پخش زنده
امروز: -
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۸ میلیون خدمت ثبتی را به صورت الکترونیک ارائه کردیم که در مقایسه با سال گذشته ۵۱ درصد رشد داشته است.
آقای حسن بابایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره خدمات الکترونیک ثبتی افزود: سیاستهای کلی قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی از جمله بحث تغییر رویکردهای سنتی و اتخاذ روشهای نوین را در دستور کار قرار داده ایم.
وی با بیان اینکه الکترونیک شدن فرآیندها و استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار سازمان ثبت قرار گرفته است گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۸ میلیون خدمت ثبتی را به صورت الکترونیک ارائه کردیم که در مقایسه با سال گذشته ۵۱ درصد شاهد رشد خدمات رسانی هستیم.
معاون رییس قوه قضاییه افزود: همچنین در آینده از ۴۸ سامانه در این سازمان بهره برداری میکنیم که ۱۳ سامانه عمومی و بقیه سامانههای تخصصی ثبتی هستند. وی تصریح کرد: توسعه سامانهها و بهرهگیری از فناوریهای نوین در دستور کار قرار گرفته است که با راه اندازی سامانههای الکترونیک در واحدهای ثبتی، مراجعات مردمی به کارکنان سازمان ثبت به حداقل میرسد.
وی گفت: در آینده نزدیک زمینه صدور اسناد به صورت الکترونیک و زمینه اجرایی صدور اسناد الکترونیک فراهم خواهد شد که در این صورت ان شاء الله هیچ سندی به صورت فیزیکی صادر نخواهد شد و اسناد بعد از صدور در سامانه بارگذاری خواهد شد.
بابایی افزود: سامانههای ثبت به سامانههای سایر ادارات و بانکها متصل هستند و در صورت نیاز به استفاده از سند خود متولی و کاربر اصل سند را رویت خواهد کرد که این اقدامات منجر به ارتقاء امنیت اسناد خواهد بود.
وی گفت: البته ما در حوزه هوشمندسازی سازمان ثبت قطعاً در آینده نزدیک شاهد راهاندازی سامانهای جدید در این حوزه خواهیم بود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در باره برون سپاری امور ثبتی نیز گفت: برون سپاری ارائه برخی خدمات در حوزههای پر تراکم را در دستور کار قرار داده ایم که یکی از حوزههای پرتراکم ما در واحدهای ثبتی و واحدهای اجرایی سازمان ثبت است که در این حوزه مراجعات مردمی ما زیاد است. وی همچنین گفت: در بحث چکهای بلامحل، بحث مهریهها و اسناد بانکی هم مراجعات حضوری زیاد است.
وی گفت: ما امروز موفق شدیم ۵۰ درصد فرآیندها را الکترونیک کنیم و از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی استفاده کردیم و حدوداً ۱۶ خدمت را به دفاتر اسناد رسمی برونسپاری کردیم که دفاتر اسناد رسمی در این حوزه نیز به ما کمک کنند.