پخش زنده
امروز: -
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: واقعیت این است که قلمرو فعالیت های آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرترین قلمرو فعالیت و خدمات دولت است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد علی نجفی در دفاعیه اش در جلسه بررسی رای اعتماد افزود: واقعیت این است که قلمرو فعالیت های آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرین قلمرو فعالیت و خدمات دولت است و می شود گفت هیچ خانواده ای در کشور نیست که نسبت به آموزش و پرورش و تصمیمات آن حساس نباشد و تحت تاثیر این تصمیمات قرار نگیرد.
وی اضافه کرد: البته از این مهمتر رسالتی است که بر دوش آموزش و پرورش در کشور گذاشته شده و آن پرورش نسل آینده کشور و پرورش انسانهای مومن ،خداجو ، شایسته و کارآمد است که بتوانند از نظام جمهوری اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی دفاع کنند و بانی بهروزی و پیشرفت کشور باشند.
نجفی گفت: این فعالیت چون با روح و ذهن حساس کودکان ، نوجوانان و جوانان سر وکار دارد بسیار ظریف ، پیچیده و بسیار عمیق است لذا هر تصمیمی در مورد آموزش و پرورش باید فارغ از شتابزدگی ، سیاست زدگی و مبتنی بر هماهنگی ، پیوستگی و استمرار و هم جهتی میان اجزای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود و بویژه استفاده از تجارب گذشته و پیروی از اندیشه و برنامه راهبردی ، اهمیت اساسی در آموزش و پرورش دارد.
وی افزود: یکی از ضعف هایی که در گذشته گرفتارش بودیم نبود برنامه راهبردی در ارتباط با آموزش و پرورش بود لذا در طول سالیان گذشته برخی تصمیمات ضد و نقیض هم در آموزش و پرورش گرفته و اجرا شده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه امروز یکی از بزرگترین امتیازات آموزش و پرورش ویکی از بزرگترین فرصتهای آن این است که اسناد بالادستی قابل احترام و باارزشی از نظر علمی وفنی و دینی تصویب شده و در اختیار آموزش و پرورش است که تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مهمتر از آن سیاست های کلی آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و در سال 92 ابلاغ شده ،سند های مادری هستند که لااقل در بیست سال آینده اساس برنامه های آموزش و پرورش بر این دو سند گذاشته شود.
نجفی گفت: البته سند های دیگری مانند سند چشم انداز ، نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنج ساله وجود دارند که در آنها اشاراتی به وظایف و تکالیف آموزش و پرورش شده است اما آن دو سند مادر به اعتقاد ما باید مبنای کار هر وزیری در طول بیست سال آینده باشند تا در بیست سال آینده بتوانیم اهداف منظور شده در این دو سند را محقق کنیم .
وی افزود: البته این کار باید به دور از شتابزدگی صورت گیرد و شاید به همان اندازه مهم باشد که ما برای اجرای سند تحول و سیاستهای کلی باید نیروهای کارشناسی و توانمندی را به استخدام در آوریم و در اختیار گیریم که یک نقشه راه برای اجرای این دو سند تهیه کنند و یک برنامه عملیاتی در اجرای سند تحول و سیاست های کلی فراهم شود و بنده مهمترین بخش برنامه ام را همین تشکیل می دهد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای زاکانی در مخالفتشان با من گفت که قصد تغییر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دارم در حالی که به هیچ عنوان این گونه نیست.
محمدعلی نجفی افزود: در همان بند اول از برنامه ام بحثم این نیست که محتوای سند تغییر کند بلکه منظورم این است که جمعی از نخبگان باید برای بررسی سند به منظور تحقق سه هدف تشکیل شود.
وی گفت: نخستین هدف بررسی عملکردهایی است که در دو سال اخیر به نام سند صورت گرفته است و اعمال اصلاحات در صورت لزوم باید در دستور کار قرار گیرد.
نجفی افزود: هدف دیگر تهیه نقشه راه برای اجرای سند و هدف دیگر بررسی محتوایی آن است زیرا در این سند پیش بینی شده است که هر 5 سال یک بار باید بررسی و بازنگری شود به همین علت باید از حالا آن را بررسی کنیم تا 5 سال دیگر که قرار است پیشنهادهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود ، مطالب آماده باشد.
وی گفت: این برنامه برنامه ای چهار ساله است زیرا سند تحول در سال 90 تصویب شده است و باید در سال 95 این مطالعه و نتیجه اش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: در برنامه ای که به نمایندگان ارائه کرده ام 59 برنامه پیش بینی شده که غیر از دو مورد ، 57 برنامه مستند سند تحول و سیاست های کلی است.
نجفی گفت: در برنامه ام تقریباً همه اجزای اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش بینی شده است پس چگونه می توانم مخالف این سند باشم در حالی که 57 برنامه از 59 مورد مبتنی بر این سند و سیاست های کلی ابلاغی با امضای مقام معظم رهبری است.
وی همچنین افزود: مسئله دیگر ، مسئله تربیت به ویژه تربیت دینی از دیدگاه بنده است ؛ معتقدم غایت آموزش و پرورش تربیت است زیرا آموزش ابزار و تربیت هدف است پس اگر تربیت در آموزش و پرورش نادیده گرفته یا ضعیف شود اصل آموزش و پرورش مهمل است.
نجفی گفت: تشبیه من در این باره این بود که نسبت تربیت به آموزش و پرورش و فرآیند آموزشی و پرورشی مانند نسبت شیرینی به قند است زیرا قند بدون شیرینی نه فقط قابل تصور نیست که اگر هم بود ارزشی نداشت پس چگونه می توانم مخالف تربیت باشم.
