برایشان در بحث اینکه تامین مسکنشان از این طریق و آن زمینههایی که خودشان دارند بهتر انجام میشود.
مجری: شما در کمیسیون عمران و به عنوان ناظر بر فعالیتهای دولت چطور ارزیابی میکنید در این مدتی که طرح نهضت ملی مسکن شروع شده است؟ به نظرتان طبق آنچه وعده داده شده بود و صحبت هایش میشد تا الان وزارت راه و شهرسازی توانسته پیش برود یا نه؟
آقای اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: برای هماهنگی و پیگیری امور این مساله شرکت مادرتخصصی شبکههای جدید هست خدمت آقای دکتر جعفری، همین مسیر را پیگیری و ارزیابی میکنیم دیروز هم در نشستی که داشتیم این موضوع را پیگیری میکردند به نظر من زیرساختهای تامین زمین و مالی برای حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد زمین تامین شده و اینها در مراحل مختلف پیشرفتند و به نظر من علی رغم اینکه نگرانیم که کمی با تاخیر انجام شود، ولی اتفاقات خوبی افتاده و اگر این روند تسریع بشود و سرعت بهتری پیدا کند فکر میکنم دولت قولی را داده که به این تعداد مسکن در طول عمر دولت خودشان اگر بسازند قابل تحقق است یعنی دور از دسترس نیست تنها نکتهای که میتوانم فقط بگویم ناهماهنگی دستگاههای اجرایی است دستگاههای دیگری که باید در تامین زمین یا تامین زیرساختها با وزارت راه و شهرسازی هماهنگی کنند.
مجری: این ناهماهنگی اگر ادامه دار باشد در مجلس چگونه ورود خواهید کرد؟
آقای اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: بله، حتما، ما از طریق هم شورای عالی مسکن داریم اقدام میکنیم، چون هماهنگیها باید در آنجا صورت بگیرد که ریاست جمهوری رئیس شورای عالی مسکن است و هم از طریق جلساتی که در مجلس گذاشتیم پیگیری میکردیم چهارشنبه گذشته وزیر راه و شهرسازی آمده بودند همین سه شنبه آینده وزیر اقتصاد برای موضوع تامین مالی این پروژه قرار است در کمیسیون عمران حضور پیدا کنند علت اصلی اش هم این است که تامین مالی که برای صندوق ملی مسکن ما پیش بینی کرده بودیم و در قانون هم پیش بینی شده فراهم نشده. ضمنا بانکها هم بازی درمی آورند میخواهند یک جوری تعهداتشان را به جاهای دیگر منتقل کنند.
مجری: یعنی چی یک مقدار باز میکنید این ناهماهنگی در بانکها را.
آقای اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: بانکها در هیچ موردی که به موضوعات اصلی مردم میشود هماهنگی لازم را ندارند مثل وام ودیعه مسکن، مثل وام ازدواج، مثل وام اشتغال، مثل وام جوانی جمعیت، امیدواریم که تعهد ۴۵۰ میلیون برای تهران و مبالغ دیگری برای کلانشهرها و بقیه شهرهای کشور را بانکها عملی کنند و پیمانکارانی که شروع به احداث کردند با عدم پرداخت صورت وضعیت هایشان مواجه نشوند.
مجری: الان شما به ناهماهنگی دستگاهها به عمل نکردن تعهدات توسط بانکها و رعایت نشدن چیزی که در قانون گفته شده اشاره کردید همه این اتفاقات باهم نتیجه اش این میشود که این وعدهای که داده شده و این طرحی که قرار است کمک کند به خانه دار شدن مردم، اجرایی نشود مجلس چگونه ورود خواهد کرد؟
آقای اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: با توجه به این نکاتی که گفتم مجلس به شدت دارد هم از اقدامات وزارت راه حمایت میکند و هم اینکه مطالبه گری میکند از وزرای مربوطه. به همین دلیل وزیر اقتصاد را روز سه شنبه گفتیم بیاید کمیسیون عمران که این موضوع را نهایی کنیم یعنی مجلس اجازه نمیدهد که قانونی که مصوب است و جزو قانون کشور است مورد تعرض قرار بگیرد و اجرا نشود قطعا کمیسیون به شدت دنبال این است و اجازه نمیدهد این اتفاق بیفتد.
