پخش زنده
امروز: -
گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه قطار مسافری مشهد – یزد در جلسه امروز مجلس بررسی شد و نمایندگان نقطه نظرات خود را در این زمینه ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرعامل راه آهن در این جلسه گفت: ضمن عذرخواهی و ابراز تاسف از حادثه رخ داده، به خانوادههای داغدار تسلیت عرض میکنم و از خداوند برای بازماندگان طلب صبر دارم. در این سانحه خود را مسئول میدانیم و در کنار آسیب دیدگان خواهیم بود.
میعاد صالحی ادامه داد: عوامل انسانی، کمبودهای تاریخی و عدم هوشمندسازی حمل و نقل ریلی از جمله علل این حادثه بود که با اهتمام نمایندگان هوشمندسازی خطوط ریلی را رقم خواهیم زد. بعد از حادثه با وزیر راه و شهرسازی در محل سانحه حضور پیدا کردیم و با تجزیه و تحلیل مشخص شد عدم رعایت سرعت مجاز، انسداد غیرمجاز به عنوان عوامل اصلی مشخص شد.
وی افزود: همچنین واگذاری راهوری قطار به کمک لوکوموتیوران غیرمجاز بوده است و در شرایطی که اتمام عملیات تراورز و برچیدن ایستگاه موقت اعلام شده بود، سرپرست کارگاه به راننده بیل مکانیکی دستور داده اس روی ریل قطار قرار گیرد. این موارد از جمله عوامل اصلی در ایجاد سانحه است.
مدیرعامل راه آهن با تاکید بر لزوم هوشمندسازی و به روز کردن خطوط ریلی کشور، بیان کرد: اخیراً با کشور قزاقستان قرارداد ۵ میلیون تنی برای انتقال از خطوط ریلی ایران بسته شده است که باعث میشود ایران به عنوان کریدور منطقه محسوب شود، از این رو باید عقب ماندگیهای تاریخی از جمله بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی به بانکها برطرف شود که نیازمند حمایت مجلس و دولت برای جبران این عقب ماندگیها هستیم.
جایگاه وضعیت کشور در حوادث ریلی و راه آهن مشخص شود
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: یک عده عوامل انسانی را در حادثه قطار مطرح میکنند مانند راننده قطار یا نبود ناظر و یک عده عوامل فنی و علمی و عدهای دیگر عوامل اجرایی و تعارض منافع را مطرح میکنند.
محمدرضا صباغیان افزود: موضوع مهمی که در این گزارش مطرح نشده و باید از رئیس کمیسیون عمران توضیحاتی بخواهیم این است که موضوع تصادفات و سوانح ریلی در دنیا به چه صورت است و ایران چه جایگاهی دارد، وضعیت حوادث ریلی در کشور چگونه است؟
وی ادامه داد: اگر این حوادث بسیار است راه آهن مقصر است، در سیاستگذاری دستگاههای مذکور مقصر هستند چرا که به این موضوع توجه نشده است. فقط یک گزارش داده شده و عوامل اجرایی اعم از راننده لوکوموتیو، راننده بیل مکانیکی و یا یک سری از موارد فنی را مقصر میدانند و یا کمبود اعتبار و تجهیزات را مطرح میکنند.
وی تصریح کرد: باید وضعیت کشور در حوادث ریلی و راه آهن مشخص شود که چه جایگاهی داریم؟ آیا سوانح زیاد است؟ موضوع دیگر تعارض منافع است، راه آهن هم مقنن و قانونگذار است و آئین نامه دستورالعمل میفرستد و هم خودش اجرا میکند. بسیاری از شرکتهایی که در راه آهن کار میکنند مسئول و دست اندرکار و یا سهامدار راه آهن هستند.
صباغیان اظهار داشت: طبیعتا یکی از عواملی که باعث میشود نظارت درستی نباشد و این حوادث اتفاق بیفتد این است که مطالبهای نیست. شرکتهایی که در راه آهن وجود دارند به دنبال منافع خودشان هستند، وقتی تعارض منافع باشد به تجهیزات نمیپردازند و آن را به روز نمیکنند.
