پخش زنده
امروز: -
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با سی ان ان گفت: باید با مسئولان ایرانی بر سر یک میز بنشینیم و اوضاع را با هم حل و فصل کنیم.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: باید با مسئولان ایرانی بر سر یک میز بنشینیم و اوضاع را با هم حل و فصل کنیم.
رافائل گروسی اقدام فراپادمانی جمهوری اسلامی ایران در برچیدن بیست و هفت دوربین و چند سامانه نظارتی این نهاد از تاسیسات اتمی خود را اقدامی بسیار جدی و مهم تلقی کرد و مدعی شد: برچیدن ۲۷ دوربین و ابزار نظارتی در تاسیسات هستهای ایران بسیار نگران کننده است.
رافائل گروسی درباره سئوال فرید زکریا، مجری ویژه برنامه استیت او یونیون در شبکه سی ان ان درباره برچیده شدن بیست و هفت دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات اتمی ایران گفت: این مسئله بسیار جدی است؛ صحبت ما از بیست و هفت دوربینی است در حالی که ما صحبت میکنیم، در کنار دیگر سامانههای پایش که پیشتر داشتیم، برچیده شده اند.
وی گفت: مسئله در این میان بسیار ساده است؛ هر چه تحلیلگران من نگاهی کمتر به آنچه که روی میدهد داشته باشند، ما توان کمتری خواهیم داشت که بدانیم چه میزان مواد را غنی سازی میکنند، چند سانتریفیوژ را نصب کرده اند و از این رو، نه تنها برای احیای توافق ۲۰۱۵, برجام به شمار میآید، بلکه به صورت کلی مسئلهای بسیار جدی به شمار میآید.
گروسی در ادامه ادعا کرد: من این را گفته بودم که در چنین وضعیتی، من دیگر نمیتوانم در موقعیتی باشم که ماهیت آشتی جویانه برنامه هستهای ایران را در حالت کلی تایید کنم. در واقع حرکتی بسیار جدی صورت گرفته است.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد: دستیابی به توافق با ایران بدون به دست آوردن اطلاعات کافی در زمینه برنامه هستهای ایران دشوار است.
وی اضافه کرد: تنها راه ایران برای کسب اعتماد و پیشبرد اقتصادش این است که به بازرسان آژانس اتمی اجازه دهد ماموریت خود را انجام دهند.
گروسی در پاسخ به سئوال زکریا که مدعی شد، حتی اگر شش ماه از الان، آنها بازگردند، در این صورت شما درباره این خلأ شش ماهه که هیچ اطلاعی ندارید چه میگویید؟ آیا دشوار است که شما بدانید آنها چه کرده اند؟ گفت: بسیار دشوار خواهد بود، ما باید سامانهای بسیار دقیق با اعلانی جدید داشته باشیم تا بازرسان من بتوانند سابقهها را بررسی کنند، به مکانها سر بزنند، از این رو هر چه این فاصله بدون قابلیت دیدی که ما نیاز داریم طولانیتر باشد، کار دشوارتر خواهد بود، زیرا هیچ کسی نمیتواند بدون اینکه بداند خط مبنا چیست، به توافق بازگردد. شما به توافق باز میگردید و میگویید خب ما این مقدار از این را داریم، کنترل میکنیم، به انتقال این میزان مواد اقدام میشود,، ولی بدون اینکه من، نه من بلکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بداند که این میزان از مواد وجود دارد، در این صورت مساله اینطور است و موادی که حسابرسی و سیاهه نویسی نشده است، کار دشوار میشود. در واقع، من نمیدانم که به سود چه کسی است که دست و بال بازرسان را ببندد. اصولاً تاریخ معاصر به ما میگوید که هرگز خوب نبوده است که به بازرسان بین المللی بگوییم که به خانه خود برگردید. وقتی این راه را در پیش میگیرید، عموماً امور به مراتب دشوارتر میشود و این چیزی است که حال میگویم و قبل از همه به همکاران ایرانی خود میگویم، میگویم که حال باید بنشینیم، به وضعیت رسیدگی کنیم، به همکاری با همدیگر ادامه بدهیم.
زکریا گفت: به نظر من همتایان ایرانی شما هم میگویند ببینید، آمریکا از توافق خارج شد و آن را از میان برد. چرا باید به توافقی پایبند باشیم که طرف مقابل به آن پایبند نیست؟
مدیرکل آژانس مدعی شد: شاید این گفته یک سال پیش اعتبار داشت؛ هیچ فرایندی برای احیای توافق صورت نگرفته بود. تا جایی که میدانم، مگر اینکه در این چند دقیقه چیزی را فراموش کرده باشم. هیچ کس نگفته است که دیگر تمام است، تلاش برای احیای توافق دیگر تمام شده به حساب میآید، از این رو، وقتی این گامها را بر میداریم، کار برای توافق را به مراتب دشوارتر میکنیم. پایان بازی برای من قابل درک نیست. تنها راه برای ایران برای جلب اطمینان، اعتماد، چیزی که به شدت به آن نیاز دارند تا اقتصاد خود را به راه اندازند، همه کارهایی که گفته اند انجام خواهند داد، این است که اجازه دهند بازرسان آژانس حضور یابند. اگر شروع به قطع ارتباط و برچیدن دوربینها بکنند، نمیدانم این اتفاق (جلب اعتماد و اطمینان) چگونه قرار است روی دهد.
زکریا گفت: اگر اشتباه نکنم شما به تازگی با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل دیدار کردید.