مجری: تعامل دستگاههای دولتی و به طور مشخص وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن با انبوه سازان تا الان چطور بوده؟ چقدر نقش شما در این حجم از ساخت و ساز تا الان پررنگ بوده است؟
آقای فرشید پورحاجت عضو کانون انبوه سازان (ارتباط اینترنتی): اشاره درستی کردید حوزه پولی کارنامه مورد قبولی ندارد. میبایست در فرایند تولید حضور موثری را داشته باشند ما هم به عنوان متولی بخش خصوصی مسکن کشور از زمان شروع این پروژه مراتب همکاری خودمان را اعلام کردیم و عزم جدی داریم برای حضور در این پروژه بزرگ ملی و به نظرمان میرسد بخش خصوصی کشور میتواند سهم گستردهای از مشکلاتی که امروز در این حوزه وجود دارد را برطرف بکند. آقای دکتر شاکری اشاره درستی کرد به مشکلاتی که وجود دارد در حوزه تامین سرمایه به نظرم میرسد که انبوه سازان میتوانند در قالب سرمایهای که خودشان در این حوزه صورت گرفته مقدار تسهیل داشته باشد در صحبتهای کارشناسان آقای طاهری اشاره درستی کردند امروز در شرایطی هستیم که واقعا نیاز به تولید مسکن کشور داریم بایدهایش متناسب با آماری است که در کشورمان رخ داده و اگر اجازه بدهید من اینها را اعلام میکنیم. وقتی وزیرمان اعلام میکند که هشت و نیم میلیون مستاجر در کشور داریم یا بنابر آمارهایی که اعلام میشود یازده میلیون جوان ایرانی به سن ازدواج رسیده اند یا از سن ازدواج گذشته اند یا اگر آمارهای ۹۵ مجددا بیایند بررسی بکنند میبینیم سه میلیون خانوار ما به طور مشترک دارند زندگی میکنند و حتی ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ۲۰ میلیون جمعیتی که در این بافتها زندگی میکنند ضرورت تولید مسکن
مجری: منابع این آمارهایی که دادید کجا بود
آقای فرشید پورحاجت عضو کانون انبوه سازان (ارتباط اینترنتی):در طرح جامع مسکن است که در سال ۹۵ ارایه شده بود همه موجودند بخشی از آن برمی گردد به مراکز ملی آمارمان که اینها را باید حتما مورد توجه قرار بدهیم.
مجری: در حوزه بخش تخصصی شما که ساخت و ساز است الان تعاملات مطلوب است؟ نیست؟ مشکل وجود دارد؟ این را دقیق بگویید.
آقای فرشید پورحاجت عضو کانون انبوه سازان (ارتباط اینترنتی): ما تلاش میکنیم تعامل صورت بگیرد، ولی واقعیتش هنوز به آن همگرایی که به نظر ما میرسد باید صورت میگرفته نرسیدیم، اما همچنان در تلاش هستیم که این اتفاق رخ بدهد ما خودمان را بخشی از این پازل میدانیم و به نظرمان میرسد میتوانیم کمک کنیم به دولت. ان شاء الله دولت هم شرایط را فراهم کند برای حضور گسترده بخش خصوصی در این پروژه بزرگ ملی.
مجری: الان حضور شما چه جوری است عدد و رقمی دارید بگویید.
آقای فرشید پورحاجت عضو کانون انبوه سازان (ارتباط اینترنتی): ما هنوز عدد و رقمی نداریم، اما آماری که همین اخیرا از استانهای مختلف گرفتیم موید این موضوع است که روابط خوبی ایجاد نشده
مجری: مشخصا در چه حوزه روابط خوبی ایجاد نشده یعنی چه اقدامی باید صورت میگرفته، ولی صورت نگرفته است.
آقای فرشید پورحاجت عضو کانون انبوه سازان (ارتباط اینترنتی): به هر جهت وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی و نماینده دولت میبایست شرایط را به نحوی تسهیل بکند که انبوه سازان بتوانند حضور داشته باشند در این پروژه، ما این شرایط را امروز مشاهده نمیکنیم، اما در تلاش هستیم که این اتفاق بیفتد هرچند که آقای قاسمی وزیر در جلسهای حضوری که داشتیم اشاره به همین موضوع کرده منتهی تا امروز نتیجه مثبتی نداشته ما کماکان داریم رایزنی میکنیم که اتفاق مثبتی رخ بدهد و بتوانیم در این پروژهای که به نظر میرسد ما به عنوان اشخاصی که متخصص هستیم در این موضع کمک بکنیم به کشورمان به مردممان و به دولت.
