پخش زنده
امروز: -
مخبر، مدرک گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان کرد و گفت: باید برای تربیت نیروی متخصص سرمایه گذاری شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، نخستین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی در دولت سیزدهم به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد کشاورزی و سایر اعضا حضور داشتند، توجه به مشاغل آینده و همچنین آینده مشاغل را دو نکته کلیدی در سرمایه گذاری و آموزش نیروی انسانی در کشور برشمرد و گفت: باید اشتغالزایی در راستای آموزش مهارتهای فنی و حرفهای و نیازهای واقعی بازار کار داخلی و جهانی جهت گیری شود.
مخبر با اشاره به اهمیت تربیت نیروی متخصص و با مهارت مورد نیاز و متناسب با بازار کشور تاکید کرد: تجربه دنیا در سالهای گذشته نشان داده است که آموزش مهارتهای فنی و حرفهای و همچنین مهارت افزایی مهمترین منبع خلق ثروت در کشورها بوده است؛ بنابراین باید نیروی کار متخصص متناسب با مشاغل آینده از مقاطع تحصیلی ابتدایی در آموزش و پرورش تا دانشگاههای کشور تربیت شوند.
معاون اول رئیس جمهور گفت: آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در زمینههای فناوری اطلاعات و همچنین نیروی کار متخصص سهم بسزایی در مشاغل آینده ایران و جهان دارد.
وی مدرک گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاههای کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه گذاری اساسی شود، چرا که طبق آمار در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشترین توجه برای رشد و توسعه اقتصادی در این زمینهها انجام شده است و ایران با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای نیروی انسانی میتواند از این فرصت به خوبی استفاده نماید.
مخبر با اشاره به اهمیت دانشگاههای فنی و حرفهای و جامع عملی و کاربردی برای کمک به تربیت نیروی ماهر گفت: باید به گونهای برنامه ریزی شود تا علاوه بر جذب دانشجویان در مشاغل مهارتی، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار مطابقت ندارد نیز بتوانند با گذراندن دورههای لازم برای ورود به مشاغل تخصصی و فنی و حرفهای آمادگی و مهارت لازم را پیدا کنند.
معاون اول رئیس جمهور از وزارتخانههای ذیربط خواست تا با ایجاد انگیزههای مادی و معنوی برای نخبگان مهارتی کشور زمینههای لازم برای ترغیب نیروی جوان کشور در خصوص گذراندن دورههای مهارت آموزی و همچنین مهارت افزایی را فراهم کنند.
در این جلسه همچنین دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی گزارشی از اقدامات دبیرخانه این شورا در دولت سیزدهم و همچنین کارگروههای تخصصی ایجاد شده ارائه کرد و نیز در خصوص چالشها و پیشنهادات دبیرخانه شورای عالی با توجه به وظایف اجرایی پیش بینی شده در قانون، پیشنهادات کارگروه تخصصی صلاحیت حرفهای در راستای شیوه نامههای تدوین استانداردهای آموزشی، ارزشیابی و شایستگی حرفه ها، اعتبار بخشی سنجش صلاحیت حرفهای کشور و همچنین آیین نامه آموزش کسب شایستگیهای نوآوری و کارآفرینی بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.
در ادامه گزارشی از روند آماده سازی تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی مهارت در شانگهای چین ارائه شد.
در این جلسه تاکید شد علاوه بر طرحهای مهارت افزایی دانشجویان، با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پارکهای علم و فناوری، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار اشتغال کشور مطابقت ندارد، در قالب طرح نخلستان و با گذراندن دوره شش ماه آموزش فشرده و سه ماه کارورزی در پارکهای علم و فناوری آماده ورود به بازار کار کشور شوند.