وی افزود: بحثی که آن زمان در آموزش و پرورش داشتیم خوشبختانه اکنون در مبانی نظری سند تحول که از پر افتخارترین اسناد است صحبت از تلفیق و تعمیم فعالیت های پرورشی داشتم نه حذف فعالیت های پرورشی.
نجفی گفت: آن زمان صحبت از این بود که معلم ، مدیر و ناظم مدرسه نیز در کنار مربی پرورشی در زمینه مسائل تربیتی ، وظیفه دارند. بحث تعمیم فعالیت ها بود. نکته عجیب است که قبلاً مطرح شد که معاونت پرورشی در زمان من ملحق شده است.
وی افزود: به دوستان گفتم والله این طور نبوده ، بعد آقای امیرآبادی گفت من زمینه سازی کردم که وزیر بعدی منحل کند. وزیر بعد از من آقای مظفر بوده که اینجاست، کجا معاونت پرورشی را منحل کرده است؟.
نجفی گفت: معاونت پرورشی و نه فعالیت های پرورشی ، بنابر دلایل ، فلسفه و تصمیمی ، دو سال پس از آقای مظفر و شش سال پس از وزارت من منحل شد چه ارتباطی با من دارد که شش سال قبل زمینه سازی کرده باشم و آقای مظفر نیز از روی آن گذر کرده باشد و وزیر بعدی آن را منحل کند واقعاً این صحبتی منصفانه نبود.
وی افزود: در گزارشی که در سال 76 دادم در همه موارد به رویکردها و چشم انداز آینده اشاره کردم و در همین گزارش اخیر نیز گفتم که پرورش اصل است و چه از نظر علمای تعلیم و تربیت و چه از نظر تفکر اسلامی ، هدف آموزش و پرورش باید پرورش باشد.
نجفی اضافه کرد: در حوزه های علمیه آن چه به عنوان تعلیم و آموزش صورت می گیرد هدفش پرورش است و معلم چه بخواهد و چه نخواهد بر دانش آموزان تأثیر تربیتی دارد.
وی گفت: اگر صفحه 51 گزارشم را ببینید در چشم انداز آینده معاونت پرورشی و فعالیت های پرورشی همان مطالبی را در سال 76 گفتم که اکنون با بیان علمی تر و مناسبت تر در مبانی نظری سند تحول بنیادین مطرح شده است.
نجفی افزود: دوستانی که در زمان وزارت من مسئول آموزش و پرورش بوده اند می دانند که قوی ترین معاونت در آموزش و پرورش معاونت پرورشی بود و می توانند شهادت دهند که فعالیت های عدیده ای در این بخش انجام شد.
وی گفت: ما به پرورش در آموزش و پرورش هویت دادیم هم هویت فنی و تربیتی و هم هویت علمی.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین گفت: مسئله دیگر ، تربیت دینی است معتقدم تعلیم و تربیت در نظام اسلامی باید دین محور باشد این فرق می کند با آموزش دین در مدارس. آموزش دین جزیی از این تفکر است.
نجفی افزود: معتقدم روح و جان همه اجزای آموزش و پرورش باید دین و تعالیم دینی باشد. معتقدم این دین و روح دینی که باید در امر تعلیم و تربیت دیده شود باید مبتنی بر تعالیم دینی فارغ از هر تحمیل باشد همان طور که در دین ما گفته شده است که لااکراه فی الدین.
وی گفت: معتقدم انتخاب دانش آموز و تقویت حس دینی در او اصل است اما این انتخاب باید آزادانه و آگاهانه باشد زیرا با تحمیل نمی توان دانش آموز را طرفدار دین کرد و دین گریز خواهد بود همچنان که در برخی موارد شده است.
نجفی افزود: ما تربیت را برای این که انسان های صالح آماده کنیم تا مراتبی از حیات طیبیه را درک کنند باید فعال کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین گفت: بنده کسی هستم که 35 سال برای این که حکومت ، دینی است در این کشور خدمت می کنم کسی که در معتبرترین دانشگاه در آمریکا تحصیل می کرد و تحصیلاتش را نیمه کاره گذاشت و به ایران آمد.
وی افزود: من بهترین پیشنهادها را برای ادامه کار در آمریکا حتی قبل از پایان تحصیل داشتم و 35 سال به عشق خدمت به انقلاب و عشق کار با شهید چمران به ایران آمدم با این حال می گویند نه فقط با تعیلم و تربیت دینی که با اصل حکومت اسلامی مخالفم.
نجفی گفت: مستند این سخن نیز این است که کسی گفته است در جلسه ای گفته ام رئیس جمهور نمی شوم چون حکومت اسلامی را قبول ندارم، آیا این منصفانه است ، شما نزد وجدان و درگاه خدا چگونه می توانید از این سخن خود دفاع کنید؟.
نجفی گفت: من کسی هستم که در زمان وزارتم سه نفر از برجسته ترین روحانیون این کشور معاونم بودند و در شورای معاونین حضور داشتند ، جناب آقای قرائتی ، دکتر اژه ای و محمدیان که هم اکنون نیز معاون آموزش و پرورش اند ولی از من سوال می کنند که ارتباط شما با حوزه علمیه قطع بود و با روحانیت چه ارتباطی داشته اند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: کسی مصاحبه کرده و گفته است اکثر قریب به اتفاق معاونین ایشان فارغ التحصیل غرب و غربزده بوده اند ، مقداری انصاف خوب است این جور مصاحبه و جو سازی ها یعنی چه ؟، شما بگویید ما با ایشان به هر دلیلی مخالفیم ولی چیزی را که به من نمی چسبد ،نچسبانید .
