پخش زنده
امروز: -
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم دلی و مشارکت مردمی و ایستادگی مقام معظم رهبری بر اصول زمینه ساز تحقق مردم سالاری دینی شده است، من امروز در همین چارچوب در همین جایگاه ایستاده ام تا از برنامه هایم برای این وزارتخانه دفاع کنم.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، علی ربیعی در ادامه جلسه امروز مجلس به دفاع از برنامه های خود پرداخت و افزود: زندگی با کرامت و توام با دموکراسی، نقد دولت و تعامل و گفتگو، همه ناشی از این فرآیند است و ما آن را ارج می نهیم و معتقدم بدون ارج نهادن به آنها پذیرش مسئولیت خطرناک است.
ربیعی در ادامه به سخنان مخالفان اشاره کرد و گفت: متاسفانه بار تصدی مسئولیت این وزارتخانه به نام من افتاد، تا کنون از دولت شهید رجایی سه بار از این مسئولیت شانه خالی کردم اما این بار با درک استراتژیک وضعیت را چنان دیدم و اطمینان یافتم هر کس هر چه در توان دارد و در هر جایگاهی که هست باید برای عبور از شرایط پیچیده امروز، شرایطی که می تواند زمینه ساز جبران ناپذیری شود، به میدان بیاید.
وی افزود: گاهی فراموش می کنیم در چه شرایطی زندگی کردیم ؛ انتخابات روی داد و مردم به نامزدها رای دادند و آسیب های اجتماعی رو به گسترش بود، بیکاری به دغدغه رهبری تبدیل شده بود و کار و سرمایه ایرانی در سراشیبی قرار گرفته و کیفیت زندگی بخش مهمی از جامعه در معرض تهدید است.
وی ادامه داد: امروز بخشی از جامعه به لحاظ هزینه سنگین درمان به طبقه فرودست سقوط می کنند، در این شرایط پذیرفتم که در این وزارتخانه رئیس جمهور کشورمان را کمک کنم.
ربیعی گفت: من معتقدم به فضل خداوند و با همکاری و حمایت مجلس شورای اسلامی می توانم به وظایفم ادامه دهم.
وی در ادامه به برنامه خود در بحث کار و اشتغال اشاره کرد و افزود: برخی از دوستان به این مباحث اشاراتی کردند که من ضروری می دانم در چند بخش به آنها پاسخ بدهم.
وی ادامه داد: بنده معتقدم اساس اعتدال گرایی در این وزارتخانه بخش اعظم آن در حوزه کار و اشتغال و بحث های کار شایسته و سه جانبه گرایی است که امیدوارم سند این سه جانبه گرایی در روزهای نخست کارم پخته تر و کارشناسی تر به مجلس ارائه شود.
ربیعی گفت: تسهیل فضای گفتگو با شرکای اجتماعی و تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی از دیگر برنامه هایم است و معتقدم همگان باید بتوانند در جریان کارگری و کارفرمایی تشکل های خود را به وجود آورند و این وزارتخانه از آنها حمایت کند.
وزیر پیشنهادی تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی بحث از صیانت نیروی کار کردیم فقط مربوط به نیروی مشغول کار نیست، بلکه نیروهای داوطلب شغل هم در این مجموعه قرار می گیرند.
علی ربیعی در ادامه سخنانش در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی افزود: لذا گسترش چتر حمایت های اجتماعی در جامعه، کار و تولید بخشی از برنامه ارائه شده من در حوزه روابط کار و اشتغال خواهد بود؛ اشتغال فقط محصول پاشیدن بذر پول در زمین اقتصاد نیست، پول در بهترین حالت شرط لازم است و معتقدم در همین شرایط در صورت تحقق ثبات سیاسی و روشن بودن افق سیاست ها با تضمین حقوق مالکیت، مبارزه با فساد و دولت پاک جلو بردن می توانیم سیاست های پیشرفت گرا را به پیش ببریم و شغل ایجاد کنیم.
وی افزود: مطالعات زیادی در حوزه کار آفرینی کردم، در حوزه روابط کار و اشتغال برخی دوستان این ایراد را گرفتندکه ممکن است نگاه من نگاه یکجانبه کارگری باشد، کتمان نمی کنم نگاه مستضعف گرایانه و کارگری دارم اما نیک می دانم هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذارد باید او را ارزش گذاشت، مجسمه او را ساخت ، معقتدم مجسمه اولین کسی را که چراغ برق و کارخانه را به ایران آورد باید ساخت.
وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: کار آفرینی و ایجاد شغل یک ارزش فراموش شده است و من به احیای آن اعتقاد دارم و در این باره ده ها پایان نامه شامل موانع حقوقی، سیاسی، در بخش امنیت و حوزه های فرهنگی که باید زمینه ساز بحث های چابک سازی دولت شوند برده ام.
ربیعی گفت: کشورهای هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین دو سال- دو سال نیم مطالعه عمیق کردم که این کشورهای تازه صنعتی شده چگونه عبور کردند؛ تنها راه عبور ما و نجات کشور ایجاد شغل است و شغل است و شغل و من این را ارج می نهم ولی این هیچ مغایرتی با نگاه مستضعف گرایانه و کارگری ندارد.
وی ادامه داد: به یک سو افتادن، کشور را با بحران مواجه کردن است.