مجری: آقای پورحاجت به یکسری نکات اشاره کردند درخصوص اینکه هنوز بخش خصوصی نتوانسته آن طور که باید و شاید با دولت تعامل کند سر ساخت و ساز مسکن، شما فکر میکنید این علتش چیست و از چه ناشی میشود، چون به هر حال آن کسی که باید ساخت و ساز را انجام بدهد به نظر میرسد توانش را دارد بخش خصوصی باید بیشتر کار را انجام بدهد؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: یکی از دغدغههایی که انبوه سازان و پیمانکاران بزرگ دارند بحث این است که میآیند قرار میبندند و مجوز ساخت هنوز صادر نشده این زمان میبرد ما اگر نتوانیم مدیریت زمان بکنیم در بحث ساخت و ساز یک تورمی داریم سالیانه است و این نهایت امر فشار به متقاضی میآید، چون قرارداد ما بر این است که علی الحساب با متقاضی قرارداد میبندیم این هماهنگی که آقای پورحاجت هم گفت بین دستگاه هاست شهرداریها باید مجوز ساخت را صادر کنند قرارداد منعقد شده اینها هم تمام تجهیز کارگاهشان آماده است کار را شروع بکنند بانک هم دوست دارد به تعهداتش عمل بکند میگوید پیشرفت فیزیکی داشته باشد من بتوانم تزریق نقدینگی را داشته باشم، ولی این عدم هماهنگی بین دو تا دستگاه هاست مثلا شهرداری و وزارت راه و شهرسازی که نماینده اش در شهرهای جدید شرکت عمران است باید این مجوز ساخت صادر بشود که کار اجرایی اش شروع بشود. مورد دیگه که دغدغه انبوه سازان است قرارداد برحسب فهرست بها بسته میشود در دو سه تا از اقلام که ما افزایش خیلی زیادی داریم بحث سیمان و میلگرد است که حدود ۴۰ درصد بحث هزینههای ساختمانی را در برمی گیرد اینجا دوستان درخواست میکنند که این فهرستها به اصطلاح جوابگوی هزینههایی که انجام میدهند نیست درخواست ما به التفاوت میکنند که اینجا در قراردادشان قید نشده است که این باید لحاظ بشود. میتواند با یک تصمیم مدیریتی این دو تا کالایی مثل سیمان و میلگرد که هست حواله را در اختیار قرار بدهند یعنی خرید را انجام بدهند قیمت را تثبیت کنند حواله را نزد ناظر یا کارفرمایی که دارد پیمانکار را نظارت عالیه را رویش انجام میدهد قرار بدهند هر موقع که صورت وضعیتها میآید به نوعی مصالح پای کار را بیارند حالا با خود جنسی که میخرند یا اینکه حواله را دست عزیزان بدهند که بتوانند آن دغدغه افزایش قیمت را نداشته باشند. این دغدغه انبوه سازان است
مجری: این کار مطلقا انجام نمیشود؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: تا حال نشنیدم که این کار انجام بشود.
مجری: این کار مثلا باتوجه به اینکه شما در تجربه مسکن مهر داشتید این طور انجام میشود در آنجا؟
آقای طاهری کارشناس مسکن: قبلا به این شکل انجام میشد قیمت مسکن مهر ثابت بود الحاقیههایی در سالهای متوالی باتوجه به این تورم و افزایش قیمتها اجرا شد و یکسری بستههای حمایتی دولت تعریف کرد روی بحث اینها مثلا تهاتر با اراضی بود برای انبوه سازان بود به نوعی مسکن بود آن دوران. ولی الان که ما شروع کار آزمون و خطا را انجام دادیم میتوانیم الان این پیش بینیهای لازم را داشته باشیم.
آقای فرشید پورحاجت عضو کانون انبوه سازان (ارتباط اینترنتی): همین الان مجلس مصوبهای درخصوص بحث کانون جهش تولید مسکن داشتیم امروز جایگاه بخش خصوصی در جلسه شورای مسکن مشخص نیست یعنی چه کسی میباید این مشکلاتی که آقای مهندس طاهری منعکس کرده را به دولت منعکس کند ما این جایگاه را نداریم. یه تعداد آدم خاص و از منظر خودشان مسایل را کالبدشکافی میکنند فی الواقع میبایست در کنار این موضوع بخش خصوصی بیاید مشکلاتی که در حوزه تولید برایش پیش میآید و قانونگذار هم به درستی بحث شورای مسکنها را تعریف کرده دنبال بکند که این شرایط وجود ندارد موضوع بعدی که به نظرم میرسد باید بگویم این است که ما امروز روی قراردادها، یک قرارداد کلی هنوز نرسیدیم یعنی علی رغم این که تقریبا یکسال و خردهای از این وضعیت میگذرد نزدیک دو سال و خردهای از جهش تولید مسکن متاسفانه ما به یک قرارداد مشخصی در حوزه تولید با وزارت راه و شهرسازی نرسیدیم.
