پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: عمده مکانیزم تشویقی در احیای بافت فرسوده، معافیت های عوارض ساختی است که از سال 93 ملاک عمل بود که عملا کارکرد تحول آفرین خود را از دست داده است و اگر بخواهیم تحول و تحرکی رقم بزنیم باید مکانیزم های تشویقی جدیدی تعریف کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظفر گفت: اگر کف طبقات برای نوسازی بافت فرسوده ۴ طبقه در نظر گرفته شود میتوان امید داشت موج جدیدی برای احیای بافت فرسوده ایجاد شود. عضو شورا گفت: در ضوابط موجود، اگر پلاک ثبتی واقع در بافت فرسوده دارای مساحت حدنصاب زیرپهنه و عرض گذر ملاک عمل را توأمان نداشته باشد، عملاً ۲ طبقه کسر میشود و حداکثر ۳ طبقه به پلاکهای کوچک و متوسط تعلق میگیرد که صرفه اقتصادی برای مالک به منظور مشارکت در ساخت را ندارد.
مظفر با اشاره به اینکه عمده ضوابط تشویقی برای بافت فرسوده برای پلاکهای بالای ۱۲۰ متری و ۱۵۰ متر است این در حالی است که پلاکهای ۷۰ الی ۸۰ متری نیز بسیار زیاد است لذا پیشنهاد میکنم طرحی را به کمیسیون ماده ۵ ارائه دهیم که حداقل ۴ طبقه را برای عمده پلاکهای بافت فرسوده بتواند لحاظ کند.
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به آنکه هزینههای عوارض شهرداری در قیمت تمام شده ملک حدود ۲ الی ۳ درصد هزینه کل است، لذا در هزینههای جاری احیای بافت فرسوده نیز باید مکانیزمهای حمایتی لحاظ گردد. مظفر همچنین پیشنهاد کرد با توجه به اینکه در حساب سازمان نظام مهندسی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل حق الزحمه مهندسین ناظر پلاکهای فرسوده، موجودی ریالی وجود دارد لااقل بر مبنای محاسبه سود بانکی این سپرده مالی قابل توجه، جبران هزینه و تخفیفاتی برای هزینههای مالکین در قبال هزینههای نظام مهندسی کارسازی شود.
مظفر در پیشنهاد چهارم گفت: حق الزحمه مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی ۵۰% کمتر از تعرفه و هزینههای عادی ناظر در سایر پلاکها است و مهندسین ناظر توسط سازمان نظام مهندسی برای یک پلاک انتخاب میگردند، ولی مهندسین ناظر به کرات انصراف میدهند، چون سهمیه نظارت آنها با نصف حق الزحمه و تعرفه عادی محاسبه میشود، لااقل سازمان نظام مهندسی اجازه دهد در بافت فرسوده، ناظر دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی با انتخاب مالک تعیین شود و ارجاعی توسط نظام مهندسی نباشد.