وزیر پیشنهادی تعاون ،کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: دوستان سوال کردند "طریق ایجاد شغل در برنامه شما چیست؟" سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد؛ یک سیاست کلان است که به کل دولت، مجلس، قوانین و مقررات و به همه برمی گردد، دوم سیاست تنظیمی که متعلق به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است و سیاست انفعالی مثل بیمه ها و حمایت کار است که مسئولیت آن را هم برعهده می گیرم و این مسئولیت سیاست انفعالی بخشی ازمسئولیت این وزارت خانه را خواهد بود.
ربیعی افزود: سیاست فعال نیز سیاستی است که مستقیم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر نمی گردد و من در برنامه هایم شانه خالی نکرده ام و معتقدم مسئول پیگیری سیاست های فعال یعنی دستگاه هایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی گفت: ارتقای شاخص های بهبود فضای کسب و کار باید در این وزارتخانه طراحی شود و به این نیز اعتقاد دارم.
وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: ارتقای شاخص های بهبود فضای کسب و کار در این وزارتخانه باید طراحی شود.
ربیعی در ادامه سخنان خود در دفاع از برنامه هایش افزود: شاخص های کار شایسته مربوط به این وزارتخانه است و نوشتن و اجرایی کردن اسناد توسعه اشتغال استانی که امروز مشکل ماست برای برقراری توازن در ایجاد اشتغال استانی از جمله وظیفه این وزارتخانه است و من به آن اعتقاد دارم.
وی گفت: اگر در برنامه هایی به این مسائل به طور جزیی اشاره نشد، دلیل بر نادیده گرفتن آنها نیست.
ربیعی افزود: عرصه هایی مثل گردش گری صنایع، بازاریابی خدماتی و خدمات مرتبط با فن آوری اطلاعات زمینه هایی هستند که باید طرح ها و ایده های مربوط به آنها از این وزارتخانه به دولت برود.
وی گفت: تقویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط با آسیب شناسی وام های اشتغال و بنگاههای زود بازده که دو تجربه قبلی ماست از برنامه هایی است که آن را دنبال خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: نقطه توازن و تعادلی برنامه های دولت و این وزارتخانه این نیست که تابلویی از رشد و توسعه ترسیم شود که در آن عده ای با کشتی از دریا عبور کنند و عده ای در آن غرق شوند.
وی افزود: هیچ کس حتی مقام معظم رهبری و دولت چنین تابلویی را نمی پذیرد.
ربیعی افزود: بنابراین بخش رفاه اجتماعی یکی از بخشهایی است که باید متوازن کننده رشد و توسعه در کشور باشد.
وی گفت: نگاه یک بعدی به اقتصاد منهای رفاه اجتماعی برزیلی کردن کشور است.
وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: ما دو تجربه را پیش روی داشته ایم از جمله تجربه ای که با سیاستهای توده ستایانه فقط به تزریق مسقیم پول می پرداخت.
ربیعی افزود: تجربه ای که بخواهد منهای نگاه حمایت گرانه اجتماعی به کسانی که ممکن است زیر چرخ دنده های رشد وتوسعه له شوند باشد، اگر بخواهد ادامه پیدا کند آن هم باعث برزیلی کردن است و پاسخ نمی دهد.
وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش گفت: نمایندگان مجلس ، بحث شستا و تأمین اجتماعی را مطرح کردند که من هم معتقدم 47 درصد از جمعیت کشور در این حوزه قرار دارند.
علی ربیعی در ادامه دفاعیات خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: خطاب به نمایندگان می گویم که مطلع باشید همه صندوقهای ما ورشکسته است و امروز نسبت میان شاغلان و مستمری بگیران زیر شش آمده و این خط قرمز و خطر است.
وی اضافه کرد: ما بین النسلی را رعایت نکرده ایم ، در سال 2020 با بحران بزرگی مواجه خواهیم بود و همه بودجه دولت را باید در همین جا هزینه کنیم.
ربیعی گفت: صندوق های فولاد سه ماه است که حقوق خود را نگرفته اند و این منابع و مصارفی که در بخش صندوق ها وجود دارد بزرگترین چالشی است که در آینده با آن روبرو خواهم بود.
وی افزود: پول بیمارستان ها ، پزشک ها و داروخانه ها داده نشده و اینها مجموعه مشکلات در این بخش است که معتقدم بخشی از آنها ناشی از مشکلات مدیریتی است ؛ در بخشهایی که مدیریت با ثبات داشتیم این مسائل را نداشتیم و متأسفم باید بگویم که این مجموعه بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته است.
ربیعی گفت: اتاق ، حیات خلوت و سیاست زده شده است و من با خدای خود عهد کردم و خدمت نمایندگان نیز می گویم که مجموعه اقتصادی این وزارتخانه را از سیاست زدگی دور و حتماً برنامه های پاکدستی را در آنجا پیگیری خواهم کرد و حتماً افرادی فارغ از جناح های سیاسی بلکه قوی ترین افراد را بر این جاها بکار خواهم گمارد.
وی افزود: معتقدم این مجموعه ها باید بیش از سی درصد سود دهد تا بتوانیم منابع و مصارفش را بدست بیاوریم اما فراموش نکنیم وظیفه دولت بنگاه داری نیست بنا برتکلیف همین قانون ما باید کار خود را به سمت غیربنگاه داری هم سوق دهیم.
وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود گفت: حتماً موضوع معلولان ، مددجویان و زنان سرپرست خانواده در برنامه های بنده مورد توجه خواهد بود.
علی ربیعی افزود: یکی از مواردی که دوستان مطرح می کنند ، تناسب بنده با این وزارتخانه است، آیا باید در این وزارتخانه یک پزشک ، یک اقتصاددان و یا یک آسیب شناس اجتماعی را به عنوان مسئول انتخاب کنیم؟.