سیستم ضعیف راه آهن کشورمان، سانحههای بزرگی را در سالهای اخیر منجر شده است
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ارائه خدمات زیرساختی، گفت: این سانحه باید فرصتی برای بهبود شرایط باشد چرا که این سانحه محصول ساختار و سیستمی بوده که خوب کار نکرده و اشتباهات را افزایش داده است.
مهدی طغیانی در ادامه با بیان اینکه مجموعههای برنامه ریزی تلاش میکنند تا سوانح به حداقل برسد، گفت: با این حال، سیستم ضعیف راه آهن کشورمان، سانحههای بزرگی را در سالهای اخیر منجر شده است، بنابراین ما در مجلس در برابر جان تک تک مردم مسئول هستیم و باید سیستمها بررسی و پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از حوادث در این حوزه اعلام نمیشود، اما به صورت میانگین یک حادثه در هفته داریم، تصریح کرد: وضعیت بهره برداری از سرمایه عظیم راه آهن کشورمان بسیار ضعیف است به طوری که در سانحه اخیر، ۳۰ کیلومتر مسیر بالانس نداشت و حتی اگر بیل مکانیکی در مسیر قرار نداشت، یک ترمز قطار نیز این سانحه را به بار میآورد.
طغیانی ادامه داد: از سوی دیگر سرعت قطارها بسیار کند است و تا بار از بندرعباس به تهران برسد، ۲ روز طول میکشد و این در حالی است که از کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب صحبت میکنیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه سیاستهای کلی اصل ۴۴، چراغ راهنمایی برای ما است و آیین نامههای لازم نیز از ۱۲ سال قبل ابلاغ شده، اظهار داشت: باید از بخش خصوصی استفاده شود، اما ایرادات کار باعث خروج این بخش از راه آهن شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بهسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور با واگذاری به بخش خصوصی واقعی و نه فاسد، اتفاق میافتد.
صالحی به دلیل عدم کفایت از سمت مدیرعاملی راه آهن استعفا دهد
نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: این جایگاه نیازمند تعهد و تخصص است و صرفا جوان بودن فرد نمیتواند دلیلی برای این انتصاب باشد. امروز در ساختار راه آهن، بالغ بر ۶ ماه از تصدی این اداره میگذرد که همزمان با آن تصدی مدیرکل ۲ اداره تلفیق را نیز دارد و این در حالی است که افراد دیگری هستند که قابلیت و تواناهایی لازم را دارند.
اردشیر مطهری با بیان اینکه راه آهن مجموعه بهره برداری گسترده با نیازهای تخصصی و به هنگام است، خاطرنشان ساخت: انتصاب مدیران متخصص و هماهنگی آنها با سازمانهای مرتبط برای راه آهن بسیار ضروری است که متأسفانه در ماههای اخیر خدشه دار شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان سمنان افزود: زیرمجموعه راه آهن از مدیریت صالحی راضی نیست و ایشان بدهکار این مسئولیت و مأمویریت است. حتی ما امکان یک تماس با وی را نداریم لذا نمایندگان نباید مماشات کنند و باید بدانیم که تبعات نارضایتی زیرمجموعه، برای مردم کف جامعه خواهد بود.
در فرآیند این حادثه مجموعه دولت مقصر است
نماینده مردم خدابنده در مجلس گفت: رخ دادن یک حادثه بیانگر دخیل بودن مجموعهای از عوامل است، در واقع اگر در طول یک مسیر یکی از مولفهها درست و بجا انجام وظیفه نکند، شاهد بروز حادثه خواهیم بود.
سید البرز حسینی اظهار کرد: حمل و نقل جادهای علاوه بر اهمیت اقتصادی، موجب روان سازی جابجایی کالا و مسافر میشود و بر این اساس ۹۵ درصد سهم حمل و نقل در حوزه جادهای انجام میشود؛ این مهم در حالی است که حوزه ریلی، هوایی و آبی علی رغم سهم کم، دارای حساسیت بالایی باشد، زیرا بروز یک حادثه موجب تاثیرپذیری افکار عمومی میشود.
