پخش زنده
امروز: -
بازرگان حوزه عراق گفت: بازار عراق مصرف کننده است و ما که ظرفیت بالایی برای تولید داریم، میتوانیم بازار عراق را به دست بگیریم.
«احمد مزرعه» در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، مشکلات تجارت با عراق را به همراه راهکارهای پیشنهادی مطرح کرد.
مشکل تعرفه گمرکی
بازرگان حوزه عراق یکی از مشکلات تجارت با عراق را مربوط به گمرک این کشور دانست و گفت: به علت مشکلات گمرکی در جنوب کالاها را به مرز پرویزخان در شمال میفرستیم و از آنجا به بصره ارسال میکنیم. مسیر ۱۵۰ کیلومتری نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر میشود، اما هزینه کمتر از هزینه ارسال کالا از جنوب عراق میشود.
مزرعه درباره عوارض گمرکی هم گفت: گمرک عراق برای بعضی کالاها عوارض خیلی بالایی در نظر گرفته و همین مسئله سبب شده است قیمت تمام شده کالای ایرانی که همیشه ارزان بود، با کالاهایی که از اردن، عربستان و ترکیه وارد عراق میشود، هم قیمت شود. تعرفه گمرکی برخی از این کشورها در عراق بین ۰ تا ۵ درصد است؛ در حالی که تعرفهای که برای ایران در نظر گرفته شده، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است.
مشکل ارزی
مزرعه مشکلات ارزی را هم در تجارت با عراق تاثیرگذار دانست و گفت: با توجه به این که برای نقل و انتقالات ارزی هزینههای زیادی باید پرداخت کنیم. پیشنهاد من این است که بانک مرکزی صرافی مورد اعتماد خود را معرفی کند تا بازرگانان بتوانند در عراق ارز خود را تحویل دهند و در ایران تحویل بگیرند و این گونه درصد ریسک بازرگانان پایین بیاید.
مشکل بیمه
بازرگان حوزه عراق موضوع بیمه را از جمله موانع موجود در مسیر تجارت با عراق دانست و گفت: ما اصلا بیمه نداریم. کالا تا مرز بیمه است و اگر اتفاقی بیفتد، خسارتمان را دریافت می کنیم، اما از مرز به آنطرف دیگر کالا بیمه نیست. بنابراین گاهی اوقات بازرگان عراقی که به ایران میآید، اگر بار اولش باشد که میخواهد کالای ایرانی بخرد، احتمال دارد زیر بار معامله نرود. به همین دلیل بیمه محصول از مبدا تا مقصد ضروری است و باعث رشد صادرات ما میشود.
مشکل حمل و نقل
آقای مزرعه یکی از دیگر مشکلات تجارت با عراق را هزینه بالای حمل و نقل عنوان کرد و گفت: هزینههای حمل و نقل هرچه کمتر باشد، هزینه تمام شده محصول کمتر میشود و کشورهای خارجی کالاهای ایرانی را بیشتر خریداری میکنند. اگر بتوانیم حمل و نقل دریایی را راه بیندازیم و زیرساخت آن را درست کنیم، میتوانیم هزینهها را پایینتر بیاوریم. هم اکنون مشکل ما لایه روبی بندر است و به همین علت کشتیهای با ظرفیت بالا نمیتوانند پهلو بگیرند.
مشکل شناخت
بازرگان حوزه عراق یکی دیگر از موانع گسترش صادرات به عراق را نبود شناخت کافی عنوان کرد و گفت: بازرگانان شناخت کافی از بازار عراق ندارند و وارد بازار نمیشوند. خیلی از تولیدکنندهها تا به امروز به عراق سفر نکرده اند. پیشنهاد من این است که اتاقهای بازرگانی هیات تشکیل دهند و تولیدکنندهها را همراه افراد متخصصی که شناخت کافی از عراق دارند، به این کشور بفرستند و ظرفیتها را به آنان نشان دهند تا بروند سرمایه گذاری کنند و یا کالاهایشان را به این کشور بفرستند.
فعال حوزه بازرگانی عراق گفت اتاق بازرگانی اهواز هم در این جهت برنامههایی مانند برگزاری نشست با اتاقهای بازرگانی کربلا، بغداد، نجف و دیوانیه برگزار کرده است تا تجار عراقی از نزدیک ظرفیتهای ایران را ببینند و مستقیم با تولیدکنندگان آشنا شوند.
برگ برنده ما در بازار عراق
مزرعه در ادامه درباره مزیت تجارت با عراق گفت: بازار عراق فقط مصرف کننده است. ما هم تولید کننده هستیم و هم ظرفیت بالایی برای تولید داریم. به همین علت میتوانیم بازار عراق را به دست بگیریم.
بازرگان حوزه عراق در همین خصوص پیشنهاد «راه اندازی واحدهای تولیدی» را مطرح کرد و گفت: پیشنهاد میکنم آن دسته از واحدهای تولیدی را که در عراق غیرفعال هستند، به صورت مشارکتی راه بیندازیم. لازمه این امر آن است که بیمه و صندوق توسعه تجارت سرمایه بازرگان را تضمین کنند. در این صورت به جای آن که شرکت چینی سرمایه گذاری کند و رقیب ایران شود، خودمان میتوانیم برویم آنجا سرمایه گذاری کنیم و شریک عراق شویم.
محبوبیت کالاهای ایرانی در بین مردم
به گفته بازرگان حوزه عراق، مردم عراق کالاهای ایرانی را خیلی بهتر از کالاهای چینی میپسندند و برخی نشانهای ایرانی فعال در حوزههای لبنیات و فولاد محبوبیت گستردهای در میان شهروندان پیدا کرده اند.
بازار رب گوجه عراق دست ایران است
مزرعه با بیان این مطلب توضیح داد: ما هم ظرفیت کاشت گوجه و تولید رب گوجه را داریم و هم نیروی کار و انرژیمان ارزان تمام میشود. به همین علت رب گوجه بازار عراق دست ایران است. ترکیه هم محصولات کشاورزی دارد، اما از ایران گرانتر است.