وی گفت: آیا معتقدیم که یک آدم اقتصادی باید توازن میان رفاه اجتماعی و اقتصاد را درست کند؟ کجاست که باید میان رفاه اجتماعی و دولت پیوند ایجاد کند.
ربیعی افزود: بنده معتقدم که این وزارتخانه یک مدیر استراتژیک می خواهد و همچنین معتقدم که اگر این مسئولیت را قبول کردم ، بنده یک مدیر استراتژیک هستم.
وی گفت: با مجموعه فعالیتهای علمی که داشته ام قادر و توانا برای برنامه های راهبردی در همه بخشهای این وزارتخانه هستم.
ربیعی افزود: بنده به این موضوع اعتقادی ندارم که اگر اینجا یک بعدی نگاه کنید، نه تنها این وزارتخانه را بلکه جامعه را با بحران روبرو کرده ایم.
وی گفت: یکی از موضوعاتی که در باره بنده و همچنین برخی دیگر از وزرای پیشنهادی کابینه مطرح می شود، امنیتی بودن کابینه است.
ربیعی با بیان اینکه بنده نمی دانم که چه تصوری از امنیت وجود دارد افزود: در دورانی که ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در خدمت آقای دکتر روحانی بودیم، آنجا واقعاً دولت سایه بود.
وی با اشاره به اینکه تصویر از امنیت چه تصویری است ؟ گفت: هوشمندترین و کارکشته ترین افراد در تمام دنیا در بخشهای امنیتی کار می کنند.
ربیعی افزود: همچنین برجسته ترین سیاستمداران ، افراد طراح و استراتژیک نیز در این بخشها کار می کنند و آقایانی مانند دری نجف آبادی ، نوبخت و فروزنده نیز در بخشهای اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بودند.
وی گفت: همچنین در بخش فرهنگی نیز روشنفکرانه ترین سیاستها نیز در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تنظیم شده است.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه دفاع از خود گفت: من پاسدار بوده ام و به آن افتخار می کنم.
ربیعی افزود : عده ای در مخالفت با اینجانب، گذشته امنیتی من را مطرح کردند در پاسخ باید بگویم اکنون اعتقاد دارم امنیتی بودن به معنای امنیت خنده بر دهان کودکان بی بضاعت است، امنیتی بودن به معنای تامین امنیت نان بر سر سفره مردم است و امنیتی بودن به معنای ایجاد رفاه برای مردم است ، به این معنا من امنیتی هستم.
وی گفت: بحث هایی که در این خصوص مطرح می شود اصلا درست نیست و من تمام سایت هایی را که در این باره گفته اند جستجو کرده ام و معتقدم ریشه این مسائل را در خارج از کشور و از سوی دشمنان باید جستجو کرد.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کار کرده ام اما این به معنای آن نیست که فقط مسائل امنیتی آنجا مطرح می شود ، بسیاری از مسائل اجتماعی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار می گیرد و این تصور نادرستی است که از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برخی دارند.
ربیعی گفت: فرامین مقام معظم رهبری در تمام زمینه ها را با اعتقاد کامل پذیرفته و می پذیرم و این نه صرفا به واسطه حکم شرعی بلکه به واسطه تحقیقات دانشگاهی نیز است که به این نتیجه رسیده ام.
وی گفت: به خصوص در زمینه انتخابات ، مشارکت و دموکراسی مکمل همدیگرند و هر عملی که ناشی از فقدان مشارکت باشد ضد دموکراسی محسوب می شود و در این بین قانونگرایی محور رسیدن به دموکراسی است.
وزیر پیشنهادی کار در ادامه تشریح برنامه های خود در صحن علنی مجلس گفت: حیات سیاسی و جانی من با انقلاب و نظام پیوند خورده است و هویت دیگری ندارم.
ربیعی افزود: در صورت گرفتن رای اعتماد و یا نگرفتن آن برای نمایندگان مجلس احترام قائلم و به عنوان ثمره دموکراسی ایستادن در این جایگاه و نقد شدن را با ارزش می دانم.
وی گفت: درصورتی که بتوانم رای اعتماد از مجلس بگیرم و در این وزارتخانه ای که امور مردم قبل از تولد و تا پس از مرگ به عهده آن است، مسئولیت بپذیرم می خواهم عهد ببندم که هیچ گاه از ارزش هایی که امام ترسیم کردند منحرف نشوم و از رنج مردم بکاهم و لبخند بر صورت فرزندان کارگران بنشانم.
وزیر پیشنهادی کار افزود: رنج بازنشستگان را کاهش دهم و از خدا می خواهم توانی به من بدهد که به ساده زیستی ادامه دهم و در کنار تهیدستان جامعه باقی بمانم و حمایتم از کار و تولید هیچ منافاتی با باقی ماندن در کنار قشر آسیب پذیر جامعه ندارد.
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی تعاون
نماینده مردم رامیان و آزادشهر دربررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنرانی خود به عنوان مخالف گفت: به بیان دکتر ربیعی تقریبا همه آحاد جامعه تحت تاثیر سیاست ها ، برنامه ها و اقدامات این وزارتخانه است که پیش از این با تصمیم مجلس شورای اسلامی از ترکیب سه وزارتخانه بوجود آمد .
صابری درمجلس شورای اسلامی افزود: آقای دکتر ربیعی خوشبختانه این اقدام را هوشمندانه اما ناقص می دانند.
