پخش زنده
امروز: -
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: نوآوری در صنعت خودرو یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است و با ید به آن توجه شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دکتر علی خیرالدین در همایش "ظرفیتهای همکاری شرکتها و نهادهای دانشبنیان و گروه صنعتی ایرانخودرو" که با حضور دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دکتر عزت الله اکبری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دکتر خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو که در محل ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) برگزار شد، از نوآوری در صنعت خودرو به عنوان یک ضروت و نه یک انتخاب یاد کردند.
دکتر خیرالدین به نرخ بالای ثبت اختراعات در صنعت خودرو توسط شرکتهای پیشتاز و نوآور این صنعت اشاره کرد و افزود: که تویوتا در سال ۲۰۲۰ به ثبت ۲۷۵۳ اختراع اقدام کرده است که به معنای ثبت ۷ پتنت در هر روز میباشد.
وی گفت: شدت تحقیق و توسعه (سهم هزینه کرد تحقیق و توسعه از فروش) در شرکتهای مطرح خودرویی دنیا حدود ۶ درصد میباشد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکرد نوآوری باز از سوی شرکتهای بزرگ صنعتی، افزود: ایران خودرو میتواند از ظرفیتهای چشمگیر موجود در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور که در مجموعههایی نظیر دانشگاه ها، پژوهشگاهها و شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد کشور است بهره برداری کند.
دکتر خیرالدین در ادامه به زمینههای همکاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با گروه صنعتی ایران خودرو اشاره کرد و گفت: همکاری در زمینه تاسیس پارک علم و فناوری یا پردیس فناوری و نوآوری تخصصی صنعت خودرو؛ همکاری در تعریف طرحهای فناورانه پرچمدار و جریان ساز با رویکرد نوآوری باز با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری؛ همکاری در برنامههای معاونت فناوری و نوآوری در راستای تجاری سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش بنیان (گرنت فناوری، پسادکتری نوآوری، دستیار فناوری و طرح ملی ترویج کارآفرینی)؛ و همکاری در تعریف نیاز و جمع آوری ایدهها برای مسائل فناورانه ایران خودرو در سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) اشاره کرد.
دکتر منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ارتقای بهرهوری امری مغفول در صنعت خودروی کشور است که در قانون حمایت از دانش بنیانها تلاش کردیم انگیزهها را در این باره ارتقا دهیم.
دکتر منادی با بیان اینکه اگر دانش بنیان نباشیم امکان زندگی خوب را نخواهیم داشت، گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان ما سال گذشته، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند این در حالی است که سال ۹۹ این شرکتها حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند، یعنی در سال گذشته میزان فروش این شرکتها دو برابر شد که اهمیت ضرورت به دانش بنیانها را بیش از پیش نشان میدهد.
دکتر خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این همایش از راه اندازی مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش این گروه خبر داد که در همکاری با شرکتهای دانش بنیان به منظور ارتقای کیفی تولید صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت بهره گیری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان گفت: در طول مسیر توسعه و پیشرفت، نیازمند بهره وری و کارایی هستیم و قطعا با حرکت به سمت توسعه نیازمند بهره وری و کارایی بیشتری هستیم که شرکتهای فناور و دانش بنیان میتوانند دو هدف یاد شده را دنبال کرده و نسبت به تحقق آن اقدام کنند.
دکتر اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز ضمن تاکید بر اینکه مشکل عمده صنعت خودرو کشور در مدیریتها و ساختارها است؛ خواستار رقابتی شدن این ساختارها و بهرهگیری از ظرفیتهای بخش خصوصی شد.
در پایان، مدیرعامل ایران خودرو ضمن استقبال از راهبردهای عملیاتی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، از تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو و به کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیتهای آنها در قالب طرح دستیار فناوری و گرنت فناوری خبر داد.