معاون فناوری وزیر علوم:
لزوم تاسیس پردیس تخصصی فناوری و نوآوری خودرو
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تاسیس پارک علم و فناوری یا پردیس تخصصی فناوری و نوآوری خودرو در کشور را خواستار شد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علی خیرالدین در همایش ” ظرفیتهای همکاری شرکتها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایرانخودرو“ افزود: ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۲ پردیس علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همچنین ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، اما وزارت صنعت هیچ پارک علم و فناوری ندارد که پیشنهاد میکنیم نخستین پارک علم و فناوری تخصصی خودرو را در کشور ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی چهار درصد و سهم آن در ایجاد ارزش افزوده ۲۱ درصد است.
خیرالدین ادامه داد: صنعت خودروسازی توانسته اشتغال مستقیم ۱۱۰ هزار نفری و همچنین اشتغال بیش از نیم میلیون نفری را در سایر صنایع مرتبط داشته باشد و پس از صنعت نفت موتور محرک اقتصاد کشور است.
وی گفت: راهبرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، حمایت از ایجاد قطبهای فناوری و نوآوری در کشور است، هرچند قطب فناوری و نوآوری در صنعت خودرو نداریم.
معاون وزیر علوم یادآور شد: در دنیا خودروسازان بهطور متوسط بیش از ۶ درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص میدهند و در این زمینه خودروسازان ما نیز باید ورود جدی داشته باشند.
غفلت از ارتقای بهره وری در صنعت خودرو
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: ارتقای بهرهوری امری مغفول در صنعت خودروی کشور است که در قانون حمایت از دانش بنیانها تلاش کردیم انگیزهها رادر این باره ارتقا دهیم.
آقای علیرضا منادی افزود: در دانشگاهها زنجیره تامین داریم که باید یکپارچه شود که البته این زنجیره باید از آموزش و پرورش شروع شود تا به شرکتهای دانش بنیان برسد.
وی تاکید کرد: فعالیت رودخانهای آموزش و پرورش از تولد تا ۱۸ سالگی است که به وزارت علوم میریزد و باید خروجی آن به شرکتهای دانش بنیان بریزد یعنی در مجموع باید با استفاده از این ظرفیت ها، علاوه بر تجاری سازی و کاهش قیمت محصول، کیفیت آن افزایش یابد.
منادی با بیان اینکه اگر دانش بنیان نباشیم امکان زندگی خوب را نداریم گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان ما سال گذشته، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند این در حالی است که سال ۹۹ این شرکتها حدود۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند یعنی در سال گذشته میزان فروش این شرکتها دو برابر شد که اهمیت ضرورت به دانش بنیانها را بیش از پیش نشان میدهد.
راه اندازی مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش ایران خودرو
همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این همایش از راه اندازی مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش این گروه خبر داد که در همکاری با شرکتهای دانش بنیان به منظور ارتقای کیفی تولید صورت گرفته است.
آقای مهدی خطیبی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان گفت: در طول مسیر توسعه و پیشرفت، نیازمند بهره وری و کارایی هستیم و قطعا با حرکت به سمت توسعه نیازمند بهره وری و کارایی بیشتری هستیم که شرکتهای دانش بنیان میتوانند دو هدف یاد شده را دنبال کرده و نسبت به تحقق آن اقدام کنند.
وی افزود: نتیجه مطالعات در کشورهای توسعه یافته نشان میدهد که انباشت فناوری بومی شده در این کشورها به طرز چشمگیری بالاتر از سایر کشورهاست و ما نیز ناگزیر به حرکت به این سمت هستیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به کارگیری شرکتهای دانش بنیان و نخبگان در ایران خودرو را یک ضرورت دانست و گفت: گروه صنعتی ایران خودرو برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود باید توجه ویژهای به این موضوع داشته باشد.
خطیبی همکاری با شرکتهای دانش بنیان را برای خروجی بهتر در تولید و صورتهای مالی ضروری دانست و افزود: درهای ایران خودرو روی دانش بنیانها باز است، اما باید توجه داشت سود و زیان شرکت باید در نتیجه همکاریها مشخص باشد که در راستای تحقق این هدف مرکز تکنوسنتر (مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش) در ایران خودرو راه اندازی شد.
وی ادامه داد: تحقق اهدافی، چون تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳، کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت و قرار گرفتن در زمره خودروسازان برتر دنیا بدون بهره گیری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان، امکان پذیر نیست.
مدیرعامل ایران خودرو گفت: برای افزایش سهم نسبی شرکتهای دانش بنیان در تولید ایران خودرو در سال آینده از تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو و به کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیتهای آنها استقبال خواهیم کرد.
خطیبی در ادامه از تولید کامل خودروهای تجاری و سواری در ایران خودرو از ابتدای خرداد ماه خبر داد و افزود: با همکاری شرکت ساپکو و زنجیره تامین از اول خرداد در سه مرحله، تولیدات تجاری و سواری این شرکت به صورت کامل از خط تولید خارج شده اند.
وی با اشاره به میزان تولید روزانه این شرکت گفت: هم اکنون روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در ایران خودرو تولید میشود که هدفگذاری ما تولید ۲۹۰۰ خودرو دستگاه در روز است.