آیت الله علمالهدی: جریان تحجر نیازمند مقابله علمی است
آیت الله علم الهدی گفت: جریان های انحرافی و دگراندیشانه زمینه بروز و ظهور در حوزههای علمیه را ندارند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مسالهای که اکنون در مجامع علمی
کشور به صورت خزنده درحال گسترش است، موضوع تحجر علمی است و باید هوشیار بود با جریان تحجر مقابله علمی صورت گیرد.
وی در مراسم جشن میلاد امام رضا (ع) در دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: با روشن اندیشی و بصیرتی که جوانان حوزوی دارند، خوشبختانه جریانات انحرافی و دگراندیشانه زمینه بروز و ظهور در حوزههای علمیه را ندارند.
وی با بیان اینکه هر اندیشه فرهنگی به میزانی که با تفکرات دینی مردم ما سنخیت داشته باشد، می تواند به همین میزان در کشور فراگیر شود، بیان کرد: تفاوت مهم تحجر با انحراف غرب گرایی در این است که افراد متدین همواره در تشخیص مضامین غرب گرایی هوشیار هستند و می توانند به سرعت اندیشه های انحرافی لیبرالیستی را شناسایی کنند و در برابر آن موضع بگیرند، اما تحجر به این خاطر که خود را به دین منتسب می کند، همواره جامعه دینی را تهدید می کند.
آیت الله علم الهدی افزود: باوجود تفاوت ماهوی این دو جریان انحرافی، هر دو یک هدف مشترک دارند و آن عبارت از گسترش سکولاریسم در کشور است تا بتوانند از این منظر، اسلام را محدود به مساجد کنند، دغدغه مندان متدین را از نقش آفرینی های اجتماعی منصرف نمایند و تولیت جهاد فی سبیل الله و مبارزه با نارسایی ها و کج رویها را از دست دین مداران بگیرند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، انحراف ناشی از تحجر را مخرب تر از انحراف ناشی از تفکرات لیبرالیستی خواند و خاطر نشان کرد: بیان فضائل اهل بیت (ع) فقط منحصر در قصه سرایی و داستانگویی نیست که بخواهیم نقاط درخشان سیره ائمه اطهار را به عنوان یک الگوی اسطوره ای معرفی کنیم.
وی ادامه داد: باید مبتنی بر این مکارم اخلاقی، راهبرد حرکتی برای زندگی امروز جامعه ما تعریف شود و در این عرصه، جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور در برابر جریان نفوذ تفکرات دگراندیشانه، وظیفه و مسوولیت مضاعف دارد.
آیت الله علم الهدی گفت: اینگونه نیست که فعالیت در عرصه علمی صرفاً منحصر در تعلیم و تعلم باشد و اساتید و دانشجویان در برابر نظام تکلیفی نداشته باشند، بلکه فلسفه درس خواندن در علوم اسلامی این است که دانشجویان و طلاب این رشته ها بتوانند برای خدمت و مجاهدت در راه خدا، فعالیت شایسته تری داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز میلاد امام رضا (ع) اظهار داشت: دلیل اصلی اطلاق لقب عالم آل محمد به امام رضا (ع) به این خاطر است که آن حضرت از دو جهت در زمانه خود موفق بودند؛ یکی در حوزه ارائه و نمایش شخصیت معنوی خود در برابر دگراندیشیهایی که مأمون در جامعه ایجاد میکرد و دیگری پیروزی های همیشگی و مستمر امام در مناظره علمی و مقابله مستدل فلسفی با جریان های انحرافی که حتی بعضی از آن ها به خاطر بیان مطالب جدید، مورد اقبال بخش هایی از جامعه هم قرار می گرفتند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مأمون در توسعه افکار دگراندیشانه ابتکارات شوم بسیاری داشت تا جایی که برای اولین بار در دوره مأمون بود که طبق دستور خلیفه، کتب فلاسفه یونانی به بلاد اسلامی آورده شد و هرکس که می توانست این کتاب ها را به عربی ترجمه کند، به اندازه وزن کتاب، طلا و جواهر میگرفت.
آیت الله علم الهدی افزود: حتی مأمون از بیرون جامعه اسلامی، علمای غیر مسلمان را دعوت میکرد تا در جلسات مناظره علمی با امام رضا (ع) شرکت کنند و امید داشت که هرکدام از آنها و یا حداقل به صورت دسته جمعی، بتوانند امام هشتم را در تنگنا قرار دهند اما برخلاف توطئه مأمون عباسی، هیچکس نمی توانست به اندازه امام رضا (ع) جامعیت علمی داشته باشد.
حضرت امام رضا(ع) در ۱۱ ذی القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه متولد شدند.