نجفی اضافه کرد: اکنون لااقل 80 درصد فرهنگیان به تایید خود نمایندگان از برگشت من به آموزش و پرورش دفاع می کنند و خوشحال و امیدوارند و این چه تهمتی است که شما به فرهنگیان می زنید ؟، من 9 سال کار ارزشی کرده ام ،در آموزش و پرورش و این فرهنگیان نفهمیدند و این قدر غافل بودند و یا فهمیدند ولی چون چند ریال به حقوقشان اضافه شد که آنهم به علت تورم مستهلک شد چشم می پوشند بر ضد ارزشی بودن من و می گویند که آقای نجفی خوب است که برگردد به آموزش و پرورش ، این تهمت به فرهنگیان نیست؟.
نجفی گفت: این آدم های دریا دل و فداکار و انسان هایی که واقعا در حقشان ظلم می شود و چون همه چیزشان در این خلاصه می شود که چون آقای نجفی حقوقها را اضافه کرد پس بیاید ، و این را هم به عنوان نقطه ضعف من می گویند که شما اقتصاد آموزش و پرورش را بلد هستید.
وی افزود: در دروه من فعالیت های دینی در آموزش و پرورش اوج گرفت ، دارالقرانهای دانش آموزی در دوره بنده تشکیل شد ، فرهنگ نماز و توسعه آن در دوره بنده در آموزش و پرورش شکل گرفت و دستگاه آموزش و پرورش به عنوان برجسته ترین دستگاه قرآنی کشور شناخته شد .
نجفی اضافه کرد: من متاسفم از اینکه از خودم دفاع و تعریف می کنم ، اینکه نخواستم رئیس جمهور بشوم این است که معتقد نبودم بروم از خودم دفاع کنم در بین مردم زیرا رئیس جمهور باید از خودش و توانایی هایش تعریف می کرد.
وی گفت : اکنون که خودم را ارزیابی می کنم خدا شاهد است به خاطر دفاع از 9 سال خدمتی است که فرهنگیان به این کشور کردند، من کسی هستم که فرهنگ نماز و ایجاد نماز خانه را در آموزش و پرورش تشکیل دادم، زنگ بزنید از آقای قرائتی بپرسید ،نمی دانم ایشان چه جوابی می دهند.
نجفی گفت: اینکه برخی آقایان که قبلا دوست ، معاون و معلم من بوده اند امروز مخالفت می کنند و حرفهایی می زنند و می گویند آقای نجفی ،آقای نجفی قبلی نیست ، مگر شما همان آقای دهه 50 و 60 هستید ؟ من فرهنگ دینی را گسترش دادم و عمده اش در کتابهای درسی آمده است .
وی گفت : آقای دکتر حداد عادل اینجا هست ، دراکثر زمان وزارت من ، ایشان معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش و مسئول کتابهای درسی بود که ایشان جواب بدهد که آیا ما فرهنگ دینی را تضعیف کردیم در کتابهای درسی ؟.
نجفی افزود: مسئله دیگر که فرمودند تربیت معلم ها را من منحل کردم این حرف یک تهمت است ، امروز یکی از دوستان از خوزستان که مدیر کل آن زمان بود با من تماس گرفت و گفت در ابتدای ورود شما ما 6 مرکز تربیت معلم درکشور داشتیم و درهنگام خروج شما ما 60 مرکز تربیت معلم داشتیم.
وی گفت: من تربیت معلم ها را هویت بخشیدم برنامه های تربیت معلم را در شورای برنامه ریزی به تصویب رساندم در همین گزارش ولی وقت کم است و من نمی توانم در نیم ساعت اینها را جواب بدهم.
نجفی افزود: در این گزارش صفحه 61 در موردتربیت معلم ها گفته ام 57 هزار دانشجو در آن زمان در مراکز تربیت معلم در 15 رشته مختلف داشتیم، 17 مرکز تربیت معلم در شورای برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی تصویب شده است و بعد توصیه من به وزیر بعدی به تربیت معلم این بود که این حجم از فعالیت برای آموزش عالی مستلزم برنامه ریزی و سیاستگذاری منسجم و واحدی است و بهترین روش آن است که همه آنها در قالب دانشگاه فرهنگیان ساماندهی شود .
وی گفت : حرفی که من 16 سال پیش گفتم سال 90 تازه در شورای عالی انقلاب تصویب شده است تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان و از عجایب روزگار این است که از اتهاماتی که به من زده اند این است که مخالف دانشگاه فرهنگیان هستم .
نجفی اضافه کرد: من 16 سال پیش گفته ام برای اینکه این حجم از فعالیتها سرو سامان یابد ، بایددانشگاه فرهنگیان تشکیل شود ،حال عده ای پز دانشگاه فرهنگیان را می د هند و بنده را متهم می کنند که مخالف دانشگاه فرهنگیان هستم .
وی گفت : معتقدم دانشگاه فرهنگیان باید ساماندهی بشود و باید وجهه و تشخص علمی پیدا کند و شرایطی ایجاد شود که دانشجو و استاد این دانشگاه در تمام پردیس های استانی احساس کمبود نسبت به دانشگاد آزاد و دولتی نکند .
نجفی اضافه کرد: من تغییر می دهم بسیاری از برنامه های اجرایی و سامان دهی و مدیریت در دانشگاه فرهنگیان را و روشن است این کار را خواهم کرد اما اینکه می گویند مخالف دانشگاه فرهنگیانم این گونه نیست.
