پخش زنده
امروز: -
مدیر گروه توسعه فناوری های نوین خودروئی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: یک شرکت دانش بنیان ایستگاه شارژ موتوربرقی را طراحی می کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سید شهریار زینی افزود: در حال حاضر گلوگاه فناوری در تولید موتورسیکلتهای برقی نداریم و این موتورها در داخل کشور به تولید می رسند.
وی گفت: مشکل اصل قیمت بیشتر این موتورسیکلتها نسبت به نمونه مشابه احتراقی است که به دلیل قیمت بالای باتریهای لیتیومی این اتفاق میافتد که عمدتاً از خارج از کشور تأمین میشود.
مدیر گروه توسعه فناوریهای نوین خودروئی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات در توسعه موتورهای برقی در کشور، فراهم سازی بستر شارژ است، گفت: لازم است که ایستگاهها و جایگاههای شارژ موتور سیکلتهای برقی در کشور ایجاد شود تا دارندگان این موتورها معطل شارژ نمانند.
وی افزود: برای این منظور، یک شرکت دانش بنیان در صدد ایجاد بستر شارژ و توسعه ایستگاههای شارژ با حمایت ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری است.
سید شهریار زینی گفت: فروش نمونههای داخلی و خارجی این موتورسیکلتهای برقی درکشور نشان از اقبال به آن دارد اما تعداد آنها کم است زیرا بستر شارژ در کشور نداریم و این یک چالش محسوب میشود.
مدیر گروه توسعه فناوریهای نوین خودروئی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دیگر چالش استفاده از موتورهای برقی در کشور گفت: همچنین اقلام یدکی موتورسیکلتهای برقی در دسترس نیست و باید خدمات پس از فروش این موتورها در کشور توسعه یابد.
وی با بیان اینکه اگر زنجیره تأمین و اقلام یدکی آنها وجود داشته باشد، قیمت نهایی موتورسیکلت کاهش پیدا میکند، گفت: در ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته در صددهستیم با همکاری وزارت صمت و کارگروه رفع موانع تولید، برنامههایی برای تأمین قطعات یدکی و توسعه عمق بومی سازی قطعات هایتک موتورسیکلتهای برقی تدوین کنیم.
مدیر گروه توسعه فناوریهای نوین خودروئی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص مراکز تست موتورسیکلتهای برقی نیز گفت: تاکنون در کشور فقط یک مرکز آزمون خاص موتورسیکلت برقی راه اندازی شده است و راه اندازی سایر مراکز آزمون موتورسیکلتهای برقی نیز در حال اجرا است.
به گفته زینی، برنامه ریزی برای رفع چالشهای موتورسیکلتهای برقی علی الخصوص توسعه ایستگاههای شارژ و یا استفاده از فناوری سوآپ باتری به منظور کاهش قیمت تمام شده موتورسیکلت برقی در دستور کار ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.