رتبه دوم استان قزوین در شاخه آموزش همراه با تولید
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در شاخه آموزش همراه با تولید در سطح کشور به رتبه دوم دست پیدا کرده ایم و تولیدات دانش آموزان استان روانه بازار مصرف میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، شهری، معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه کشور است و این نیرو در آموزش و پرورش برای بازار کار تربیت میشوند و در حوزه متوسطه شاخههای فنی و حرفه ای، کار و دانش و نظری را تعریف و تعدادی از نیازهای بازار کشور را در این رشتهها شناسایی کردیم.
وی افزود: برخی از آموزشها نیازمند دانش نظری و تئوری هستند و در دبیرستانهای متوسطه دوم رشتههای ریاضی و فیزیک، علوم و معارف اسلامی و علوم تجربی بر همین اساس تعریف شده اند.
شهری خاطرنشان کرد: گروه دوم رشتههای مهارت آموزی شامل رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش هستند که در این شاخه دانش آموزان کاربردی تربیت و در شاخه فنی و حرفهای هم به صورت عملی و حرفهای تربیت میشوند.
وی افزود: بازار کار، نیازمند کارگر ماهر و نیمه ماهر و در شاخه فنی و حرفهای نیازمند استادکار است و نوعی از ارزشیابیهای مبتنی بر شایستگی در این رشتهها تعریف و کتابها به ۵ فصل تقسیم شده اند و به جای امتحانات پایان ترم، در پایان هر فصل کتاب، دانش آموزان ارزیابی و در صورت کسب نمره قبولی وارد فصل یا مرحله بعدی میشوند.
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: دانش آموزان نظری همیشه در شب امتحان، امتحانات خرداد ماه و نهایی برای اینکه باید تمامی کتاب را یکجا امتحان بدهند، دچار اضطراب میشوند، اما در ارزشیابی پودمانی، در طول تحصیل دانش آموز بر اساس کیفیت کار، ارزیابی شده و نمره قبولی دریافت میکند.
وی افزود: دانش آموزان فنی و حرفهای و کارودانش پس از فراغت از تحصیل میتوانند در آزمون سراسری شرکت کنند و در کنار آن میتوانند در ۱۰۰ رشته بدون آزمون در مقاطع کاردانی و کارشناسی هم پذیرش شوند.
شهری تأکید کرد: هر وقت آموزش و پرورش بتواند اطلاعات جامع و کاملی از بازار کار داشته باشد، بالطبع رشتههای تحصیلی اش، دارای برنامه منظم و هدفمند خواهند بود و آموزش و پرورش بر اساس جغرافیای هر منطقه رشتههایی را راه اندازی میکند که با جغرافیا و مشاغل آن منطقه مطابقت داشته باشد.
وی افزود: در سالهای اخیر به دلیل اطلاعات کاذب در جامعه دانش آموزان چه در مقاطع نظری و چه فنی و حرفهای به سمت مشاغل پرمتقاضی سوق پیدا میکنند این در حالی است که این مشاغل فقط در یک بازه زمانی سودآور و دارای بازار کار خوبی هستند.
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: برخی از رشتهها بر اساس فناوری روز قابل پیش بینی هستند و بسیاری از دانش آموزان بر اساس این نگاه به سمت بازار کار در آینده سوق پیدا میکنند و قطعاً درآمد خوب و آینده خوب شغلی برای خودشان رقم میزنند.
وی افزود: تفاهم نامهای با شرکت شهرکهای صنعتی انقعاد کردیم و مرکز ارتباط با صنعت در همه شهرستانهای استان برای نیازسنجی شرکتهای صنعتی راه اندازی شده و قرار است شرکت شهرکهای صنعتی زمینی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا کارگاههای آموزشی در جوار شرکتهای صنعتی راه اندازی شود تا دانش آموزان در حین آموزش از این شرکتها و تجهیزات آنها بازدید کرده و آشنا شوند و پس از آموزش در این واحدهای صنعتی مشغول به کار شوند.