وی گفت: من 16 سال پیش گفته ام دانشگاه باید تاسیس شود بعد از 14 سال با تایید مراجع قانونی این دانشگاه تاسیس شده است و واقعا این از عجایب و مصداق پوشاندن حق و باطل است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: حرفم این است که اگر نظام مربوط به 6-3-3 اجرا شود که معتقد به آن هستم، باید اشکالات اش را برطرف کنیم.
محمد علی نجفی افزود: تقدم و تاخرها در اجرای این نظام رعایت نشده است و قبل از اینکه کتاب و معلم آماده شود، یک دفعه این نظام اجرا شد.
وی گفت: این بلایی که امروز بر سر آموزش و پرورش آمده است یک بخشی ناشی از همین شعارزدگی و سیاست زدگی هاست که من با اینها مخالفم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: آنچه که در این برنامه 59 بندی آوردم به تک تک آن معتقدم و برای اجرای آنها اقدام خواهم کرد.
نجفی گفت: دلم می خواست که واقعا خیلی از مباحث علمی، تخصصی که در کمیسیون ها مطرح شد را بیان کنم اما متاسفانه دوستان مخالف، بحث را بردند به جای دیگر و مسائل سیاسی را بیشتر مطرح کردند که جواب دادن آن وقت لازم دارد.
وی افزود: آقایان مخالفین شما در یک امر موفق شدید و آن اینکه باعث شدید 12 دقیقه از وقتم را که می بایست درباره آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت صحبت می کردم و پیام خود را برای اجرای برنامه ها به معلمان می گفتم، بیایم درباره مسائل سیاسی بحث کنم و من این کار را می کنم زیرا دوستان گفتند شبهه ایجاد شده است.
نجفی گفت: بنده به عنوان عضو شورای شهر بر اساس مصوبه این شورا با یک عده دیگر از اعضای این شورا نه تنها به قول دوستان خانم الف، با یک عده دیگر به خانواده هایی که خسارت و لطمه دیدند سر زدیم، به آن زنی که شوهرش را به ناحق از دست داده بود سر زدیم؛ شوهر وی در تظاهرات نبوده است و فقط رفته بود که دارویش را از داروخانه بگیرد و تیر خورد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر ما به اینها کمک نکنیم و نسبت به نظام علاقه مندش نکنیم، می رود به سمت رسانه های بیگانه و ما این کار را کردیم، کاری که شما باید به عنوان نماینده تهران انجام می دادید.
نجفی افزود: گزارش این کار را دو بار به مقام معظم رهبری دادیم و ایشان ارجاع دادند به شورای عالی امنیت ملی، حالا من در اینجا بدهکار شدم؛ خیلی متاسفم که مجبورم این حرف ها را بزنم ولی شما مطرح کردید.
وی گفت: نظام جمهوری اسلامی یک نظام ولایی است که در راس آن باید بگوییم محور و جان، مقام معظم رهبری است، بنده و سایر دوستان روشن است که پایبند به این نظام هستیم.
نجفی افزود: این چه سوالی است که شما از من پرسید که آیا رهبری را قبول داری؟ کسی که می خواهد وزیر شود ممکن است پایبند به این نظام نباشد، این وزارت چه دارد برای ما و دوستان دیگر که وزیر شویم.
وی ادامه داد: من 16 سال پیش وزارت آموزش و پرورش را ترک کردم و در تمام این 16 سال خدا می داند که یکی از اصلی ترین دغدغه هایم مسائل آموزش و پرورش بوده است و من با فرهنگیان ارتباط داشتم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من کسی نیستم که آموزش و پرورش را رها کنم و خدا شاهد است که دو فاکتور باعث شد که من قبول کنم، در غیر اینصورت مخالف بودم که برگردم، حتی حاضر نشدم عضو شورای شهر شوم و ثبت نام نکردم.
نجفی افزود: یکی تکلیف آقای روحانی بود که گفت من به شما تکلیف می کنم و من گفتم با مقام بالاتر خواهش می کنم مشورت کنید و اگر نظرتان عوض شد من خوشحال می شوم که نیایم.
وی گفت: دوم این اصرار و بزرگواری فرهنگیان است، من از دیروز تا حالا 560 پیامک دریافت کردم و برخی از آنها موجود است و بیشتر کسانی که پیامک داده اند را نمی شناسم .
نجفی افزود: حدود 700 ایمیل برای من آمده است که ایملیم دیگر بر می گرداند و خدا می داند خیلی از اینها نوشتند ما ختم قرآن نذر کردیم برای رای آوردن شما؛ این فرهنگی کسی است که من دست رد به سینه آن بزنم.
نجفی افزود: من دست رد به گفته آقای روحانی نزدم و نمی زنم و برای همین است که در این چند روز تمام سعی خود را کردم که به نمایندگانی که از من سوال کردند توضیح بدهم و خلاف مروت می دانم که کاری کنم رای نیاورم.
وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس گفت : در کلاس های درس ریاضی من 250 دانشجو شرکت می کردند ؛ بپرسید آیا من یک کلمه حرف سیاسی می زدم ؟چون اعتقاد نداشتم وقت کلاس را بگیرم و از جایی که حقوق میگیرم حرف سیاسی بزنم .
محمدعلی نجفی با اشاره به فتنه 88 نیز گفت: از فعالان سیاسی کشور بودم و در فعالیت های انتخاباتی 88 شرکت داشتم ، روز سه شنبه بعد ازانتخابات از طرف دفتر رهبری به من تلفن شد و گفتند به جلسه ای در حضور ایشان بیایید ، من از طرف ستاد کسی شرکت نداشتنم انها من را دعوت کردند .
