معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح علت رویداد گفت: روز گذشته از ساعت 12 شب تا ساعت 4 و نیم صبح، به علت طوفان و ماسه گیر بودن این مسیر ریلی، پیمانکاران بخش خصوصی مشغول پاکسازی مسیر و تعویض تراورس در این مسیر بودند و صبح بعد از اتمام کار خود، موقتا اعلام کردند که خط باز است.
وی افزود: پیش از این حادثه، یک قطار باری و یک دیزل لکوموتیو منفرد از این مسیر عبور کرده بودند، اما این موضوع در حال بررسی است که چرا راننده بیل مکانیکی به طور غیر عادی و غیر طبیعی بخشی از بیل مکانیکی و بوم بیل را روی خط قرار داده که موجب برخورد آن با لوکوموتیو بشود.
صالحی با اشاره به اینکه البته همه این اتفاقات در گزارش کمیسیون عالی بررسی سوانح پاسخ داده می شود و تمام آنچه مسئولان در چند ساعت گذشته گفته اند صرفا جنبه اطلاع رسانی به جامعه و مردم را دارد و برداشت اولیه است و برای جواب نهایی چند روزی فرصت نیاز است گفت: در تحقیقات اولیه، سرعت غیر مجاز لوکوموتیو ران مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد برای عبور از این بلاک سرعت لوکوموتیوران غیر مجاز بوده و بعد از برخورد با بیل مکانیکی، این سرعت موجب تشدید حادثه شده است افزود: هم اکنون تیم بررسی سوانح در منطقه حضور داشته و مشغول بررسی ابعاد مختلف این اتفاق است.
وی افزود: از راننده بیل مکانیکی و لوکوموتیو ران هم تست هوشیاری گرفته شد که جواب آزمایش لوکوموتیو ران منفی بود، اما متاسفانه تست هوشیاری راننده بیل مکانیکی پیمانکار بخش خصوصی در هر دو بار مثبت بود که وی هم اکنون در بازداشت است.
مدیرعامل راه آهن همچنین با اشاره به فرسوده بودن تجهیزات و وسایل کنترلی راه آهن در طول سالهای گذشته گفت: این موضوع موجب شده نتوانیم بصورت دقیق و مطلوب نظارت سیستماتیک بر عملکرد ناوگان داشته باشیم.
وی افزود: در دهه های گذشته به توسعه بخش ریلی اهمیتی داده نشده و بدهی های زیادی در این بخش داریم و این بخش از فناوری قدیمی برخوردار است و بخش هایی از مسیر شبکه ریلی به سمت علایمی شدن حرکت کرده اما هنوز در تمام شبکه ریلی این اتفاق نیافتاده است.