پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران: سرپرست کارگاه ساعت چهار و نیم صبح از توقف کار خبر داده بود، اما معلوم نیست چرا بیل مکانیکی بار دیگر به خط بازگشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، میعاد صالحی در برنامه صف اول شبکه خبر سیما با تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه قطار گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود میداند که رسیدگی به جزئیات این حادثه را ادامه دهد و به مصدومان رسیدگی کند از این رو در ساعات اولیه این حادثه رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور در صحنه و جمع آوری اسناد، گفتگوها با افراد حاضر در صحنه و انجام مصاحبههای لازم تلاش کردند تا با دقت به موضوع حادثه رسیدگی شود.
وی افزود: نتیجه تحقیقات کمیسیون عالی سوانح راه آهن جمهوری اسلامی تا چند روز آینده مشخص و پس از آن مقصرین حادثه به ما معرفی خواهند شد.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به حضور شبانه روزی در محل و بررسی دقیق و موشکافانه دلایل مخلف این حادثه تصریح کرد: از همان لحظات اول؛ اولویتمان خروج مصدومان و خروج پیکرها از قطار و از صحنه و انتقال آنها به بیمارستان بود. همچنین سایر مسافران نیز به سرعت به مقصدهایشان منتقل کردند و بعد از آن پیگیریها برای تشخیص عوامل حادثه به دقت ادامه پیدا کرد.
صالحی درباره حضور بیل مکانیکی در محل بروز حادثه اظهار داشت: بعد از این که یک کارگاه موقت بهسازی در آن جا تشکیل شد و با توجه به این که آن منطقه منطقه بسیار ماسه گیری است و عملیات ماسه گیری و هم تعویض تراورس صورت میگرفته از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح آن طور که به من گزارش دادند مسدودی خط وجود داشته است.
وی ادامه داد: بعد از ساعت ۴ و نیم صبح سرپرست کارگاه که آن هم از پرسنل پیمانکار بخش خصوصی بوده تلفنگرام میزند به ایستگاه عباس آباد که خط را آزاد کرده و خط باز شده است، از این جا به بعد طبیعتاً کارگاه و ایستگاه موقت اصطلاحاً دیگر کار نمیکند.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: این که چگونه بیل مکانیکی که تا قبل از این کار میکرد، باید ایمنی قرار گرفته شده باشد که تلفنگرام را برای باز کردن خط زده باشند، چگونه مجدد حرکت میکند و دوباره روی خط میآید که وقتی قطار مسافری حرکت میکند با شیشه لوکوموتیو برخورد و شیشه را خرد میکند و لوکوموتیوران قاعدتاً ترمز زده و این که چه زمانی ترمز زده، این اینونتش و گرافی که خروجی لوکوموتیو است مشخص است، به هر حال در گزارشهای دقیقی که بعد از این ارائه خواهد شد گفته خواهد شد.
صالحی با اشاره به زنده بودن راننده لوکوموتیو خاطرنشان ساخت: با راننده لوکوموتیو هم مصاحبه و گفتگوهای لازم انجام شده، در ادامه، به هر حال کمیسیون عالی سوانح اظهار نظر خواهد کرد. هم این که چطور بیل مکانیکی بعد از تعطیلی کارگاه آن چیزی که به من گزارش کردند سرپرست کارگاهی که کارگاه را تعطیل اعلام کرده، تلفنگرام زده، خط را از مسدودی باز کرده، بعد حسب گزارش ها، دستور داده به راننده بیل که مجدداً تعمیراتی برای بیل انجام بدهد این چیزی که به ما گزارش کردند یا ممکن است که راننده بیل خودش سر خود این کار را کرده باشد که به هر حال سرپرست کارگاه؛ ناظر بوده است.
وی تأکید کرد: در گزارش این دقیق خواهد آمد که به چه علتی، چگونه میشود که بعد از تعطیلی کارگاه همان فردی که تلفنگرام زده خط را آزاد کرده برای عبور قطارها و قاعدتاً قطار مسافری دقایقی بعد از آنجا عبور میکرده چگونه میشود که خود همان فرد بگوید که بیل مکانیکی بیاید روی خط یا این که بیل مکانیکی توسط راننده بیاید و ایشان که ناظر آنجا هست و سرپرست کارگاه است بی تفاوت باشد.
مدیرعامل راه آهن درباره شائیه عمدی بودن این حادثه گفت: ما نمیتوانیم این را بگوییم، ولی تحقیقات ادامه دارد. علت دیگر سرعت غیرمجاز لوکوموتیو ران در این ناحیه است، به هر حال این ناحیه تقلیل سرعت داشته، وقتی لوکوموتیوران میخواهد لوکوموتیو را تحویل بگیرد، یک برگهای که تقلیل سرعتها درمسیری که میخواهد عبور کند نوشته شده و لوکوموتیوران این را امضا کرده است.
وی افزود: این که چگونه علیرغم این که آن را امضا کرده، در این مسیر بیش از سرعت مجاز رفته قطعاً شدت این سانحه تشدید کرده است و در حال بررسی است و امیدواریم که به هر حال در این موضوع تا جایی که میشود ما با دقت پیش برویم که بتوانیم پاسخ دقیقی از آن چه اتفاق افتاده برای مردم عزیزمان ان شاء الله داشته باشیم.
صالحی بیان داشت: در این خط اتفاقاً ما بحث سیستم ئی تی سی را داشتیم و در ساعت ۱۲ شب تا چهار و نیم صبح کل بلاک سرعتش میشود ۳۰ کیلومتر و برای قسمت عملیات، سرعت باز هم تقلیل پیدا میکند به ۱۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. وقتی که کارگاه مسدودی اش جمع میشود و تلفنگرام زده میشود، سرعت تغییر پیدا میکند میتوانند اول بلاک تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هم حرکت کند.
وی ادامه داد: لوکوموتیورانی که قبل از این همین مسیر را طی کرده، ایمنتش موجود است. خود همین لوکوموتیوران در همین مسیر این تقلیل سرعت را رعایت کرده، چگونه میشود الآن که این مسیر را طی میکند این تقلیل سرعت را رعایت نمیکند حتی علائمی که در مسیر نصب شده، علائم را میبیند و این کار را انجام نمیدهد و به هر حال این متأسفانه اتفاق میافتد؟
مدیرعامل راه آهن در پاسخ به این سوال گه اگر سرعتش پایین بود احتمال این که بتواند قطار وقتی مانع را میبیند بایستد، وجود داشته است، گفت: شدت سانحه کاهش پیدا میکرده، قاعدتاً آن چیزی که جمع بندی دقیق میشود گفت را باید بسپاریم به کمیسیون عالی سوانح. ما باید شفاف به مردم عزیزمان بگوییم، من حداقل مشی خودم است که چیزی برای پنهان کردن از مردم نداریم.