وی افزود: مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کسی هر حرفی درباره انتخابات و تقلب دارد بزند، دو تن دیگر از وزرای پیشنهادی دیگرنیز در ان جلسه حضور داشتند اینکه افتخار ماست از ما دعوت کردند در محضر مقام رهبری در مورد انتخابات صحبت کنیم انجا پیشنهاداتی شد ،ایشان خودشان جلسه را اداره می کردند حتی تنها جلسه ای بود که خودشان وقت می دادند می گفتند شما پنج دقیقه شما ده دقیقه.
نجفی افزود: بعد از اینکه پیشنهادات مطرح شد جمع بندی ایشان این بود که ما نباید خلاف قانون کاری کنیم و قانون، شورای نگهبان را مسئول این امرکرد ه است بنابراین اعضای شورای نگهبان دو سه نفر نیز بودند (که آقای کد خدایی را یادم هست)گفتند شما برید بررسی کنید حرف شما فصل الخطاب است.
وی گفت: قبل از اینکه رهبری در 29 خرداد در نماز جمعه ان فرمایشات را داشته باشند مطیع این امر بودیم من کجا مصاحبه کردم ؟ خلاف این امر کجا حرفی زدم .
نجفی افزود:آقایان می گویند شما مردم را تحریک کردید در راهپیمایی شرکت کنند بنده در هیچکدام از ان راهپیماییها قبل و بعد از 29 خرداد شرکت نکردم نمیگویم انها که شرکت کردند خلاف قانون کردند منهم مثل اقای مطهری معتقدم قبل از29 خرداد شرکت در راهپیمایی اشکال نداشت ولی اگر یک عکس یا یک شاهد عادل بیاید بگوید نجفی را در راهپیمایی دوشنبه قبل از ان جلسه رهبری دیدم قبول می کنم اصلا راس فتنه ام؛ چرا چیزی را می گویید که اشکال دارد؟ چرا چیزی را می گویید که درست نیست ؟.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود : ما در تمام این مدت تلاش کردیم آبی بر این فتنه بریزیم که خاموش کنیم یا لااقل کمش کنیم در مقابل کسانی با هر انگیزه ای بودند که سعی کردند بنزین بریزیند که ریختند و هنوز هم متاسفم که عده ای دارند بنزین می ریزند.
نجفی گفت: در مورد مصاحبه ای که گفتند انجام دادم بحث من در ان مصاحبه این بود که خلافی به نظام نسبت داده می شود دو حالت دارد یا این خلاف اصلا اتفاق نیفتاده که باید دامن نظام از این لکه پاک شود و اعلام کنیم ،یا این خلاف اتفاق افتاده ربطی به نظام ندارد و کار دو یا سه نفر خودسر بوده مصاحبه من هست آقایان نه قبلش نه بعدش را نمی گویند ، بلکه می گویند گفتید اقای کروبی خوب کرد این کار را کرده، بعد هم گفتم این بحث شروعش با آقای کروبی نبوده است .
وی افزود : در یک جلسه اختصاصی شورای شهر مهندس چمران تشریف داشت جلسه تشکیل داد بعضی از اعضای شورای شهر بودند خانواده های بازداشت شدگان آمدند این حرف را بعضی هایشان بعنوان شایعه گفتند.
اگر این شایعه را بررسی کنیم بگیم دروغه بهتره یا لاپوشانی کنیم در رسانه های بیگانه و بین مردم اشاعه پیدا کند این ریختن اتش بر فتنه است یا دامن زدن به این آتش است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پروش برای دولت یازدهم گفت : به من گفته اند شما با نامگذاری میدانی به نام 9 دی مخالفید ، اولاً این چه بحثی است که امنیت روانی تصمیم گیری را به این شکل به هم می ریزید.
محمدعلی نجفی در پاسخ به سوالات و نظرات نمایندگان مجلس درباره صلاحیت وی افزود: شما به من می گویید چون این کار را کردید پس ضد انقلاب هستید؛ آیا این کار درستی است؟ در ثانی شما که این حرف را می زنید علت آن را هم بگویید؛ آقایان پیشنهاد آورده بودند میدان آیت الله حق شناس را به نهم دی تغییر نام دهید.
وزیر پیشنهادی آموزش و پروش برای دولت یازدهم گفت : من مخالف بودم و می گفتم آیت الله حق شناس از علمای بزرگ این کشور بوده است ؛ این همه میدان در تهران وجود دارد ، آنها را به این اسم بگذارید.
وی افزود : همین کار را آقایان در قم کردند و تونل غدیر را به نهم دی تغییر نام دادند تا اینکه با فشار مراجع و علما دوباره به نام غدیر برگشت؛ آنجا علما نزدیکشان بودند و اعتراض کردند و اینجا علما دورتر بودند و اعتراض نکردند.
نجفی گفت: بنده به اصولی پایبندم؛ شما که این میدان را به نام آیت الله حق شناس نام گذاری کردید؛ حق ندارید عوض کنید و به نام نهم دی تغییر نام دهید؛ خوب شما یک طرف را می گویید و یک طرف را نمی گویید، آخر این منصفانه است؟
وی با بیان اینکه من یک تحلیل گر و فعال سیاسی هستم و بینش سیاسی داشته و دارم و هیچگاه هم پنهام نکردم گفت: اما معتقدم در نظام اجرایی کشور و به خصوص آموزش و پرورش اعمال بینش و سلیقه سیاسی، ظلم به این نظام است و بالاتر از آن در آموزش و پرورش خیانت به امانت مردم است .
