به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، کاپیتان شمس الدین فرزادی پور با حضور در رسانه ملی با اشاره به انتقال حجاج به سرزمین وحی، در خصوص مسایل و مشکلات این عملیات توضیحاتی داد.
مشروح این مصاحبه به این شرح است:
مجری: بیش از 39 هزار حاجی امسال داشتیم که الان مشغول انجام مراسم ها و مناسک خودشان هستند. به بحث پروازها می پردازیم که پروازهای حج انجام شده و تمهیدات چگونه بود. عملیات رفت با چه تعداد پرواز و در چند روز انجام شده و تمهیدات برای برگشت به چه شکل است؟
کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: توفیقی نصیب مجموعه ایران ایر شد که کما فی السابق امسال عملیات حج را به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران واگذار کردند و علی رغم محدودیتی که در اعلام زمان داشتیم و زمان کوتاهی که برای آمادگی انجام این پروازها بود، دیشب ساعت 19 و 55 دقیقه آخرین پرواز رفت از ایستگاه زاهدان انجام شد و به حول و قوه الهی در مجموع با 162 پرواز، 39 هزار و 633 زائر از مجموع 18 ایستگاه پروازی حج انجام شد و مجموعا 22 روز زمان برد که در بهترین شرایطی که فکر می کردیم این اتفاق افتاد و انشاالله که مورد رضایت خداوند متعال و حجاج و زائرین بیت الله قرار گفته باشد.
مجری: وضعیت پروازها به چه شکل بود؟ ظاهرا مشکل خیلی جدی نبوده ولی بعضا تاخیرهای محدودی هم بوده و حتی تا 10 ساعت، ما چند تاخیر جدی داشتیم که عددش قابل توجه بوده علتش چه بوده است؟
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: مجموع تاخیرات ما از 18 ایستگاه پروازی با احتساب فرودگاه امام خمینی در 11 ایستگاه عملا تاخیری نداشتیم در مابقی به صورت میانگین برای هر پرواز اگر بخواهیم تقسیم کنیم 36 دقیقه تاخیر داشتیم البته اینکه می گوییم میانگین، خیلی از این پروازها بدون تاخیر رفتند حتی بعضی تعجیل در خروج هم داشتند اما چند تا پرواز با دلایل خاص با تاخیر 8 تا 10 ساعته داشتیم و بعضی از هماهنگی های ورود هواپیماها چون باتوجه به حجم زیادی از پروازها که برنامه ریزی کرده بودیم بعضا و عمده تاخیرات ما از ناحیه ورود هواپیما بود. هواپیما را می فرستیم اینجا زمان دست خودمان است ولی آنجا زمان بندی خروج ممکن است با دلایل مختلف با تاخیر مواجه شود برنامه برای آن هواپیماست که مثلا برود یزد آنجا مستقر بشود برای پرواز، ورودش با تاخیر انجام می شود وقتی ورود با تاخیر انجام شد طبیعتا برای خروج هم با تاخیر مواجه می شود.
مجری: درباره خود بحث برگشت بگویید پیش بینی تان برای برگشت چیست چون ترافیک پروازی همیشه در زمان برگشت داریم چون زمان پروازها محدودتر می شود؟
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: در برگشت همه کشورها علاقه مندند در کوتاه ترین زمان ممکن بعد از انجام اعمال به مملکتشان برگردند و یک فشردگی زیادی در روزهای اول مخصوصا برای بحث خروجی هاست ممکن است موجب ایجاد یکسری تاخیرات بشود. برنامه ریزی ها از بیست و سوم همین ماه برای عملیات برگشت و شروع پروازهایمان است 16 روز زمان می برد و تقریبا چهار ، پنج روز اول حدود شش ، هفت پرواز و بعد آن ده ، یازده و حتی بعضا چهارده پرواز در روز باید انجام بشود. عملیات برگشت یک مقدار کار سنگین است امیدواریم با تلاش شبانه روزی که عزیزان من در مجموعه هما دارند و مجموعه ذیربط ما بتوانیم پروازهای برگشت را هم مثل پروازهای رفت ایمن و تا آنجایی که بشود به موقع انجام بدهیم.
