افزایش آموزشهای مهارت محور در دروس دانشگاهی وزارت علوم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای توسعه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهها، مباحث مربوط به کارآفرینی و آموزشهای مهارت محور در دروس و سرفصل های آموزشی افزایش می یابد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی، محمدعلی زلفی گل پس از پایان اجلاس سه روزه روسای دانشگاهها در تبریز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاهها باید در مقطع کارشناسی برنامههای آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند و در حوزهی مهارتمحوری نیز باید بستهی آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.
وی با تاکید بر افزایش تعداد دانشجویان فعال در حوزه کارآفرینی افزود: در این زمینه و برای تبدیل ایده به محصول نیاز به شتاب دهندهها داریم.
به گفتهی وی، برای افراد صاحب ایده برای تبدیل ایدهی خود به محصول در نظام ملی نوآوری، واحدهایی در نظر گرفته شده است تا افراد بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.
زلفی گل خاطرنشان کرد: برای نیل به اهداف کارآفرینی در کشور باید سند نظام نوآور داشته باشیم و ما دنبال وصل حلقههایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتاب دهندهها، هستههای رشد و مراکز دانش بنیان به یکدیگر هستیم.
وی با اشاره به بیکاری به عنوان مشکل اول و اساسی کشور تاکید کرد: باید مطابق تخصص دانشجویان شغل آفرینی کنیم و همه ارکان اداری و اقتصادی کشور تلاش کنند افراد در رشته های تخصصی خود شغل متناسب پیدا کنند.
وی یادآور شد: نظام ایدهها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کردهایم و به منظور افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت دانش، دورههای سه ماههای را برای اساتید در زمینهی فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازه گیری آموختههای دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار میکنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مزیت های اجرای قانون جهش تولید برای دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در این قانون، صنایع هزینهی مالیات خود را در دانشگاهها صرف کنند و در مقابل از پرداخت مالیات معاف میشوند.
وی با اشاره به جایگاه علوم انسانی در مقابله با کاهش آسیبهای اجتماعی و ارائهی راه حل برای اداره بهتر جامعه تاکید کرد: نخبهترین دانش آموزان را در دنیا به سمت علوم انسانی سوق میدهند چراکه قرار است آینده و سرنوشت ادارهی جامعهی خود را به این نسل بسپارند، در کشور ما نیز ضروری است در دورهی دبیرستان گرایش و هدایت دانش آموزان مستعد به سمت رشتههای علوم انسانی سوق داده شود.