به هر جهت ما هم اعتقاد داشتیم در پروژه مسکن مهر، چون قیمتها مقطوع بود و شرایط را سخت میکرد متناسب با ظرفیتهایی که سازمان مدیریت برنامه و بودجه قرارداد پیمانکاران تعریف کرده همان شرایط را فراهم بکنند که ما هم بتوانیم در این شرکت داشته باشیم.
خانم پروانه اصلانی مدیر دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی: مجموعا ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام شده داشتیم که از این ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حائز شرایط اولیه بودند و مابقی هم سه شرط اولیه را نداشتند و رد درخواست شدند از مجموع همه این سه میلیون و خردهای هزار نفر یک چیزی حدود زیر یک میلیون نفر اینها هنوز وضعیتشان تایید نهایی شان مشخص نیست.
تا پایان تیرماه همه اینها بناست که به صفر برسد و نهایی بشود. بخشی از این، افرادی هستند که خودشان مراجعه نکردند مدارکشان را بارگذاری نکردند یا پیامکهایی را که برایشان رفته ترتیب اثر ندادند، اما ما هنوز اینها را حذف نکرده ایم اگر بخواهیم همه اینها را حذف کنیم زیر حدود ۱۰۰ هزار نفرند که هنوز به وضعیتشان رسیدگی نشده است، ولی به هر حال ما مجددا پیامکهایی را برای مردمی که ثبت نام کردند ارسال کردیم و اگر تا پایان این ماه مراجعهای نشود مدارکی بارگذاری نشود همه اینها را باید ردخواستشان بکنیم و اگر ظرفیتی اضافه باقی ماند مجددا ثبت نام را باز میکنیم.
خانم اصلانی مدیر دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی: بله.
خانم اصلانی مدیر دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی: توضیحی در مورد این موضوع بگویم اینکه ما بگوییم چند نفر به بانک مراجعه کردند نیاز به توضیح بیشتری است در این خصوص ما اقدام نهضت ملی ما پروژه طرحهای حمایتی ما چند دسته است برخی از اینها در بافتهای فرسوده دارد عملیاتی میشود برخی از اینها توسط تفاهم نامههایی که ما منعقد کردیم و دستگاههای اجرایی دارد پیش میرود برخی از اینها توسط بخش خصوصی دارد اجرایی میشود این سه دستهای که گفتم هیچ کدام نیاز به افتتاح حساب و واریز پول ندارد لذا اگر سرجمع بگوییم حدود سیصد هزار نفر یا چهارصد هزار نفر آمدند پولشان را تمام و کمال واریز کردند این نشان دهنده این نیست که چقدر از اینها میباید این کار را انجام میدادند سه دسته که خدمتتان گفتم بافتهای فرسوده، تفاهم نامهها و بخش خصوصی کار جلو میرود و یک بخش عمده دیگر واگذاریهای گروهی است یعنی بخش عمدهای از زمینها در شهرهایی که مشکل زمین نداشتیم به صورت گروهی به مردم واگذار کردیم گروههای حدود سه نفره و بیشتر در بعضی از نقاط کشور هم حتی دو نفره اینها زمین را از ما تحویل گرفتند که بروند بسازند اساسا لازم نیست اینها حسابی باز کنند آخرین آماری که من دارم حدود دویست هزار واگذاری گروهی داشتیم.
خانم اصلانی مدیر دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی:دویست هزار نفر در گروههای سه نفره پنج نفره و حتی شش نفره به اینها زمین واگذار شده که اینها بروند و در آنجا بسازند اینها نیاز به آورده ندارند نیازی به افتتاح حساب ندارند لذا اینکه ما یک عکسی را از این جداول بگیریم و بگوییم این تعداد افتتاح حساب شده و این تعداد واریز شده بنابراین علاقهای و تمایلی به ادامه طرح ندارند یا امکان ادامه واریز پول ندارند، این تحلیل مناسبی نیست.