مجری: هماهنگی خود مقامات سعودی چطور بوده مشکلی که از آن ناحیه نداریم؟
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: گزارش هایی که از آنجا می گیریم تا الان مشکل خاصی در رابطه با هماهنگی ها نبوده است بعضا برمی گردد به ظرفیت های سرویس های پروازی بالاخره ما از سه تا فرودگاه داریم سرویس می گیریم مدینه، مکه و جده، یک مقدار کار را سنگین می کند و محدودیت هایی ممکن است ایجاد شود مخصوصا در مسیر برگشت و احتمال دارد که تاخیراتی را به واسطه ظرفیت موجود عربستان و علاقه مندی به خروج آن روزهای اولیه برای همه باشد.
مجری: اولین پرواز و آخرین پرواز فکر می کنید کی باشد برای بحث برگشت؟
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: بیست و سوم اولین پروازمان است و 16 روز بعد آخرین پرواز خواهد بود.
مجری: نکته مهم بحث کرونا مطرح است اگر هماهنگی با مجموعه شما شده، بفرمایید. الان حالا پیش بینی می شود که مثلا همین الان بحث مبتلاها یک جهشی دارد مراقبت کنیم در بحث بازگشت قرار است تمهیداتی اعمال شود؟
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: آن چیزی که براساس برنامه پیش بینی شده تیم های پزشکی کاملا موضوعات زائرین را رصد می کنند و اگر به موضوع خاصی برسد حتما اعلام می شود و همر تمهیداتی که لازم باشد آمادگی اش است که ایجاد بشود برای قرنطینه یا مداوا یا هر دستورالعملی که از ناحیه مجموعه پزشکی که مستقرند و از نزدیک درگیر موضوعاتند ان شاء الله آمادگی است.
مجری: اگر لازم است ظرفیت ها فاصله دار بنشینند اگر شرایط مشکوکی داشته باشند؟
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: برمی گردد به بررسی هایی که عزیزان ما در حوزه پزشکی که در آنجا به جد مشغول فعالیتند و کاروان ها همه پزشک دارند دستورالعمل های خاص اگر نیاز باشد حتما ما آمادگی داریم که کمک کنیم و دستورالعمل ها در حداکثر ممکن اجرایی شود. دو نکته را لازم می دانم اول اینکه تشکر کنم از همکاران و عزیزانم در خانواده بزرگ هما که انصافا با تلاش جهادی و شبانه روزی تلاش کردند در این مدت کوتاه انجام 162 پرواز آن هم از 18 ایستگاه کار بسیار بسیار سنگینی بود.
مجری: با چند فروند هواپیما؟
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: حدودا با پنج تا شش فروند چون هواپیماهای پشتیبان هم پیش بینی کرده بودیم این پروازها انجام شد کار بسیار سختی بود جا دارد اول خدمت این عزیزان خداقوت و دستمریزاد بگویم به خاطر این بزرگ و زیادی که انجام دادند.
مجری: در مجموعه وزارت راه تصمیماتی که اتخاذ شد به سمتی بود که ما بتوانیم آسایش زائرین را در این سفر معنوی فراهم کنیم و یک همدلی و همراهی کامل در بین اجزای این ماموریت حاکم بود عزیزام مان در شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی کشوری و نیروهای مستقر در فرودگاه ها سپاه فرودگاه همه و همه دست به دست هم دادند و آن چیزی که شایسته زائرین عزیزمان بود تلاش کردند ارایه بدهند فکر می کنم برای خدمات مطلوب راه زیادی داریم و حتما باید تلاش بیشتری بکنیم ولی این همدلی خیلی کمک کرد و اگر پروازها با این وضعیت انجام شد نشات گرفته از آن همراهی و همدلی است که بین اجزای مختلف این ماموریت اتفاق افتاد.
مجری: عرفه را در پیش داریم مناسبات مهمی که خیلی ها دوست دارند این زمان در کربلا و در عتبات باشند هم نجف و هم کربلای معلی قیمت بلیت ها در این ایام افزایش می یابد ازآن طرف هم می گویند که قیمت شناور است و تا کجا شناور است حد آخرش چیست؟ یا اینکه چون شناور است تا هر جا شد می فروشند؟ توضیح بدهید.