وی افزود: من دانش آموزان را امانت مردم می دانم در تمام دوران فعالیت های اجرایی خودم هم که نه سال از دوران ریاست جمهوری رهبری تا پایان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش بوده ام و سه سال وزیر فرهنگ و آموزش عالی ، سه سال رییس سازمان برنامه ، دو سال معاون صداوسیما بودم شما یک نمونه باورید که در جریان فعالیتهای اجرایی اعمال سلیقه سیاسی کرده ام.
وزیر پیشنهادی آموزش و پروش برای دولت یازدهم افزود: همواره در این سالها تیم کاری من کاملاً فراجناحی بوده است .
وی گفت: همانطور که می دانید هیچ کدام از وزرای پیشنهادی به آقای دکتر روحانی تحمیل نشده اند و ایشان در مورد آموزش و پرورش بسیار تحقیق کرد اما با وجود گزینه های خوبی که داشت به من تکلیف کرد.
نجفی گفت: الان هم ببینید من آمده ام پذیرش کرده ام این مسئولیت را؛ تا اینجای قضیه واقعاً به این امید این که یک ذخیره ای برای آخرتم باشد چراکه من دیگر در فصل آخر کارهای اجرایی هستم و نمی خواهم به کار اجرایی برگردم ولی اینجا دیگر برای معلمان آمده ام.
وی به نمایندگان مجلس گفت: هیچ توقعی هم از شما ندارم، رای بدهید یا ندهید. شما بر اساس وجدان خود و براساس حجت شرعی تصمیم بگیرید و رای بدهید؛ اگر رای آوردم آن را به فال نیک می گیرم بر اساس آیه شریفه «خذوا ما آتیناکم به قوه» با قوت و بدون منت، این مسئولیت را می پذیرم و این برنامه پیشنهادی را تابع النعل بالنعل/// پیش می ببرم و اگر هم رای نیاوردم تکلیفی را از دوش من برداشید و خدا می داند که از یک جهاتی خوشحال خواهم شد.
نجفی گفت: هر کسی عهده دار این مسئولیت باشد حل مشکلات آموزش و پرورش نیاز به قیام نظام دارد؛ یک وزیر و یک وزارتخانه و حتی کمک تنهای مجلس هم کافی نیست بلکه باید کمکش کنیم؛ چه رای بدهید و چه رای ندهید اگر من وزیر شدم من این رای را مفروض بر این می گیرم که شما می خواهید به من کمک کنید و حمایت کنید و سعی می کنم با مجلس تعامل داشته باشم .
وی افزود: رای نیاوردم هم خدمت به این نظام منحصر در وزارت نیست؛ جا برای خدمت کردن خیلی زیاد است، من آماده شده ام برای سوختن پای این نظام و فدا شدن پای این مردم.
نماینده مردم لنگرود در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از نجفی گفت: ضمن تشکر از آقای حاجی بابایی وزیر فعلی آموزش و پرورش، شروع دفاعیه خود را از صحبت های مخالفان آغاز می کنم که یکی از دوستان مخالف گفت آموزش و پرورش از یادگاران شهیدان رجایی و باهنر است و در دوران تصدی نجفی در آموزش و پرورش لطمه وارد کردند.
لاهوتی افزود: خود این عزیزان فراموش کردند که در زمان دولت خود شهید رجایی و باهنر، نجفی مورد تأیید شهیدان رجایی و باهنر بود که به عنوان وزیر علوم دولت شهید باهنر و شهید رجایی فعالیت کرد.
نماینده لنگرود ادامه داد: نکته دیگری که این برادر مخالف مطرح کرد این بود که خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که شما با حوزه ارتباط داشتید؟ ، شما باید بروید بررسی کنید چون در دوران تصدی دکتر نجفی بود که نماز در مدارس با همکاری قرائتی پایه گذاری شد.
وی افزود: همچنین مخالفان به مدارس غیرانتفاعی اشاره کردند در حالی که تأسیس مدارس غیرانتفاعی در کشور هیچ تحمیلی به مردم نیست و هیچ کس را اجبار نمی کند که حتماً فرزند خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنید در حالی که این مدارس کمکی مالی برای کاهش هزینه های دولت است و این هیچ اشکالی ندارد.
لاهوتی ادامه داد: اگر شما مخالف این مدارس هستید طرحی در این خصوص ارائه کنید چون بدون اینکه دولت هزینه ای پرداخت کند در دوران تصدی دکتر نجفی این مدارس تأسیس شد بدون اینکه هزینه ای برای دولت داشته باشد.
وی گفت: همچنین مخالفان درباره فرهنگیان مطالبی را مطرح کردند در حالی که این بی انصافی است چون صندوق ذخیره فرهنگیان، خانه های معلم و درمانگاه مخصوص فرهنگیان در زمان دکتر نجفی تأسیس شد.
نماینده لنگرود افزود: در دوران تصدی نجفی در وزارت آموزش و پرورش کارهای متعددی انجام شد.
لاهوتی گفت: مباحثی درباره اعتقاد به نظام مطرح شد در حالی که اینها سرمایه های نظام هستند و این سرمایه های نظام را به زباله دان تاریخ نریزیم.
وی افزود: کسی که معاون رئیس جمهور بوده، رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور بوده، وزیر آموزش و پرورش بوده و در دولت شهید رجایی وزیر علوم بوده و مشاور شهید بزرگ دکتر چمران بوده است یعنی به نظام اعتقاد ندارد؟ این بی انصافی است.
لاهوتی ادامه داد: ما اگر سه مقوله تعهد، تخصص و تجربه را در کنار هم قرار بدهیم از نظر تخصص و تجربه دکتر نجفی چه کم دارد و کسی نمی تواند ایرادی به او بگیرد و در بحث تعهد نیز اگر کسی را حتی به عنوان آبدارچی در یک دستگاهی استخدام کنند از دستگاه های نظارتی استعلام می شود یعنی درباره کابینه دولت آقای رجایی از دستگاه های نظارتی استعلام نکرده اند؟ و چنین چیزی امکان ندارد.