شهری خاطرنشان کرد: صنعت، خدمات، هنر و کشاورزی زیرگروههای رشته کار و دانش هستند و برای گروه هنر با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم نامه منعقد کردیم و هنرستانهای هنرهای زیبا شامل رشتههای موسیقی و تولید برنامههای تلویزیونی راه اندازی شده است.
وی افزود: همچنین با همکاری میراث فرهنگی مرکزی برای آموزش رشته خوشنویسی در دست راه اندازی است.
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: همچنین با جهاد کشاورزی مذاکره کردیم که رشتههای مورد نیاز استان قزوین و حتی کشور را پایه ریزی کنیم و با توجه به اینکه استان قزوین در دوران کم آبی به سر میبرد و بیشترین کشاورزی آن به صورت سنتی است، رشته کشت هیدروپونیک یا کشت بدون خاک در استان راه اندازی میشود.
وی افزود: در مجموع ۱۱۵ هنرستان در استان قزوین وجود دارد که ۳۰ هنرستان فنی و حرفهای و الباقی کارودانش هستند و استان در رتبه پنجم قرار دارد و از میانگین کشوری بالاتر است و ۴۵.۲ درصد از دانش آموزان از این مدارس استقبال کرده اند.
شهری تأکید کرد: در سالهای اخیر در المپیادهای مهارت رتبههای خوبی را در کشور کسب کرده ایم و بر همین اساس نگاه خانوادهها به مدارس فنی و حرفهای و کارودانش در استان تغییر کرده است.
وی افزود: رشتههای بورس و اوراق بهادار، مکاترونیک، تعمیر تلفن همراه و شیرینی در استان راه اندازی شده است و در شاخه آموزش همراه با تولید در سطح کشور به رتبه دوم دست پیدا کرده ایم و تولیدات دانش آموزان روانه بازار مصرف میشود.
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: به دلیل افزایش هزینه ها، آموزش و پرورش توانایی راه اندازی برخی از رشتهها را ندارد و بر اساس مذاکره با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای آموزش برخی از رشته ها، از شبیه سازها استفاده میکنیم و دانش آموزان هم در محیط واقعی و هم در مجازی به مهارتهای اولیه دست پیدا کرده و سپس وارد بازار کار واقعی میشود.
وی افزود: دنیا به سمت فضای مجازی و واقعیت افزوده و متاورس حرکت میکند و بسیاری از فعالیتهای ما در محیطهای واقعی به محیطهای مجازی منتقل میشوند و برخی از مشاغل شامل مارکتینگ و هوش مصنوعی در این مشاغل راه اندازی شده و ما هم به سمت این رشتهها حرکت میکنیم.
شهری خاطرنشان کرد: در کارودانش دو نوع مدرک به دانش آموزان اهدا میشود، ولی در سایر رشتهها مانند شاخههای نظری و فنی و حرفهای فقط یک مدرک به دانش آموزان تعلق میگیرد.
وی افزود: دانش آموزان کار و دانش، علاوه بر مدرک دیپلم آموزش و پرورش، گواهینامه بین المللی مورد اعتبار در تمامی کشورهای دنیا را دریافت میکنند و این گواهینامه به نوعی سابقه کار برای این دانش آموزان محسوب میشود.
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: مرکز نوآوری و کارآفرینی در آموزش و پرورش با هدف حمایت از دانش آموزان نخبه کارودانش راه اندازی شده است و این مراکز در تعامل با مراکز صنعتی و دانش بنیان است و راهکارهای کارآفرینی به این دانش آموزان آموزش داده میشود و این دانش آموزان به جای اینکه دنبال کار باشند، کارآفرین میشوند.
وی افزود: متناسب با تغییرات فناوری و دنیای آموزش، اطلاعات و مهارت لازم به مربیان یا هنرآموزان شامل مهارتهای شغلی، اجتماعی و فردی همراه با دورههای ضمن خدمت آموزش داده میشود و همکاران ما باید چند گام جلوتر از دانش آموزان اطلاعات علمی داشته باشند.
شهری تأکید کرد: قرارگاه مهارت آموزی با همکاری خیران، گروههای جهادی، بسیج و سپاه استان راه اندازی شده است تا نیازهای دانش آموزان را برطرف کند.