پخش زنده
امروز: -
کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایا ورود خودرو به بورس کالا گفت: تعدیل قیمت خودرو، شفافیت معاملات، کشف قیمتهای تعادلی، کنار رفتن تقاضای کاذب، تسهیل دسترسی مصرف کنندگان به خودرو است.
محمد طاهر رحیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار حوزه بورس خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: مشکل صنعت خودرو از زمانی شروع شد که دولت به دلیل بروز جهشهای ارزی و شوکهای تورمی دهه ۹۰ تصمیم گرفت که صنعت خودرو را با قیمت گذاری دستوری کنترل کند و خودرو را با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده نهایی برساند؛ اما این سیاست منجر به چنین هدفی نشد و تنها موجب اختلاف میان قیمت کالای تولید شده در کارخانه با حاشیه بازار شد.
وی افزود: وقتی کالایی با قیمت دستوری انجام میشود، این موضوع باعث ایجاد اختلاف میان قیمت کالای تولید شده در کارخانه با قیمت حاشیه بازار میشود و همین اختلاف قیمتی موجب تبدیل شدن کالای مصرفی به کالای سرمایهای شده و هجوم دلالان، سفته بازان و بخشی از مردم را به این بازار رقم میزند تا از این اختلاف قیمتی؛ حداکثر سود را عاید خودشان کنند.
رحیمی راه حل غلبه بر این مشکل را پیشنهاد ساز و کاری به نام ورود خودرو به بورس کالا بیان کرد و اظهار داشت: دولت به جای اینکه سیاست سقف قیمتی را بر محصول خودروساز اعمال کند، باید سیاست کف عرضه را اعمال کند و اجازه دهد که قیمت متناسب با عرضه و تقاضا در بورس کالا به صورت شفاف تعیین شود.