صابری گفت: بنابراین سخن از انتخاب وزیری برای وزارتخانه ای با اهمیت در حوزه های گوناگون امور اقتصادی ، بیمه ای ، درمانی، آموزشی و اجتماعی است که اگر امروزه در استان ها و شهرستان ها تنها با یک اداره کل و یا اداره از یک وزارتخانه سرو کار داریم در این وزارتخانه با چهار اداره کل یا اداره برخورداریم.
وی افزود: سازمان تامین اجتماعی و مسائل آن، شستا به عنوان بزرگترین زنجیره اقتصادی کشور ، نیروی کار جامعه و گرفتاریهای آن ، آموزش فنی و حرفه ای و فقدان انسجام و هماهنگی آن ، بیمه و ناملایمات حوزه بازنشستگی تنها بخش کوچکی از موضوعاتی است که ضرورت توجه به این وارتخانه را نشان می دهد.
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: نسبت های تجربی و علمی آقای دکتر ربیعی با این وزارتخانه چیست ، اگر چه برجستگی در یک معیار را در بحث تجربه و تخصص مناسب برای تصدی یک مسئولیت بدانیم با احترام به تجربه جناب آقای ربیعی در حوزه کارگری اما 30 سال ممارست ایشان در حوزه های اطلاعاتی ، امنیتی، دانشگاهی ، کفایت تجربه کافی برای این مسئولیت نیست.
وی افزود: از نظر علمی نیز اولویت های کاری برای این وزارتخانه نشان از اهمیت و ارجحیت علوم اقتصادی چه نیروی انسانی و یا بیمه ای و یا حقوق بر علوم دیگر در این وزارتخانه است.
صابری در ادامه گفت: دکتر ربیعی به عنوان یک چهره سیاسی و فعال سیاسی است چه تضمینی وجود دارد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.
وی افزود: اگر به حوزه برنامه ای دکتر ربیعی نگاه کنیم مشاهده می شود نکات قابل توجه ای است و باید به آن توجه کرد.
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در ادامه گفت: جناب آقای ربیعی شما در برنامه پیشنهادی خود بیکاری را نخستین چالش وضع موجود و اشتغال را نخستین برنامه خود بیان و در دومین برنامه خود نیز صیانت از نیروی کار را بیان کرده اید.
وی افزود: صیانت از نیروی کار اعم از شاغل و بیکار است در حالیکه در ذیل صیانت از بازار کار یا صیانت از نیروی کار شما به 14 اقدام اجرایی و وظیفه وزارتخانه اشاره و تنها در یک بند به اعمال حمایت های قانونی و حقوقی در برابر بیکاری اشاره کرده اید.
صابری گفت: 13 مورد دیگر به صیانت از نیروی شاغل اشاره دارد ؛ آیا وزارت کار فقط صیانت از شاغلان را وظیفه خود می داند این کم توجهی درباره بیکاری در جامعه نه تنها چالش را حل نمی کند بلکه دامنه سرگردانی و سردرگمی آنها را افزایش خواهد دارد.
وی افزود: شما واقف هستید که ادارات کار حتی مراجعان بیکاران را نمی پذیرد و با ایجاد دفاتر کاریابی در بخش خصوصی از این مشکل رها شده است و پاسخگوی بیکاران نیست.
نماینده رامیان و آزاد شهر با اشاره به مفید بودن دفاتر نمایندگان در شهرستان ها برای کاریابی وزارت کار خطاب به وزیر کار گفت: مدل اجرایی شما در حل کوتاه و بلند مدت بیکاری در جامعه چیست؟.
صابری در ادامه سخنانش در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: آقای دکتر ربیعی این جملات شما که برنامه های پیشنهادی اشتغال صرفا به این وزارت خانه مرتبط نیستند و یا موفقیت وزارت خانه در ابعاد اقتصادی و بالاخص ساماندهی بازار کار به شدت تحت تأثیر عملکرد سایر نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر گذار در کشور است و خلاصه کردن آن به اینکه تلاش خواهم کرد، شما را به آنجا نمی رساندکه فردا در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان بگویید مسئول اشتغال کشور من نیستم.
وی گفت: شما در چالش دوم به بیکاران بدهکار بانکی در سیاست بنگاه های زود بازده اشاره نموده اید، چگونه اقدام پیشنهادی شما در بند 9 برنامه یک تحت عنوان ارائه تسهیلات بانکی خود اشتغالی جهت ایجاد شغل برای بیکاران فاقد این ضعف و نتیجه است؟.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: شما به بدهکاری دولت در صندوق تأمین اجتماعی اشاره نموده اید که البته این دور تسلسل در پاسخگویی مد شده است، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم باید از طلبکاری خود در حوزه بهداشت و سلامت از صندوق تأمین اجتماعی بگوید، شما چگونه از این بیت المال برای رفاه حال بیمه شدگان و بازنشستگاه بهره می گیرید؟.
صابری گفت: به رغم اینکه در قانون بودجه 91 بیان شده بود و در قانون بودجه 92 تکرار شده است ، مشکل 80 هزار نفر بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنان پرداخت نمی گردد ، این چیزی نیست که بعداز سه یا شش ماه وعده حل آن را بدهید، مگر اینکه در این شرایط اقتصادی قائل به این باشید که بدون حقوق هم می توان زندگی کرد.
وی افزود: شما چه ضرب العجلی را برای بازنشستگان فولاد طبق قانون اعلام نموده اید؟.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از حوزه مسائل بسیار مهم در حوزه وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی مسائل اجتماعی یا آسیب های اجتماعی است ، اگر به برنامه تان عنایت داشته باشید این حوزه در مقابل وظایف خود دارای نقص است.