گروسی گفت: بله با وی دیدار کردم؛ لازم است که با سران کشورها و دولتهای زیادی دیدار کنم.
زکریا گفت: شما به صورت خلاصه و براساس تجربهای که داشتید بگویید، چون زمان ما در حال به سر رسیدن است؛ در گفتگوهای خود، این حس به شما دست داد که اسرائیل به نقطهای حساس رسیده است که از نظر شما اینطور باشد که اگر ایران مسیر فعلی را ادامه بدهد، دست به اقدامی تند بزنند؟
گروسی گفت: سؤال خوبی است که باید از اسرائیل پرسید. پیام من به اسرائیل در این مساله و مسائل دیگر این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی میتواند این کار را انجام بدهد. وقتی به بازرسان بین المللی اجازه دسترسیهایی که لازم دارند داده بشود، میتوانند به جامعه جهانی این اطمینان را بدهند که کسی اقدام به اشاعه برای افزودن به سلاحهای هستهای در خاورمیانه نمیکند. از این رو این مساله برای من خیلی مهم است. به عنوان مدیر یک نهاد بین المللی، من باید با همه صحبت کنم و این کاملاً درک میشود.
آیا تاریخ در مورد اینکه اسراییل هیچ بازرسی را اصلا بداخل راه نداده که به آنها بگوید بخانه خود برگردید ، چه میگوید.
مردک دروغگو
جاسوسی اژانس از تاسیسات هسته ای چه کمکی کرده به اقتصادش؟
اخرین کمک و شما همین چند روز پیش با تصویب قطع نامه علیه ایران انجام دادید
1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی معاصرمثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا وکودتا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا، نابودی موشک های عراق و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت از طریق گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طریق برجام 1(هسته ای) برجام 2(حضور منطقه ای) برجام 3(قدرت موشکی) برجام 4 ( حقوق بشر)و زیاده خواهی ،جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه همه اهرم های قدرت را در ایران نابود کرده و تغییر رفتار نظام و در نهایت تغییر رژیم و تجزیه کشور و اجرای طرح خاورمیانه جدید یعنی تجزیه کشورهای منطقه واز بین بردن قدرت کشور ها و غارت منابع آن است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- با عنایت به اینکه انرژی هسته ای در بسیاری از حوزه ها و طیف وسیعی از صنایع کاربرد علمی و صنعتی دارد ازجمله انرژی های تجدید پذیر، تولید برق هسته ای، تولید باصرفه پیشران ها و باطری های اتمی برای کشتی ها،شیرین کردن پاک آب های خلیج فارس و دریای عمان و انتقال آن به فلات خشک ایران و در پی آن ایجاد رونق کشاورزی و صنعتی ، کاربرد انرژی هسته ای در علوم پزشکی و رادیو دارو ،گداخت ،کوانتوم و حوزه های کشاورزی ازجمله مبارزه با آفات از طریق عقیم کردن آفت نرودرپی آن عدم استفاده از سموم پر ضرردر کشاورزی ، استفاده از فناوری هسته ای در تولیدات صنعتی و ... مذاکره با غرب باعث محدویت و عدم صنعتی سازی در اکثر این حوزه ها گردیده و موجب زیان آشکار و محدودیت گسترده برای توسعه و پیشرفت کشور می گردد.
7- به دلیل عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
10- خدای نخواسته در صورت مذاکره موشکی و مذاکره حضور منطقه ای ایران برای قطع کمک به محور مقاومت جهت جنگ با داعش و سایر ترروریست هاو در صورت امتیاز دادن این موضوع و در پی آن به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب برای خود،غارت و تجزیه کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم منفعل مذاکره کننده قبلی ایرانی آقایان ظریف و عراقچی تحت فرمان روحانی، از امریکا درخواست لغو نشده است .برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، همراه با فریب ،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:ایجاد فشار به اروپا ازطریق آزاد کردن مزر ها و انتقال سیل مهاجرین به اروپا،استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و بدلیل عدم رقابت پذیری باعث نابودی تولید داخلی می شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ، تدوین برنامه چهار ساله آبخیزداری و آبخوان داری برای تولید بیش از 400میلیون تن کالاهای کشاورزی)،بیابان زدایی با طرح کاشت درختان مثمر قرآنی شامل زیتون ،خرما، انجیر،انار و انگور در مناطق نزدیک به شهرها و نیمه بیابانی با مشارکت بسیج سازندگی بنیاد مسضعفان ،بنیاد برکت و... وبا نظارت وزارت جهاد کشاورزی به مقدار افزایش سه برابری سطح زیر کشت کنونی طی برنامه 4 ساله ،شناسایی آموزش و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی حداقل به تعداد 300نفردرکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، با توجه به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بازار 3میلیارد نفری در کشور های عضو این سازمان هدف گذاری4 ساله برای جهش صادرات از 11 میلیارددلار کنونی به کشورهای عضواین سازمان به حدود50 میلیارد دلار صادرات ،حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی از طریق تاسیس انبوه پترو پالایشگاها و پالایشگاه در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خریدو فروش سکه و ارز، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ، گره زدن منافع کشورهای همسایه و فراهمسایه با منافع کشورمان با تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن از طریق کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای ذی نفع، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی با همکاری شرکت های دانش بنیان و صنایع دفاعی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت بی تدبیر، شیفته و تشنه مذاکره با آمریکاوغربگرای روحانی، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.