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: در رابطه با قیمت ها باتوجه به اینکه به هر حال ما در ریز مسایل صنعت هوانوردی هستیم قیمت ها قیمت های بالایی نیست یعنی باتوجه به وضعیتی که هست هزینه هایی که در این صنعت می شود و استهلاک هواپیما مجموع را که نگاه می کنید خیلی قیمت های تعریف شده قیمت های بالایی نیست ممکن است در بعضی موارد چون بعضی از پروازها توسط چارترکننده ارایه می شود مشکلاتی باشد و شاید بعضا رعایت نکنند که نه مطلوب شرکت هوایی است و نه شرکت هوانوردی واقعا مطلوب نیست به عنوان حامل پرچم به عنوان ایرلاین دولتی تلاش کردیم در این زمینه کمک کنیم و ما فروش مستقیممان را باز کردیم و عزیزان می توانند با قیمت های متعارف مستقیما از مجموعه ما بلیت تهیه کنند و فکر می کنم عدد خوبی هم باشد.
مجری: عددی می شود بگویید که الان میانگین پرواز عرفه چقدر است؟
کاپیتان فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: فکر می کنم دو هزار صندلی را به طور فروش مستقیم داریم.
مجری: بحث چارتر را کردید بحث چارتر قانونی است قانونی نیست تا کجا می توانند قیمت گذاری کنند؟
کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: موضوع نرخ گذاری پروازها و بررسی موضوعات برمی گردد به سازمان هواپیمایی کشوری ما هم جزوی از این مجموعه این ولی راه های متفاوتی است باتوجه به اینکه بالاخره چارترکننده الان به صورت بسته زیارتی یا سیاحتی خدمات ارایه می دهند یعنی شامل بلیت هواپیماهاست هتل است بحث حمل و نقل است و موارد دیگر این را به نظر میاد شاید نیاز مدیریت بهتری بشود و کنترل بیشتری انجام بشود که یک کف و سختی حداقل برای مسیرهای مشخص شده وجود داشته باشد.
مجری: خوب است خودتان به این نکته اذعان دارید، از این باب پرسیدم که بله سازمان هواپیمایی باید اعلام موضع کند، دو هزار صندلی ایران ایر بدون واسطه به مردم می فروشد سیاست شما چیست؟ چه تعداد صندلی را در مناسبت های خاص عرضه می کنید یا اینکه چارتر می آیند سراغ شما و چارتر می خواهند؟
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: در موضوع اقتصاد و بازرگانی شرکت ها مهم است شرکت ها هم می آیند به آن شکلی که زیان نببینند صنعت ما صنعت محدود است و نباید کسانی که در حوزه فعالیت می کنند زیان ببینند و مردم هم زیان نبینند. علاقه مندی شرکت های هواپیمایی به فروش مستقیم است یعنی اگر بستر فروش مستقیم برای همه شرکت ها وجود داشته باشد علاقه مندی ها به این است که مستقیما فروش پیدا کنند ولی باید بپذیریم که آژانس ها و چارترکننده هم بخشی از این صنعتند. مهمترین بحثی که به نظرم پرداخته شود در این زمینه کنترل قیمت هاست حالا چه این به صورت فروش مستقیم باشد یا اینکه از ناحیه آژانس ها یا چارترکننده ها باشد حداقل باید این موضوعات کنترل شود که هر کسی مجاز به تعیین نرخ برای خودش نباشد. مردم بتوانند با اطمینان خرید کنند و خیالشان راحت باشد که این قیمت قیمت واقعی و این قیمتی است که برای این موضوع مشخص شده است.
مجری: بحث فروش بلیت برای اتباع خارجی به قیمت دلاری است که گفته شد در عرض یک ساعت پرواز صد دلار بالای یک ساعت 150 دلار قیمت گذاری شده است اولا این مثل اینکه دیگه تصویب شد در بحث سازمان هواپیمایی و قرار شد اجرا بشود؟
کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: این موضوعات، موضوعات سازمان است البته در تعیین نرخ مخصوصا برای بحث پروازهای خارجی شرکت ها می توانند خودشان صنف دارند انجمن دارند براساس آن عمل کنند اما حالا زمان بندی این شیوه اجرایی موضوع احتمالا نیاز به اصلاح دارد و دوستان در حال بررسیند احتمال زیاد تغییراتی در مدل اجرایی این انجام بشود.