صابری افزود: شما استحضار دارید امروز حتی شما معلولان را نمی توانید پوشش خدماتی دهید، شما می دانید که امروز معلولان به حق باید از این خدمات استفاده کنند، اما از سازمان شما می شوند که توان حمایت از شما را نداریم؛ چه پاسخی به معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی دارید؟.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی از چهره های خوب و مورد احترام است و اگر انتقادی مطرح می شود برای تقویت کار دولت و کشف مسائل پنهان در برنامه این وزیر پیشنهادی است.
فیاضی در مجلس شورای اسلامی افزود: زیربنایی بودن این وزارتخانه بر کسی پوشیده نیست، وزارتخانه ای فانتزی نیست بلکه مبنای تولید ،کار و رفاه اجتماعی را شکل می دهد.
وی اضافه کرد: آقای ربیعی در برنامه خود افزایش سهم تعاونیها را در بازارهای پولی کشور تا حدودی کمرنگ دیده است در حالی که باید اذعان داشته باشیم که نقش تعاونیها در نظام اقتصادی کشور مؤثر و پویاست.
فیاضی گفت: امروز دهها اتحادیه تخصصی در سراسر کشور وجود دارد و حدود 7 هزار فروشگاه تعاونی نیز در کشور فعالیت می کنند که می توانند یکی از بخشهای مهم نظام توزیع کشور را عهده دار باشند. سؤال ما از آقای ربیعی این است که در ارتباط با تقویت نظام توزیع چه برنامه ای دارند که در مهار تورم نیز نقش دارد؟.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: در قانون اساسی به اقتصاد مبتنی بر تعاون تأکید شده است برنامه شما را در نظام تولید مبتنی بر تعاونیها نمی بینم و با وجود اینکه 50 درصد مردم کشور عضو تعاونیها هستند و این رقم در دنیا 12 درصد است اما سهمشان از سرمایه ملی فقط 7 درصد است.
این نماینده مجلس گفت: شما برنامه مشاغل خانگی را به چه صورت می خواهید اجرا کنید؟ البته راه آن سهل الوصول و در عین حال برای اقتصاد خانواده بسیار مهم است.
فیاضی افزود: سه جانبه گرایی در اشتغال و تولید کار بسیار مهمی است برنامه شما برای حمایت از کارگر و کارفرما چیست؟.
نماینده نور و محمود آباد در ادامه سخنانش در مخالفت با وزیر پیشنهادی ، تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گفت: تقابل میان کارگر و کارفرما را باید کاهش دهید زیرا یکی از موانع اشتغال و تولید تقابل و درگیری و تنش میان کارگر و کارفرماست.
فیاضی افزود: شما از جنس کارگری هستید و تقاضای ما این است که به اتحادیه کارگری توجه کنید و از شما در این باره بیشتر انتظار داریم.
وی با بیان اینکه غنی سازی شغل و ساده کردن کار توأمان باید دیده شود گفت: شما باید به فناوری تولید در موضوع تعاونی ها و همچنین به موضوع غنی سازی شغل توجه کنید؛ که البته در برنامه شما دیدم اما کمرنگ است.
فیاضی افزود: سازمان بزرگی در حوزه کار شما به نام سازمان شستا وجود دارد.
وی گفت: این سازمان از دیرباز تا کنون حیات خلوت صاحبان قدرت بوده است و فرق نمی کند که چه کسی باشد و کدام دولت باشد.
فیاضی افزود: از دولت اعتدال ، جناب آقای روحانی و همچنین آقای ربیعی که انسان پاک دست و پاک دامنی است انتظار داریم که سازمان شستا را به عنوان یک فرصت ملی برای همه ایرانیان بداند.
وی گفت: هم اکنون کارخانجات ؛ درمانگاههای تامین اجتماعی و همچنین بیمارستانها در شهرهای بزرگ قرار دارد و در شهرهای کوچک خبری نیست؛ ضمن آنکه در شهرهای بزرگ نیز این فرصت به صورت برابر توزیع نشده است.
نماینده مردم کرمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فردی که برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده است با وزارت خانه ای که جایگاه آن در حوزه اقتصادی به مراتب از وزارت اقتصادی و دارایی بالاتر است تناسب ندارد.
پور ابراهیمی در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ادغام سه وزارتخانه با سه مأموریت متفاوت تشکیل شده است، تجارب آقای ربیعی بیشتر در وزارت کار سابق است و ایشان با ادبیات و سیاست های خانه کارگر وارد فضای اجرایی کشور شده اند، مطالبی که دوستان در بخش های مختلف بیان کردند چیزی از شایستگی های ایشان کم نمی کند.
وی گفت: نکته اصلی بنده آن است که امروز بجای اینکه تصدی مهمترین وزارت خانه اقتصادی کشور را در اختیار فردی اقتصاد دان قرار دهیم و آن را به شکلی تصدی کنیم که تمام مأموریت های آن به نحو احسن انجام شود، در اختیار فردی قرار داده ایم که عمدتا در حوزه روابط کار، قانون کار و وزارت کار سابق فعالیت می کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در حوزه این وزارتخانه سهم عمده در حوزه ساختار و موسسات مالی است، نام تأمین اجتماعی برای شما تداعی کننده یک سازمان اجتماعی است، امروز در دنیا نهادهای بیمه ای به عنوان قدرتمندترین نهادهای اقتصادی در کشورها ایفای نقش می کنند، چه بیمه های بازرگانی که آن ها را در ایران به عنوان نهادهای اقتصادی می شناسیم و چه در حوزه اجتماعی که سازمان تأمین اجتماعی نهاد قدرتمند اجتماعی است که خدمات آن اقتصادی است، عملیات این سازمان در درون این وزارتخانه کاملا اقتصادی است.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه نمونه ای از این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهم گفت: سه محور اساسی در فعالیت های وزارت رفاه مشهود است ؛ یکی حوزه نهادهای قدرتمند مالی است، امروز سازمان تأمین اجتماعی قبل از کارکرد اجتماعی کارکرد اقتصادی دارد.
