پخش زنده
امروز: -
اعتیاد به گوشی هوشمند یک پدیده واقعی است و افراد بیشماری روزهای خود را بیش از حد در فضای مجازی میگذرانند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، گوشیهای هوشمند دستگاههای فوق العادهای هستند که تقریبا تمام نیازهای الکترونیکی ما را برآورده میکنند. اعتیاد به گوشی هوشمند یک پدیده واقعی است. ترس از بودن در جایی بدون دستگاه تلفن همراه در حال حاضر به عنوان یک مسئله مهم شناخته میشود. برای کمتر و بهینه استفاده کردن از این دستگاه هوشمند نظریههای مختلفی مانند قرار دادن گوشی در حالت بی صدا یا خاموش کردن ارائه میشود.
محققان از ایالت پن دریافتند که این نظریهها در واقع میتواند برای افراد خاصی نتیجه معکوس داشته باشد. نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که مردم بیشتر زمانی که دستگاههایشان در حالت بیصدا بود، تلفنهایشان را چک میکردند در برخی موارد، این افراد برای مدت طولانی تری نیز با تلفن همراه خود میماندند. پیشنهاد خاموش کردن گوشی، بی صدا کردن آن و بستن کردن اعلانها رویکردهای عامیانه هستند، ما واقعاً نمیدانیم که آیا آنها از نظر روانشناختی مؤثر هستند یا خیر.
به گفته منگی لیائو، دانشجوی دکترای ارتباطات جمعی و اولین نویسنده، این مطالعه به شناسایی افرادی که به FOMO دچار اند، کمک میکند. کلمه FOMO به معنی ترس از دست دادن است. هنگامی که فردی دچار هومو میشود، به سبب ترسی که به خاطر از دست دادن فرصت خیالی خود دارد، اقدام به انجام یک کار هیجان زده میکند.
این اضطراب و هیجان منجر به آن میشود که فرد، نگران عقب افتادن از دیگران به سبب از دست دادن این فرصت خیالی شود. در طی یک آزمایش داوطلبانی که سطح بالایی از FOMO داشتند، تقریباً ۵۰ بار در روز تلفنهای خود را هنگامی که دستگاهشان در حال لرزش بود، چک میکردند. در حالت بی صدا، همان افراد روزانه حدود ۱۲۰ بار گوشی خود را چک میکردند.
تصور کنید، در کلاس، مربی به دانش آموزان میگوید که تلفنهای خود را خاموش کنید، ما فکر میکنیم که اکنون همه به مربی توجه دارند. اما، آنچه که تحقیقات ما برعکس است، به این معناست که آنها مشغول فکر کردن در مورد همه چیزهایی هستند که از دست دادهاند، بنابراین ممکن است حواس پرتی آنها بیشتر هم باشد.
محققان به این نتیجه میرسند که اولین گام در جهت پرورش عادات فناوری سالمتر برای همه، درک این نکته است که بدانیم افراد مختلف به برنامه ها، اعلانها و ویژگیهای مختلف فناوری واکنش متفاوتی نشان میدهند. شاید مهم باشد که نحوه ارائه اعلانها به کاربران بر اساس تفاوتهای فردی آنها شخصیسازی شود.