مجری: چیزی قطعی اجرا نشده است سازمان هواپیمایی تصویب نشده انجمنی به این سمت رفته و موضوع را مطرح کرده است.
کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: آن چیزی که اجرا شده یک ضوابط و شرایطی برایش حاکم است بعضا خارج از این ضوابط انجام شده آن هم مستقیما مراجعه به خود دفاتر فروش بوده که می بایستی مراجعه کنند استثنائات خاصی دارد خیلی کامل به قول معروف برنامه ریزی اجرایی اش انجام نشد این موارد و حواشی که ایجاد شد شاید به خاطر نقص در شیوه اجرا بود و این پول را عملا می پردازند یعنی الان بلیت آبادان به مشهد در نجف 95 دلار فروخته می شود به زائر، زائری که زمینی می آید از آبادان می آید مشهد و در عراق خرید می کند 95 دلار پرداخت می کند ولی در آبادان بلیتی که برای این تهیه می شود با همان قیمت هفتصد هشتصد هزار تومانی که ما داریم زائر این را می پردازد عمدتا زائرینی که اتباع خارجیند در عمده موارد این هزینه را پرداخت می کنند اما این پرداختی عملا به سمت شرکت های هواپیمایی نمی آید.
مجری: شرکت بیشتر می گیرد؟
کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: واسطه ها این هزینه را دریافت می کنند ولی به نظر می آید با اصلاح روش ها خیلی مشکل خاصی نباشد و این موضوع هم حل بشود.
مجری: پس هنوز در سطح شرکت ها اجرایی نشده است؟
کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: به صورت کامل نه.
مجری: برخی گفتند شاید این به ضرر صنعت توریسم کشور باید به این جهت که ما هم بحث توریست درمانی را داریم هم بحث گردشگری شاید این هزینه اشاره کردید که مواردش را داریم گفتند اگر نرخ بلیت افزایش پیدا کنند شاید تاثیر منفی در گردشگری داشته باشد؟ به عنوان کارشناس موافق این موضوع هستید؟
کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: به نظر نمی آید چون عددی که بیان کردند به ریال ما یک مقدار بزرگ نشان داده می شود ولی برای توریستی که می خواهد با دلار سفر کند با آن هزینه بیاید خیلی عدد بزرگی نیست اما به نظر می آید که این موضوع باید کاملا کارشناسی بشود ابعاد مختلفش بررسی بشود براساس جمیع موارد تصمیم بگیرند و بحث شیوه اجرایی اش ساری و جاری بشود.
مجری: در مورد بحث ناوگان، توسعه ناوگان، نوسازی ناوگان اگر نکته ای دارید بگویید.
کاپیتان شمس الدین فرزادی پور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: شاید شدیدترین تاثیرات تحریم در حوزه صنعت هوایی اتفاق افتاده باشد و محدودیت های زیادی را برای صنعت هوایی ایجاد کرده باشد و این همان بحث حقوق بشر دوگانه است که عملا امنیت و ایمنی مردم را مستقیما نشانه رفتند غربی ها اما از طرف دیگر جمعی که در این صنعت دارند تلاش می کنند شبانه روز و با علاقه و با عشق و محبت به مردم دارند تلاش می کنند و امروز اگر شاهدی صنعت هوایی ما را با این همه فشار با این همه تحریم هنوز سرپاست هنوز دارد خدمات را ارایه می کند این نشات گرفته از آن نگاه آدم هایی است که در این مجموعه دارند کار می کنند ما می توانیم مقایسه کنیم در یک مجموعه ای که در یک شوک کوتاه وضعیت صنعتش به کدام سمت حرکت کرد ولی همه در تلاشند ان شاء الله این نوسازی و تقویت اتفاق بیفتد.