وی افزود: حوزه دوم فعالیت های بخش تعاون در ساختار است که ادغام وزارت تعاون را در پی داشته و بخش سوم روابط کارگری و روابط کار و مجموعه وزارت کار سابق است؛ این سه مجموعه به اضافه فعالیت های حمایت از جمله مجموعه بهزیستی که اضافه شده، حوزه عمده فعالیت است.
این نماینده مجلس گفت: استناد بنده این است که 80 درصد مأموریت ها و وزن اصلی این وزارتخانه را مجموعه نهادهای اقتصادی تشکیل می دهند.
پور ابراهیمی ادامه داد: آنچه لازم است بدانیم این است که نهادی مانند سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، صندوق بیمه عشایر و روستاییان، همه اینها به عنوان یک نهاد بیمه ای قبل از اینکه آثار اجتماعی داشته باشند رویکرد اقتصادی دارند؛ مهمترین دغدغه ما حوزه اقتصاد کشور است که امروز اولویت برنامه ماست.
وی افزود: این سازمان تأمین اجتماعی10 و نیم میلیون بیمه شده دارد؛ اگر حقوق کارگران را متوسط 600 هزار تومان در نظر بگیریم و با توجه به اینکه 23 درصد سهم حق بیمه سهم کارفرما، هفت درصد کارگر و سه درصد سهم دولت است، یعنی کارگر یک سوم از حقوق ماهانه خود را به سازمان تأمین اجتماعی می دهد.
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنابراین بالغ بر دو هزار میلیارد تومان گردش مالی ماهانه سازمان تأمین اجتماعی در حوزه اقتصادی کشور است، این عدد را سالانه محاسبه کنید، کدام نهاد اقتصادی کشور چنین گردش مالی دارد؟.
نماینده کرمان به عنوان مخالف وزیر کار در ادامه سخنان خود گفت: سازمان تامین اجتماعی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، شرکت خانه سازی ایران، سرمایه داری اجتماعی نوین (شسنا)، حوزه تخصصی بیمارستان های تخصصی دارد و مجموعه سازمان های دیگر را در اختیار دارد.
پورابراهیمی افزود: در مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که در سال 65 با دو میلیارد تومان تشکیل شده، امروز ببینیم چه وضع اقتصادی دارد. در این شرکت حدود هفت حوزه تخصصی وجود دارد که این فقط یک شرکتی از سازمان تامین اجتماعی است.
وی گفت: حوزه دارویی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی 40 درصد از تولید و توزیع دارو در کشور را بر عهده دارد. شرکت فعال در حوزه کانیهای فلزی و غیرفلزی کشور، شرکت هایی مثل فولاد خوزستان، ملی مس، فولاد مبارکه و تمام شرکت ها را دارد، حدود 30 درصد از وزن فعالیت ها این مجموعه را در کشور به خود اختصاص داده است.
پورابراهیمی افزود: هلدینگ سیمان تامین با 35 شرکت زیرمجموعه حدود 35 درصد سهم اقتصاد کشور را در تولید و توزیع سیمان بر عهده دارد. حوزه نفت و گاز و پتروشیمی حدود 25 درصد. می دانید چه اتفاقی افتاده است؟ ما بر اساس سیاست های اصل 44 طی سالهای گذشته، وزارتخانه اقتصاد، نفت و تخصصی مثل نیرو را موظف به خروج از تصدی گری کردیم.
نماینده کرمان ادامه داد: وزارت اقتصاد بیمه هایش و بانک هایش را واگذار کرده است ،بانک ملت که واگذار شده، ساختار بخش خصوصی نتوانست منابع بیاورد، بزرگ ترین منابع که به اتاق بازرگانی بردند در زمان آقای خاموشی 100 میلیارد تومان بود، وقتی سهام 6000 میلیاردی مخابرات می خواهد عرضه شود، امکان جذب وجود ندارد.
وی اضافه کرد: این شرکت ها که عرضه شدند، صندوق تامین اجتماعی آمده 15 درصد، بازنشستگی کشوری هشت درصد و بیمه شهر و روستایی 10 درصد را خریده است ، اینها را که جمع میزنید، عملا این طور می شود که قبلا مدیرعامل بانک ملت را وزارت اقتصاد تعیین میکرد، امروز مدیرعامل بانک ملت را وزیر رفاه تعیین میکند.
پور ابراهیمی افزود: پتروشیمیها دقیقا با این ساختار آمدند نشستند در این مجموعه ، مجموعه های معدنی هم آمدند. قبلا اگر صنایع ایران خودرو و سایپا را داشت، امروز این دو متعلق به این نهادهای مالی است که عملا مسئولیت این جایگاه به عهده وزیر رفاه است.