وی گفت: در زمان وزارت دکتر نجفی برای کاهش نابرابری فاصله های آموزشی در مناطق محروم اقدامات بسیاری صورت گرفت تا فاصله ها کم شود که ازجمله آن تأسیس شوراهای آموزش و پرورش یکی از افتخارات دکتر نجفی است و این واگذاری اختیارات و کاهش تصدی گری دولت به استانداران و فرمانداران در دوران دکتر نجفی در مجلس تصویب شد.
نماینده لنگرود افزود: تأسیس سه پژوهشکده، یک دانشگاه و یکصد مراکز آموزش فنی و حرفه ای و هزاران مدرسه و تأسیس سازمان کودکان استثنایی در زمان دکتر نجفی بوده و ایشان فردی است که با تدبیر تصمیم می گیرد.
وی گفت: آقای نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارای برنامه است و به قانون توجه دارد.
لاهوتی افزود:برخی نمایندگان مخالف پیشنهاد آقای نجفی برای وزارت آموزش و پرورش بیان کردند که وی از خانواده های فتنه بازدید کرده است.
وی گفت: آقای نجفی عضو شورای شهر بوده و این بازدید براساس مصوبه شورا بوده است وی به اتفاق اعضای شورای شهر و برای تهیه گزارش از این خانواده ها بازدید کرده است.
لاهوتی گفت: گزارشی که اعضای شورای شهر به همراه آقای نجفی تهیه کرده بودند تقدیم مقام عظمای ولایت شد .
وی افزود: در گزارش آقای نجفی به سالم بودن خانواده ها ، داشتن سابقه حضور در جبهه و ایثارگری و این که از اقشار متوسط هستند اشاره شده و این گزارش به شورای امنیت کشور ارسال شده است و وی از طرف شورای شهر مأمور بوده است.
وی افزود: دکتر نجفی از نظر تعهد مراحل خودش را طی کرده و دارای تخصص است.
لاهوتی با اشاره به این که برخی گفته اند نجفی دکتری ندارد گفت: مگر می شود کسی که دکتری نداشته باشد به او دکتر بگویند.
وی همچنین به سابقه ایثارگری و تجربه وی اشاره کرد و گفت:امروز همه فرهنگیان چشم به راه تصمیم نمایندگان هستند.
لاهوتی گفت: کسی که یک دوره چهار ساله آموزش و پرورش را اداره کرده انتظار فرهنگیان آن است که دوباره انتخاب شود تا مشکلات آنان را برطرف کند.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش دغدغه ما و همه فرهنگیان است و با توجه به تجربه ای که آقای نجفی در سازمان مدیریت برنامه ریزی دارد می تواند نگرانی های اقتصادی این وزارتخانه را برطرف کند.
لاهوتی گفت: نجفی در برنامه خود از اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش سخن گفته است که باید با تدبیر و تفکر باشد و وی با تدبیری که دارد این برنامه را اجرا می کند.
وی افزود: در گذشته 18 میلیون دانش آموز داشتیم که در شرایط کنونی 4 میلیون آن کم شده اما مشکلات آموزش و پرورش همچنان باقی است.
لاهوتی گفت: نجفی با سوابقی که دارد می تواند در حد عالی و شایسته این وزارتخانه را اداره کند.
همچنین دیروز نیز نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فتنه جدیدی در راه است و این فتنه این است که مجلس را در مقابل اراده ملت قرار دهد .
محمد قسیم عثمانی در سخنانی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس عاقل، معتدل و اعتدال گرا مطمئنا در این دام نخواهد افتاد و با رأی اراده مردم همراهی خواهد کرد.
وی گفت: هر کس جزو جریان فتنه بوده باشد نه آقای دکتر روحانی وی را در کابینه راه می دهد و نه مجلس به چنین فردی رأی اعتماد خواهد داد.
عثمانی افزود: موضوعات مطرح شده در خصوص فتنه تماماً جریانهای انحرافی است که می خواهند فاصله ای میان مجلس و ملت ایجاد کند .
وی گفت: آموزش و پرورش مهمترین وزارتخانه ماست و بذر فرهنگ و مدنیت در آموزش و پرورش کاشته می شود.
عثمانی افزود: دانش آموزان در دوران تحصیل در آموزش و پرورش مسیر آینده شان را انتخاب می کنند .
نماینده مردم بوکان گفت:باید برای آموزش و پرورشی که بخواهد در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد تدبیری اندیشید.
عثمانی با بیان اینکه دولت و مجلس باید در عمل اهمیت آموزش و پرورش را درک کنند افزود: آموزش و پرورش از سدسازی، راه سازی، انرژی هسته ای و از همه چیز ما مهمتر است.
وی گفت: اگر نسل فردا را امروز به درستی تربیت نکنیم چه کسانی می خواهند از فردا به جای دکتر روحانی ها، دکتر لاریجانی ها و دکتر احمدی نژادها بر کشور مدیریت کنند.
عثمانی افزود: اگر آموزش و پرورش نتواند به رسالت خودش عمل کند نباید به آینده آن امیدوار بود.
نماینده مردم بوکان با بیان اینکه دولت و مجلس باید به معنای واقعی اهمیت آموزش و پرورش را بداند گفت: مدیریت آموزش و پرورش باید مدیریتی کارآمد، برنامه ای و آینده نگر باشد.