وی ادامه داد: در واقع سقوط یک هواپیما یا خروج قطار از ریل، موجب خدشه دار شدن افکار عمومی و همچنین کاهش اعتماد در این حوزه میشود.
حسینی تصریح کرد: مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل، مشکلات نهادی است؛ در واقع طبق صحبتهای آقای صالحی سرعت قطار یکصد کیلومتر فراتر از حد استاندارد بوده و سرپرست کارگاه، پایش مناسب در آن بخش از مسیر انجام نداده است که بیانگر ریشه مشکلات است. پروژههای ریلی افرادی را میخواهد که دقت نظر داشته باشند، زیرا اکنون اهمال سرپرست کارگاه موجب شده حوزه ریلی زیر سوال برود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: مشکلات جدی در حوزه راه آهن وجود دارد که مدیریتها و ساختارها دو بخش مهم آن هستند، حوزه راه آهن آنقدر اهمیت دارد که برای هر بخش آن مدیرکل در نظر گرفته شده و هوشمندسازی در آن صورت گرفته است؛ سهم ما در بحث حمل و نقل کالا در حوزه ریلی ۱۰ درصد است در حالی که باید به بیش از ۲۵ درصد برسد.
وی خاطرنشان کرد: در فرآیند این حادثه مجموعه دولت مقصر است و باید استعفا و سپردن مسئولیت به فرد دیگری انجام میشد تا جامعه متوجه مسئولیت پذیری شود، نه اینکه صرفاً به یک عذرخواهی بسنده شود.
ضعف مدیریت و عدم نظارت در به وجود آمدن این حادثه مشهود است
نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه در مجلسگفت: باید آسیب شناسی دقیق صورت گیرد و به سادگی از کنار آن عبور نکنیم و نباید این اتفاق را صرفا به گردن لوکوموتیوران و راننده بیل مکانیکی انداخت بلکه باید ضعف ساختارهای اجرایی و نظارتی دیده شود.
مجید نصیرائی ادامه داد: در کنار اتفاق تلخ از حضور به موقع مدیران از جمله وزرا تشکر میکنیم، استاندار خراسان رضوی و فرماندار طبس در همان لحظات اول در صحنه حاضر شده و با مدیریت بحران حواشی حادثه را مدیریت و آسیبها را به حداقل رسانده است.
وی با بیان اینکه زیرساختهای منطقه طبس مناسب وقوع مجدد چنین اتفاقاتی نیست، گفت: حوادث طبیعی و معادن این منطقه احتمال وقوع هر حادثهای را افزایش میدهد، اما زیرساختهای بهداشت و درمان، راه و امدادی این منطقه برای کاهش آسیبها فراهم نیست.
در برابر سپردن قطار به لوکوموتیوران پایه ۳ کوتاه نمیآییم
نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم در تذکری به وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: آقای وزیر؛ شما وزیر دولت حجت الاسلام رئیسی هستید، این دولت بزرگی است و با عزم راسخ آمده است. توئیتی که از جانب شما خطاب به مدیرعامل شرکت راه آهن منتشر شد، درست نبود، نعره حیدری باید میکشیدید، چرا که حادثهای اتفاق افتاده، عدهای از هموطنان جانشان را از دست داده و خانوادههایی داغدار شدند و شما خطاب به مدیرعامل خود توئیت میکنید که اگر این کار را از طریق اتوماسیون انجام میدادید زودتر به دستشان میرسید.
احد آزادیخواه با اشاره به گزارش کمیسیون عمرانی مجلس و وجود سرعت بالای قطار به عنوان یکی از علل اصلی وقوع حادثه اظهار کرد: از مجموع ۷ نقصی که کمیسیون عمران در گزارش خود به آن اشاره کرده، به سرعت بالای قطار تاکید شده است. این موضوع را چگونه باید تدبیر کرده و چند بار باید تکرار شود تا جلوی آن گرفته شود؟ اگر تصادفی اتفاق افتاده متاثیر از علل و عواملی بوده است.
