پخش زنده
امروز: -
قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور با اشاره به زمینه همکاریهای مشترک میان ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد و این سازمان به نقش مساجد در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: تمدنسازی در نظام اسلامی، مسجدمحور است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ستاد ارتباطات رسانهای (فهما)، حسین عبادتی در دیدار با حجتالاسلام و المسلمین کمالالدین خداداده رئیس این ستاد در محل ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری با اشاره به فعالیتهای پیشرو در راستای همافزایی میان ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد و سازمان دانشآموزی کشور در عرصه فعالیتهای مسجدی اظهار داشت: این یک واقعیت است که در نگاه تمدنسازانه به الگوی حکمرانی در جمهوری اسلامی یک سری از فعالیتها به ویژه در عرصه تربیتی باید مسجدمحور باشند به این معنا که مسجد در الگوی اسلامی ایرانی صرفا محل برگزاری نماز جماعت نیست بلکه مجور جریانهای تربیتی فکری محله است.
قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور ادامه داد: از منظر فوق مساجدی که این قابلیت را داشته باشند که بتوانند میزبان برنامههای فرهنگی تربیتی که در خارج از مدرسه رخ میدهد باشند، ظرفیت خوبی ایجاد خواهد شد؛ از سوی دیگر ما در سازمان دانشآموزی این امکان را داریم که در عرصه یاد شده به صورت مشترک با کانونهای فرهنگی هنری مساجد رویکردهایی نظیر آنچه که اشاره شد به مسجد ببریم به ویژه با در نظر گرفتن ظرفیت امام جماعت و هیات امنای مسجد در نیل به این هدف و فرصتی که برای نوجوانان و جوانان برای حضور در مسجد و پر کردن صفوف نماز و فعالیتها فراهم میشود؛ مسالهای که از سیاستهای جدی سازمان تبلیغات اسلامی و کانونهای فرهنگی هنر مساجد است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه با حجتالاسلام و المسلمین «کمال الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: با دیداری که صورت پذیرفت مقدمات تحقق رویکرد مذکور فراهم شد و البته تصمیمهایی نیز اتخاذ شذ که نیاز به بررسی بیشتر دارد چراکه به هر صورت یک سری ملاحظات قانونی نسبت به خروج دانش آموزان از مدارس وجود دارد که در دست بررسی است. البته تا پیش از این تجربیاتی در راستای محور قرار دادن مساجد در برنامه برخی مدارس وجود داشت و میتوان از الگوهای قبلی نیز استفاده کرد.
عبادتی درباره همکاری بیشتر میان دو مجموعه سازمان دانشآموزی و ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در فصل تابستان که مصادف با ایام فراغت دانشآموزان است، تصریح کرد: نکتهای که در این عرصه باید مورد توجه قرار دهیم این است که بعد از دو سال شرایط کرونایی که امکان حضور فیزیکی مردم در مسجد فراهم نبود امروز این اتفاق محقق شده است، اما اندکی نگران کننده است چراکه دوری از برنامهریزی و اجرا طی این دو سال ناهماهنگیهایی را رقم زده است؛ با این وجود به شخصه معتقدم خانوادهها از چنین طرحی استقبال میکنند البته به شرطی که منوی متنوعی از برنامهها را برای همه قشرها و سلیقهها ارایه کنیم تا مردم احساس کنند که ذیل این فعالیتها دیده شدند و صرفا به سلیقه یک قشر توجه نشده است.
قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور با بیان اینکه علاوه بر آنچه که ذکر شد مدلهای اجرای فعالیتها در مساجد نیز از اهمیت برخوردار است، افزود: ما در گذشته تجربیاتی را در اجرای برنامههای مشترک میان مسجد و مدرسه داشتیم. برای مثال اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان برنامههایی را نظیر مدرسه انقلاب برگزار کرده است و تحت عنوان قرارگاه شهری اجرا کردند، هرچند که این طرح در سطح چند مدرسه پیرامون مسجد برگزار شد، اما با موفقیت همراه بود و قابلیت الگوبرداری دارد.
وی ادامه داد: بنابراین میتوان در مناسبتهای مختلف مذهبی و مراسمهای مرسوم با محوریت امام جماعت رویکردهای مشابه را داشته باشیم و این برنامهها را با حضور چند مدرسه داخل یک مسجد برگزار کنیم. ضمن اینکه باید توجه کرد که همین رفت و آمد به مسجد به تنهایی منشاء اثر و برکات است.
عبادتی به نقش بی بدیل کتابخانه مساجد به جذب گروههای مختلف سنی به ویژه نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: مسجد «آقا میرزا احمد» زنجان نمونه موفقی است که با همین ظرفیت کتابخانه زمینه جذب بسیاری از نوجوانان و جوانان را به مسجد فراهم کرد چراکه به تدریج علاوه بر حضور برای مطالعه؛ دانش آموزان برای فعالیتهای فرهنگی، جشن ها، عزاداری ها، مراسم مذهبی نظیر شبهای قدر و محرم و نهایتا کل سال در مسجد حضور یافتند. معتقدم چنین رویکردی با حضور چند مدرسه پیرامون یک مسجد در محلات امکان پذیر است.
قائم مقام سازمان دانش آموزی اظهار داشت: در سطح کشور فعالیتهای مذهبی متنوعی برگزار میشود، اما بدون اغراق در نتیجهگیری کار آنگونه که باید موفق نبوده است، گاهی فردی فقیر است و در دست خود عنصر فلزی بی ارزشی دارد؛ در مقابل گاهی یک نفر فقیر است، اما در دست خود طلا دارد. ما طلا داریم. قرآن، ائمه اطهار (ع)، منابع اصیل دینی، تاریخ پر افتخار علمای تشیع هرکدام طلا هستند و اگر با این وجود دچار فقر شویم قبولش سخت است. با این وصف فعالیتها به نسبت داشته هایمان قابل قبول نیست؛ بنابراین باید الگوهای موفق را بررسی و مستندسازی کنیم و در این مسیر آموزههای قرآنی را نصب العین قرار دهیم که هرگز ارتباط با قرآن امر تکراری نیست. احیای مجالس تلاوت قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه به صورت هفتگی در مساجد و مدارس، باید مورد توجه قرار بگیرد تا سنت گذشته احیا شود.