پخش زنده
امروز: -
معاون مسافری راه آهن گفت: علائم ترافیک کنترلی مرکزی فعال بوده و روی خط مانعی نداشتیم که این سامانهها فعال شوند ممکن است بیل مکانیکی آنی نزدیک به قطار شده یا نزدیک خط بدون توجه به فاصله مجاز متوقف بوده است که منجر به برخورد با قطار میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای میرحسن موسوی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: ساعت ۵:۲۰ دقیقه صبح امروز قطار مشهد به یزد در بلاک عباس آباد درحال حرکت بود که متاسفانه به دلیل توقف بیل مکانیکی در کنار خط و برخورد با آن از خط خارج شد.
او ادامه داد: قطار مسافری دارای ۱۰ سالن مسافری و یک سالن رستوران بود که در اثر این برخورد سه واگن این قطار واژگون شد.
آقای موسوی درباره دلیل وجود بیل مکانیکی در آن منطقه گفت: درشب حادثه کارگاه بهسازی خط راه آهن فعال بود و بیل مکانیکی متعلق به همین کارگاه است البته به غیر از بیل مکانیکی، کارگران فنی خط هم در محل تا ساعت ۴ و نیم صبح مشغول به کار بودند، ساعت ۴ و نیم صبح اطلاع دادند که عملیات بهسازی خط تمام شده و خط آزاد است.
معاون مسافری راه آهن افزود: قبل از وقوع حادثه، یک قطار باری و یک دیزل از محل حادثه عبور کردند و این قطار مسافری که از محل عبور میکرد با بیل مکانیکی که کنار خط متوقف بود برخورد کرد البته بیل مکانیکی باید با رعایت فاصله از خط توقف میکرد که متاسفانه نزدیک یا چسبیده به خط متوقف بوده است که قسمتی از بیل مکانیکی با پیشانی لوکوموتیو برخورد کرد و بعد از آن هم با واگن شماره یک برخورد داشته است که در پی آن واگنهای ۲، ۳ و ۴ هم از خط خارج و واژگون شدند.
آقای موسوی گفت: این قطار در زمان حادثه ۳۷۶ نفر مسافر داشت که از طبس به سمت یزد در حرکت بود، از این تعداد ۱۹ نفر مهماندار و خدمه قطار و ۴ نفر هم لوکوموتیو ران و کمک لوکوموتیو ران بودند.
او درباره آمار احتمالی مفقودی هم افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی از محل، گزارش مفقودی نداشتیم، اما اسامی مسافران را در اختیار مسئولان محلی قرار دادیم، اسامی مصدومان و تعداد مسافری که با قطار فوق العاده به ایستگاه طبس و از آنجا با اتوبوس به یزد منتقل شدند هم در اختیار مسئولان قرار دادیم البته برخی از مسافران همراه مصدومان سوار خودروهای اورژانس شدند.
معاون مسافری راه آهن گفت: زمانی که به ما وقوع سانحه اعلام شد ستاد بحران در راه آهن تشکیل شد و بلافاصله اطلاع رسانی به مسئولان استانی، سازمان امداد و نجات، سازمان هلال احمر و سازمان اورژانس کشور انجام شد.
او با اشاره به اینکه اطلاع رسانیها تا ساعت ۶ صبح انجام شد افزود: این اطلاع رسانی از طریق مدیران کل یزد و طبس به مقامات استانی صورت گرفت و ستاد بحران تشکیل شد.
وی درباره زمان رسیدن اولین تیم امداد به محل حادثه هم گفت: پاسخ این سوال را باید سازمان امداد و نجات و اورژانس بدهند.
او ادامه داد: بعد از اطلاع از وقوع حادثه کمیسیون عالی سوانح به محل اعزام شد تا مسائل را قبل از حادثه، زمان حادثه و بعد از حادثه با جزئیات بررسی کنند و علت وقوع این حادثه و همچنین متخلفان را در بروز این حادثه اعلام کنند.
آقای موسوی گفت: کارگاه بهسازی خط که در محل حادثه در حال عملیات بوده است در ساعت چهار و نیم صبح اعلام کردند عملیات تمام شد بنابراین باید محل، مسیر خط و اطراف خط برای حرکت قطار کاملاً آزاد میشد البته قبل از حادثه قطار باری و دیزل منفرد از محل عبور کردند و زمانی که قطار مسافری به محل رسیده است باید توسط کمیسیون عالی سوانح بررسی شود چه اتفاقی افتاد که بیل مکانیکی نزدیک خط بوده و با لوکوموتیو برخورد کرده است.
او افزود: در این خط ریلی سامانه علائم سی تی سی (ترافیک کنترل) وای تی سی فعال بوده است البته روی خط مانعی نداشتیم که این سامانهها فعال شوند بلکه اتفاقی که افتاده یا احتمالا آنجا بیل مکانیکی آنی نزدیک خط شده یا نزدیک خط بدون توجه به فاصله مجاز متوقف بوده است که منجر به برخورد با قطار میشود.
معاون مسافری راه آهن بابیان اینکه این مسیر در حال حاضر یک طرفه میباشد گفت: تا این لحظه بودجهای برای دو خطه کردن این مسیر پیش بینی نشده است البته جزو برنامههای راه آهن بود که از طریق سرمایه گذاری این کار را انجام دهد، ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
او ادامه داد: سرمایه گذار از طریق مناقصه انتخاب میشود در مناقصات قبلی سرمایه گذاری که این خط را شروع کند نهایی نشده بود از طرف دولت هم ردیف بودجه یا اعتباری برای این کار در اختیار راه آهن قرار نگرفته بود.
او افزود: اگر سرمایه گذار بخش خصوصی باشد از طریق راه آهن قابل بررسی است.