وی گفت: گفته شده هدایت قطار توسط لوکوموتیوران پایه ۳ انجام شده که غیرقانونی است و هر کسی جواز این کار را داده باید به اشد مجازات محکوم شود. ما نباید کوتاه بیاییم، چرا که قانون امری را مجاز ندانسته، اما هدایت قطار به دست راننده پایه سوم داده شده و با جان این همه مسافر بازی شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وجود بیل مکانیکی روی ریل راه آهن افزود: پیمانکار نگهدار خط، بیل مکانیکی را روی خط نگه داشته و ناظر مقیم هم وجود نداشته است. هر پیمانکاری نیاز به ناظر مقیم دارد، اما در این موضوع، بیل مکانیکی بدون توجه بر روی خط قرار گرفته است، لذا تقاضا دارم این پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ و یا مراجع قضایی ارسال شده و موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد و نتیجه توسط کمیسیون عمران و مجلس شورای اسلامی به اطلاع خانوادههای داغدار برسد تا بدانند وکلای ملت و نمایندگان انقلابی پیگیر مشکلات آنها هستند.
اگر جای وزیر راه بودم استعفا میدادم
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون گفت: چنین شیوههای مدیریتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران وهن ایجاد میکند و قابل قبول نیست؛ متاسفانه در بررسی این حادثه شاهد بی نظمیهای بسیاری در حوزه مدیریتی هستیم و کسی هم پاسخگو نیست، چرا یک بیل مکانیکی در مسیر رها شده است.
دهمرده ادامه داد: مسئولان باید پاسخ دهند آیا جان آدمها بی ارزش است؟ اگر جای وزیر راه بودم ابتدا خودم استعفا میدادم و یا مسئولین مربوطه را برکنار میکردم؛ باید خون بها مشخص شود، زیرا افراد مسئول در این حوزه مجرم هستند.
وی تأکید کرد: متاسفانه مشاهده میشود مسئولیت مهم حوزه ریلی به عنصری با نام صالحی سپرده شده که تجربهای ندارد لذا باعث بروز چنین حوادثی میشود و مشاهده میشود که خانوادهها داغدار شده، وهن برای نظام رخ داده و دنیا شیوه مدیریتی مان را به تمسخر گرفته است.
دهمرده افزود: آقای وزیر باید برای کاهش آلام مردم پیش قدم میشد و استعفا میداد، همچنین اگر جای آقای صالحی بودم شهامت میداشتم و چنین مسئولیتی را از ابتدا قبول نمیکردم. باید برای مسئولان این حادثه اشد مجازات پیش بینی شود، زیرا چنین اقدامی نوعی پیشگیری به شمار میرود.
وزیر راه باید در مجل پاسخگو باشد
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم گفت: وزیر راه باید نسبت به حادثه رخ داده درخصوص خروج قطار از ریل در محور مشهد - یزد در مجلس حاضر و پاسخگو باشد. این حادثه دل مردم را رنجانده است، روز گذشته در علی آباد کتول که از سال ۹۲ تذکر میدهیم که مسئولان باید توسط دستگاه قضائی مورد مواخذه قرار گیرند، چرا که یک جوان ۳۰ ساله و کودک ۵ ساله در تقاطع غیرهمسطح در این منطقه به دلیل بروز حادثه تصادف فوت کردند که این امر ناشی از کم کاری مسئولان بوده است.
رحمت الله نوروزی افزود: صالحی مدیرعامل راه آهن نمیتواند مسئول سوانح را مشخص کند. این تعارض منافع بوده و وزیر باید حکم مسئول رسیدگی به سوانح را امضا کند، لذا وزیر باید در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرده و نسبت به موضوعات پیش آمده پاسخگو باشد.