پخش زنده
امروز: -
قانون رتبه بندی معلمان پس از تصویب هیأت وزیران برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول گفت: اجرای قانون رتبه بندی معلمان به منظور ارتقای سطح کیفی و حقوق و دستمزد معلمان است و آموزش و پرورش مکلف شده است شیوه نامهای برای فرایند اجرای آیین نامه تدوین و با همکاری سازمانهای امور استخدامی و برنامه و بودجه این قانون را اجرایی کند.
آقای نوری افزود : رتبه بندی معلمان از زمان تصویب سند تحول بنیادین به عنوان یکی از ارکان کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان مطرح بود و با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی تسریع در اجرای این قانون اتفاق افتاد و ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرایی شدن این قانون در نظر گرفته شده است.
نوری گفت : در این گزارش یکی دو مورد نکته اصلاحی بود که باید عرض کنم ، یکی اینکه روند این رتبه بندی که چطور شد ، چگونه اتفاق افتاد و امروز به این نقطه رسید، این هم باید تبیین شود. در رابطه با شیوه نامه همکاران من تا فردا نسخه اول شیوه نامه را آماده می کنند چون قبلاً هم کار کرده بودند با دوستان عزیز سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه ، بعد برای این عزیزان فرستاده می شود، یک جلسه مشترک تشکیل خواهد شد هر زمان دوستان به این نتیجه برسند که بیش از یک هفته برای این زمانی متصور نیستیم.
همچنین در تبصره سه ماده چهار آیین نامه ما ملزم شدیم و آموزش و پرورش مکلف شد شیوه نامه ای برای فرایند اجرای این آیین نامه و قانون تدوین کند و با همکاری سازمانین امور استخدامی و برنامه و بودجه که این قانون را سریع انجام می دهیم ان شاء الله و وقتی برخی دیگر تکالیفی که در آیین نامه مشخص شده چون از قبل در دست بررسی بود آماده سازی شده که رتبه بندی وارد مرحله اجرا در نظام آموزش و پرورش شود .
وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد : رتبه بندی از زمان تصویب سند تحول بنیادین به عنوان یکی از ارکان کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلم مطرح بود. در هدف عملیاتی 10، راهکار دو را اگر نگاه کنیم یکی از این راهکارها این است که حتماً معلمان صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای ، عمومی و تخصصی را داشته باشند و در داخل پرانتز مشخص کرده رتبه بندی معلمان را . متعاقب این در سال 1390 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، در سال 1392 بحث همین رتبه بندی در ذیل سیاست بند سه ، این مورد که ابلاغیه حضرت آقا بوده می آید و بعد هم در قانون برنامه ششم توسعه ، اما در طول این مدت در رابطه با رتبه بندی ، گام هایی برداشته شد که منجر به رتبه بندی به این معنا نشد و هر بار این رتبه بندی به میدان می آمد در چند دوره اما یک بخشی به عنوان رتبه بندی اجرا می شد که در واقع افزایش حقوق و مزایا بود اما رتبه بندی به این معنی که در ماده یک این قانون هست اجرا نشد.
آقای نوری گفت: قانون رتبه بندی و آیین نامه آن برای افراد شاغل است و آیین نامه آن به امضای آقای مخبر به نیابت از هیأت دولت رسیده و مورد تأکید رئیس جمهور است که در اسرع وقت اجرایی شود و آموزش و پرورش با سرعت و دقت لازم برای اجرایی شدن آن اقدام میکند.
وی اضافه کرد : کسانی که در مرخصی بدون حقوق یا مأمور به سایر دستگاهها یا مأمور به تحصیل هستند و یا کسانی که کد شناسه کارمندی ندارند و یا مازاد در جایی هستند و تمایل ندارند به جایی که مورد نیاز است بروند در این رتبه بندی قرار نمیگیرند.
وزیر آموزش و پرورش درباره معلمانی که هیچ کدام از رتبهها را کسب نکنند افزود: معلمانی که احراز رتبه نکنند از تاریخ اجرای رتبه بندی از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برخوردار میشوند و تا مدت یک سال مهلت دارند برای کسب رتبه تلاش کنند.
همچنین معلمانی که به قانون رتبه بندی معترض هستند میتوانند به هیأتهای ممیزی بالاتر شکایتها را تحویل دهند و اگر کسانی تخلف کرده باشند چه ارزشیابی شوندگان برای رتبه و چه ارزشیابی کنندگان در رتبه بندی همه بررسی و رسیدگی میشود.
آقای نوری درباره ثبت نام دانش آموزان در مدارس هم گفت: خیلی از مشکلات ثبت نام را امسال اصلاح کردیم و درخواست مدارک فقط برای پایه اول ابتدایی است و سایر پایه ها، چون در سامانه وجود دارند خود به خود ثبت نام میشوند مگر کسانی که بخواهد پروندههای دانش آموزان را به مدرسه دیگری منتقل کنند و در صدد هستیم همه این کارها از طریق الکترونیکی امکان پذیر شود.