نماینده کرمان گفت: یعنی اقتصاد کشور اینجاست ، با نهایت احترامی که به کارشناسان اقتصادی دولت آقای دکتر روحانی دارم، این گلایه را از آنها دارم، این وزارتخانه به اندازه سه وزارتخانه در حوزه اقتصادی نقش دارد. یعنی وزارت جدید نفت ماست که همه پتروشیمی و پالایشگاه ها را دارد، وزارت صنایع ماست که مجموعه اقتصاد کشور را در دست خود دارد. وزارت دارایی ماست که بانک ها و بیمه الان آنجا نشسته اند.
پورابراهیمی گفت: فقط در شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین، کارخانجات داروپخش، داروسازی اکسیر، داروسازی فارابی، ابوریحان، دانا، رازک ؛ این که می گوییم 40 درصد تولید کشور به این سازمان بستگی دارد، این توضیحات بنده فقط مربوط به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.
این نماینده مجلس گفت: ما می خواهیم برای تصدی بزرگ ترین بنگاه های اقتصادی، فردی را منصوب کنیم با این شرایط، ما افتخارمان این است که وزیران مان بچه های جنگ و جانبازان باشند. ای کاش وزیر محترم، جناب آقای دکتر ربیعی را برای یک وزارتخانه دیگر با سوابق اطلاعاتی شان معرفی می کردند.
این سخنران مخالف گفت: ما حرفی نداریم. ارادتمندیم. خدمات وی در دوران دفاع مقدس، در جاهای دیگر، در مجموعه سربازان گمنام امام زمان بر ما پوشیده نیست. صحبت ما این است که 80 درصد این جایگاه، حوزه فضای اقتصادی است. ما می خواهیم به خاطر مجموعه روابط کار که تازه من اشکالاتی بر این مجموعه هم دارم.
وی افزود: آقای دکتر ربیعی در برنامههای خود، توضیحاتی دادند که برای من خیلی جالب بود. ما در حوزه قانون کار که بخش اقتصادی را از آن جدا می کنیم. در حوزه قانون کار بزرگ ترین چالش را داریم. بر اساس بند 5 سیاست های کلی اشتغال، ابلاغی مقام معظم رهبری، این قانون کار یکجانبه که نه تنها ما در داخل کشور می گوییم، آقای دکتر ربیعی از خانه کارگر از این قانون کار حمایت می کنند. این قانون کار باعث بیچارگی خیلی از این مجموعه شده است. اخیرا صحبت می کردیم در کمیسیون اقتصادی، آقای فراهانی مسئول نظام صنفی کشور می گفت ما فقط نظام استاد شاگردی را که سازمان تامین اجتماعی اجازه نمی دهد اجرایی شود، اگر آن را اجرایی کنیم، دو میلیون شغل برای واحدهای صنفی ایجاد می شود.
پورابراهیمی گفت: این قانون کار بر اساس بند ب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، بر اساس بند 8 سیاست های حمایت تولید ملی، بر اساس ماده 73 برنامه پنجم باید تغییر پیدا کند که متاسفانه با این رویکرد اگر جلو برویم و با این نگاه که آقای ربیعی توضیح خواهند داد که آیا قانون کار را به شکل کنونی حفظ خواهند کرد، این قانون نه تنها از نظر ما بلکه از نظر نماینده ILO آمدند در ایران، گزارش آنها را خدمت تان عرض می کنم. میگویند قانون کار در ایران یکجانبهی یکجانبه است.
وی افزود: این قانون کار اگر با این وضع باشد، آنقدر سخت گرفتند که بیکاری را تشدید می کند و از آن طرف بوم افتادهایم.
این سخنران مخالف گفت: حوزه بعدی بخش تعاون است که صحبت هایی دارم. آقای دکتر ربیعی در برنامه خود نوشته اند ما به احترام برنامه می خواهیم به 25 درصد برسیم. اعتقاد شخصی ام این است که ساختار تعاون با همین ادبیات دوستان دکتر ربیعی، مرحوم شهید بهشتی در اول انقلاب که در مقابل نظام سرمایه داری بحث نظام مفهومی مطرح کردند قانون تعاون را در آن زمان نوشتند.
وی افزود: این قانون نمی تواند امروز کمک کند به اقتصاد کشور. ما رفتیم بررسی کردیم 60 درصد شرکت های تعاونی در ساختار اقتصادی ما زیان ده هستند. نرخ بازده مجموعه اقتصاد تعاون ما کمتر از 10 درصد در اقتصاد است. هزینه فرصت بخش تعاون را در اقتصاد کشور چه کسی می خواهد جواب بدهد.
پورابراهیمی گفت: دوستان می گویند باید به سند برنامه برسیم. کدام سند برنامه؟ اگر امروز بعد از 33 سال رسیدهایم به اینکه تعاون نمیتواند به بخش اقتصاد کمک کند، این گزارش 33 ساله موجود است.
وی افزود: دوستان، آقای دکتر ربیعی، خواهش می کردم شما می رفتید ریز می شدید. اگر عملکرد تعاون گلی به سر این ملت زده، ما می توانیم بخش تعاون را ادامه دهیم. تعاون مفهومش این نیست که فقط شرکتی راه بیندازیم و هر نفر یک رای داشته باشد. تمام شرکت های سهامی یک نوع تعاون هستند. مفهوم تعاون برای ما مهم است نه ساختاری که در آن گیر کنیم و نتوانیم اجرایش کنیم.
