پخش زنده
امروز: -
محققان و پژوهشگران درهجدهمین فراخوان مرکز توسعه علوم و فن آوریهای شناختی با ۷۰ طرح پژوهشی خواستار فعالیت درحوزه علوم شناختی شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محققان، متخصصان، اساتید و پژوهشگران فعال در مراکز دانشگاهی و سازمانهای علمی کشور با ارائه هفتاد طرح تحقیقاتی و پژوهشی درهجدهمین فراخوان مرکز توسعه علوم و فن آوریهای شناختی آمادگی خود را برای مشارکت و فعالیتهای علمی و تخصصی در حوزه دانش و فن آوریهای شناختی اعلام کردند.
این طرحها و ایدههای پژوهشی از سوی علاقهمندان به فعالیتهای تحقیقاتی از ۳۷ مرکز دانشگاهی و موسسات علمی و تخصصی برای بررسی و داوری به مرکز توسعه علوم و فن آوریهای شناختی ارسال شده است.
مرکز توسعه علوم شناختی درهجدهمین دوره فراخوان در سه حوزه" افزایش هم افزایی از پایان نامهها و رسالههای دانشجویی در قالب طرحهای (دسته ج) "، "آزمونهای تشخیصی و ارزیابی توانبخشی در اختلالات مربوط به مغز و شناخت " و نیز بهبود مهارتهای شناختی یادگیرندگان درمحیطهای یادگیری پساکرونا "، خواهان مشارکت اساتید، محققان و متخصصان و نیز دانشجویان به فعالیتهای علمی و تحقیقاتی دربخشهای دانش علوم شناختی شد.
در فراخوان حمایت از طرحهای (دسته ج)، طرحهای پیشنهادی شامل ترکیبی از حداقل دو پایان نامه (کارشناسی ارشد/ دکتری) است که باید در زمینه اهداف مرکز قرار داشته و دستاورد پژوهشی، توسعه فن آوری و یا خدمات شناختی یکپارچهای را دنبال کنند. طرحهای پژوهشی خصوصا درحوزه علوم پایه مشروط به مشخص بودن فازهای بعدی طرح برای رفع نیازهای جامعه و توسعه اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار میگیرند.
این مرکز دراین دوره از فراخوان، حمایت از طرحهای پژوهشی از طرحهای پژوهشی در زمینه "آزمونهای تشخیصی و ارزیابی توانبخشی در اختلالات مربوط به مغز و شناخت (زیر ۱۸ سال) " را اعلام کرد که در آن آزمونهای گفتار درمانی مربوط به مراکز درمانی از جمله آزمونهای کاردرمانی و روانشناسی مد نظر قرار دارد.
همچنین درهجدهمین فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی، از طرح های پژوهشی در زمینه «بهبود مهارتهای شناختی یادگیرندگان در محیطهای یادگیری دوره پساکرونا» اعلام حمایت شده است.
مرکز توسعه علوم و فن آوریهای شناختی در زمینه اهداف و سیاستهای راهبردی برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و مهاجرت نخبگان به حوزه علوم و فن آوریهای شناختی درهرفصل از سال فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی برگزار میکند.
در نتیجه فراخوانهای متعدد و گوناگون ستاد توسعه علوم و فن آوریهای شناختی برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی درسطح کشور درسالهای اخیر بیش از سیصد و بیست طرح مطالعاتی و تحقیقاتی محققان، پژوهشگران و اساتید مراکزعلمی و دانشگاهی با هدف تولید دانش، دستیابی به خدمات و فن آوریهای شناختی از چترحمایتی این ستاد استفاده کردند.
ازمجموع طرحهای تحقیقاتی تحت حمایت مرکز توسعه علوم و فن آوریهای شناختی، تاکنون ۱۵۰ طرح به اتمام رسید و بیش از یکصد و هفتاد طرح دیگر درحال اجرا است.