عثمانی افزود: در موردآموزش و پرورش نمی توان فقط وضع موجود را مورد توجه قرار داد و همچنین نمی توان در این باره خودمان را با برنامه های خاص کوتاه مدت درگیر کنیم.
وی گفت: کارآموزش و پرورش کاری زیربنایی است و نتیجه آن نیز در آینده مشخص خواهد شد.
عثمانی افزود: اگر امروز رضایتمندی از دکتر نجفی در میان قاطبه فرهنگیان وجود دارد ناشی از کارهای ده - پانزده سال قبل وی است.
وی گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم این است که چه فردی شرایط معلم شدن را دارد و چگونه باید فردی را معلم نگه داشت.
نماینده مردم بوکان افزود: برنامه های ارائه شده آقای دکتر نجفی برنامه هایی است برای اینکه چه فردی معلم شود و چگونه معلم بماند.
وی گفت: بنده از نماینده ای که در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن گفت تعجب کردم، زیرا همه نقاط قوت آقای دکتر نجفی که در برنامه های پیشنهادی نیز به آن اشاره شده بود را به عنوان ابهام بیان کرد.
عثمانی افزود: 8 سال گذشت و بعضی از دوستان راجع به معیشت معلمان صحبت نکردند و امروز عده ای خاص به فکر معیشت معلمان افتادند.
وی گفت: همین سال قبل معلمان نمی توانستند فشارهای تورمی را تحمل کنند و در این باره بیشترین فشارها را متحمل شدند.
عثمانی افزود: تنها وزیری که در میان فرهنگیان پس از شهید رجائی جایگاه دارد آقای دکتر نجفی است.
نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از صبح تا کنون صدها پیامک برای من آمده است که اگر نماینده ملتی از دکتر نجفی حمایت کن گفت: ما نه بخاطر دکتر نجفی بلکه بخاطر کشور و بخاطر جایگاه بلند معلمی وظیفه می دانیم از ایشان و برنامه هایشان دفاع کنیم .
عثمانی افزود: وقتی عملکرد دکتر نجفی را براساس شاخص و نه شعار می بینیم قابل مقایسه با قبل و بعد از خودش نیست.
وی گفت: معلم از زمانی در جمهوری اسلامی افتخار کرد که معلم است که وضع معیشتی اش درست شد.
عثمانی افزود: اگر به معیشت معلم نرسیم نمی شود انتظار داشت که معلمان مثل معلمان دهه اول انقلاب جانفشانی کنند .
وی با بیان اینکه معلم معیشتش باید تامین باشد تا دغدغه بچه خودش را سرکلاس نداشته باشد و بتواند دغدغه بچه های ما را داشته باشد گفت: به آقای دکتر نجفی کمک کنید که کمک به ایشان کمک به آموزش و پرورش و نظام است و در بحث های حاشیه ای و سیاسی نیفتیم.
عثمانی افزود: خواهشم از آقای نجفی این است که همانطور که آن زمان نگذاشتند آموزش و پرورش سیاسی شود باز هم اجازه ندهند جناحها و گروههایی به اسم اصلاح طلب و اصولگرا و جناحهای مختلفی که راهروی مجلس را پر کرده بودند آموزش و پرورش را باندی کنند.
وی گفت: آموزش و پرورش خون رگ پیکر این نظام است کمک کنید که آقای نجفی با رأی بالا و اقتدار، کشتی شکسته آموزش و پرورش را تعمیر کند و به سمت اهداف عالی نظام پیش ببرد.
نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ابتدا ادبیاتی که در جلسه صبح در سخنرانی و نطق یکی از حوزه های انتخابیه هم استانی هایم وجود داشت از همه نمایندگان و کسانی که مورد خطاب قرار گرفتند و اینکه قطعا وی بنای اتهام شاید نداشت، عذرخواهی می کنیم.
آقای زارعی افزود: همه می دانیم که قوم لر به شایستگی، شجاعت ، ایثار و از خودگذشتگی اشتهار دارد و در منطق لر عنوان و موضوعی به نام چماق وجود ندارد.
وی گفت: امروز نگین زاگرس مناطق لرنشین است و این افتخاری است برای همه لرنشینان که صادقانه در طول تاریخ در خدمت ایران و اسلام بودند.
زارعی افزود: اما صحبت از شخصیتی است که امروز به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی دکتر روحانی ، موضوع رای اعتماد وی مطرح شد .
وی گفت: سخن گفتن در مورد شخصیت وی کار بسیار سختی است کسی که بیش از 27 سال در سمت های بالا در وزارتخانه ها و به عنوان معاون رئیس جمهور خدمت کرده و کارنامه وی از خدمت ، اعتقاد، صداقت و تلاش مشحون است .
نماینده مردم بویراحمد و دنا افزود: اتفاقا در دورانی که در وزارت آموزش و پرورش بود مقطع وزارتی وی مقطعی درخشان ، نورانی و به یادماندنی است و شاید یکی از دلایلی که بنده به عنوان موافق آقای نجفی وظیفه پیدا کردم که نظر خود را ابراز کنم درخواست های عدیده ای بود که از سوی جامعه فرهنگی مطرح بود و درخواست داشتم که نمایندگان با قاطعیت از حضور آقای نجفی حمایت کنند.
زارعی گفت: بنده موجی از نشاط را در جامعه خدمتگزار و اثرگذار فرهنگیان دیدم و لازم است که این استقبال ، حمایت و همراهی را از آقای دکتر نجفی از طرف فرهنگیان صمیمانه به وی و آقای روحانی و دولت تدبیر و امید تبریک عرض کنم.
وی افزود: در دوران خدمت نه س