نماینده کرمان گفت: الان بخش تعاون ما به دلیل همین رویکرد، سهام عدالت الان چه شده است. دوستان گفتند چون می خواهیم بخش تعاون را تکمیل کنیم، بیاییم این را هم تعاونی کنیم. امروز در بخش تعاون شاهد این هستیم که به دلیل محدودیت مالکیت آنها که مالکیت تعاونی، گفتند مالکیت است. من اعتراض کردم، گفتم اگر شرکت ها را بر اساس مالکیت تقسیم بندی کنیم. تعاون یک نوع مالکیت، تضامنی یک نوع مالکیت، سهامی عام هم یک نوع مالکیت است. تک مالکی هم هستند. اگر این طور است که وزارت سهامی عام، وزارت تضامنی و وزارت تک مالکی هم راه بیندازیم. کجای دنیا این کار را می کند.
وی افزود: مجموعه وزارت تعاون به مفهوم این است که ما با رویکرد تعاون فعالیت اقتصادی کنیم. امروز بخش تعاون دست و پاگیر اقتصاد کشور ماست. می گویید نه، گزارش های اقتصادی اش را بیاورید.
پورابراهیمی ادامه داد: امروز در برنامه های برادر بزرگوارمان جناب آقای دکتر ربیعی، موضوع تحول در ساختار تعاون، ساختار قانون کار به عنوان مهم ترین موضوع اقتصاد کشور دیده نشده است. فضای بهبود کسب و کار که متاسفانه امروز بالای 100 هستیم. گرجستان که کنار ماست، رتبه 9 دارد کسب می کند در اقتصاد کشور. با این رویکرد اگر بخواهیم اصلاح کنیم قطعا و مسلما نیازمند این هستیم که این وزارت قدرتمند اقتصادی را به دست کسی بدهیم که با ادبیات اقتصادی، با جایگاه اقتصادی، با رویکرد اقتصادی بتواند عامل تحولات باشد.
وی گفت: ما منتظر سخنان برادرمان هستیم. برنامه های وی تا اینجایی که ارایه شده، هیچ پاسخگو نیست و تحولی در ساختار وزارت رفاه ایجاد نخواهد کرد.
پورابراهیمی در پایان سخنان خود گفت: من گزارش تخصصی خود را خدمت نمایندگان محترم می دهم. تصمیم به عهده شما تا ان شاءالله کمک کنید اولویت اصلی اقتصادی کشور را به فضل الهی برآورده کنید.
نماینده مردم بندرعباس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماع گفت : مدیریت بر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیازمند مدیریت راهبردی و آگاهی و تسلط بر این نوع مدیریت است.
آرامی در مجلس شورای اسلامی افزود: این وزارتخانه از ادغام سه وزارت تشکیل شده و دارای اهداف بلند، برنامه های گسترده و وظایف مهمی است.
وی گفت: آقای ربیعی یا هر وزیر دیگری که قرار است مسئولیت این وزارتخانه را برعهده بگیرد باید چه تخصص ویژه ای داشته باشد؟ پزشک، اقتصاددان، متخصص بیمه، کارفرما، جامعه شناس، آسیب شناس اجتماعی، مدیرعامل تعاونی بزرگ یا کارآفرین نمونه باید باشد؟هیچکدام یا همه اینها؟.
آرامی ، توانمندی در عرصه مدیریت راهبردی را لازمه مدیریت بر این وزارتخانه دانست و افزود: روحیه همگرایی، همفکری و مشورت مهمتر از همه این ویژگی هاست که آقای ربیعی دارای همه آنهاست.
وی گفت: آیا تجربیات، تخصص و توانمندی های آقای ربیعی در حوزه های مختلف مانند معاونت وزارتخانه، مشاورت اجتماعی رئیس جمهور و مسئولیت اجرایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای اثبات توان مدیریتی وی کافی نیست؟.
نماینده بندرعباس افزود: آقای ربیعی فقط مدیراجرایی صرف و محقق دانشگاهی فاقد رویکرد کاربردی نیست بلکه وی سوابق اجرایی مشخصی دارد و در سوابق فعالیت های علمی وی نیز چند کتاب و دهها مقاله منتشر شده است.
آرامی گفت: آقای ربیعی راهنمای ده ها پایان نامه را در سطوح تحصیلات تکمیلی برعهده داشته است و 40 پایان نامه درحوزه بازاریابی و کارآفرینی و 10 پایان نامه در حوزه خصوصی سازی در سوابق علمی وی به چشم می خورد.
وی افزود:آقای ربیعی چنان صلاحیتی در حوزه علمی از خود نشان داده است که سال 90 به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه پیام نور انتخاب شد و دانشیار و مدرس دانشگاه های مهم به ویژه دانشگاه تهران است.
این نماینده مجلس گفت: همه می دانیم یکی از دغدغه های کنونی ما برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گردش مالی فراوان سازمان تامین اجتماعی و شرکت ها و صندوق های وابسته به آن و امکان مفاسد در این سیستم است که باید به آن توجه جدی داشت.
نماینده مردم بندرعباس در ادامه سخنان خود گفت: آقای دکتر ربیعی سال ها دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را بر عهده داشته و کتابی درباره فساد و مبارزه با آن را منتشر کرده ؛ ایشان علاوه بر تجربه مستقیم در بحث مبارزه با فساد به اندیشه مبارزه با فساد هم کمک کرده است .
آرامی در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آقای ربیعی در مبارزه با فساد صاحب نظر و صاحب صلاحیت است افزود : آقای ربیعی از خانواده کارگری در جنوب شهر است ، ایشان دارای تجربه طولانی فعالیت در صنایع همچنین روزنامه کار و کارگر و دارای عضویت در هیات مدیره چندین شرکت بزرگ صنعتی بوده و عضو موسس آموزش عا