پخش زنده
امروز: -
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در برنامه رادیو کفتگو گفت: خودروهایی که در بزرگراهها سرعتهایی بیش از ۳۰ کیلومتر از حد مجاز داشته باشند با دوربینها جریمه میشوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه رادیو کفتگو صبح امروز رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بود تا در خصوص برنامههای پلیس راهور تهران بزرگ گفتگو کنند، متن گفتگوی کامل بدین شرح است:
مجری: آیا ما نسبت به ایده آل هایمان در فرامین رانندگی در دستورالعملها هنوز فاصله داریم؟ اگر فاصله داریم چطور قرار است این فاصلهها پر شود؟
سرهنگ شریفی: وضعیت بهتر شده. یعنی الان ما یکسری تخلفاتی که حادثه ساز هستند را بررسی کنیم میبینیم که به شدت کم شده و این هم در کاهش تصادفاتمان خودش را دارد نشان میدهد.
یک طرحی را در حال اجرا هستیم که ما یک قرارگاهی داریم تحت عنوان قرارگاه سرعت این به این شکل است که خودروهایی که در بزرگراهها سرعتهایی بیش از ۳۰ کیلومتر از حد مجاز مثلا اگر در بزرگراه همت ۸۰ تا است این راننده ۱۵۰ کیلومتر رفته در شهر یا فرقی نمیکند همکاران بنده فردا صبح تمام عکسهای این افراد مشخصا برای ما ارسال میشود پلاک این افراد شناسایی میشود برای مالک وسیله نقلیه پیامک میرو دو حتما اینها برابر دستور قضایی که از دادستان شهر تهران گرفتیم برای این مالکین پیامک میرود پشت این قضیه این است که اول ما برای این متخلفین روزهای یکشنبه یک کلاس آموزشی میگذاریم عواقب سرعت رفتن و آسیبهایی که خانوادهها از بابت سرعت دارند میبینند معلولیتها و فوتهایی که اتفاق میافتد در این کلاسها این آموزشها و توجیهها را میکنیم و خوشبختی اش این بوده که ما الان هیچ پلاک تکراری نداشتیم بعد از آن کلاسها و این تاثیر آن فرهنگ سازی است.
مجری: ما در باره موضوعی که عنوان گرفته در رسانهها در مورد زرنگ بازی بعضی از رانندهها و برخوردی که میخواهد بشود. چه سیاستی در نظر گرفته شده است؟
سرهنگ شریفی: این مصداق این است که شما در صف نانوایی یا پمپ بنزین ایستادید و یکی بخواهد خارج از قواره نظم بخواهد به حقش برسد که در واقع در رسانهها بحث زرنگ بازی مطرح شده یا در بعضی از جادهها میبینید که همه در صف ایستادند و یک نففر میاندازد در شانه خاکی در وضعیتی که همه منتظرند به مقصد برسند این افراد این زرنگ بازی را انجام میدهند که ما در شهر تهران در خروجی بزرگراهها به صورت جدی این طرح را انجام میدهیم که خوشبختانه نتیجه خوبی هم گرفتیم.
مجری:ما در مسیر بزرگراههایمان بین خطوط سرعت مشخصی را میطلبد در این خط ابتدایی که لاین سرعت هست کمترین سرعت در حال حرکت هست و میرویم سراغش و چراغی میزنیم و حرکت نمیکند زیر سرعت است با ۴۰-۵۰ در مسیری که سرعت ۹۰-۱۱۰ است و در حالیکه در آن مسیر با سرعت باید حرکت کرد؟
سرهنگ شریفی: در آن خروجی بزرگراهها این کاری که ما داریم انجام میدهیم روش سنتی است که قرار است دوربین هایش نصب شود دو تا مخاطره و آسیب را برای ما و شهروندان دارد کسانی که میخواهند از بحث زرنگ بازی استفاده کنند هم باعث بی نظمی و اعصاب خوردی دیگر رانندهها میشود و هم باعث تصادف میشود یعنی کسی که حق تقدم را رعایت نمیکند یک تصادف سپر به سپر چقدر باعث معضل میشود این طرح فلسفه اش این است که این موضوع را مرتفع کنیم از همین جا هم به رانندگان متخلف عرض میکنم که اگر در بعضی جاها تذکری داده میشود در خیلی جاها در رصد دوربینهای ثبت تخلف ما است یعنی همکاران بنده از طریق دوربینها رصد میکنند و پلاک خودرو را برمی دارند و جریمه ۵۲ هزار تومانی در سامانه شان ثبت میشود.
مجری: یعنی ما قرار است دوربینهای پلاک خوان نصب کنیم برای این موضوع؟
شریفی: بله اتفاقا آن الان با همکاری شهرداری کارهای مطالعاتی اش انجام شده و از لحاظ فناوری رویش کار میکنند و قریب الوقوع این دوربینها در این خروجیها نصب میشود.
مجری: و این نقطه نقطه حرکتش از شهرها هست یا در اتوبانها و بزرگراههای خارج از شهر هم این اتفاق خواهد افتاد؟
سرهنگ شریفی: ما از تهران داریم انجام میدهیم و به احتمال زیاد بسط پیدا خواهد کرد به سایر شهرها و استانها و از جمله در بزرگراهها و آزادراههای برون شهری
مجری: تشکر ویژه از پلیس راهورمان کنیم که منشا حرکتهای فرهنگی هست که قابل تقدیر هست ما خیلی حرکاتی که به نظر میرسید با جبر باشد و به زور باشد با حرکات فرهنگی و اقدامات فرهنگی از پلیس راهور میبینیم که خیلی زیبا انجام میشود نمونه بارزش بحث کمربند ایمنی بود و نمونه دیگر کاهش تلفات رانندگی از سالی ۲۷ -۲۸ هزاری که الان رسیده به آمار ۱۲-۱۳ هزار نفر که خیلی کاهش داشتیم این نشان میدهد که پلیس راهور ما به موضوع اطلاع رسانی اهمیت ویژهای قائل شده است بفرمایید اگر طرحهایی هم در دست هست برای تسهیل این موضوع؟
شریفی: الان ما یک طرح دیگر داریم در تهران داریم انجام میدهیم من میخواهم عرض کنم ما نمیخواهیم مردم جریمه شوند، ولی جریمه برای کسی است که آن خطا را انجام میدهد و خارج از معیارها حرکت میکند طرحی است بعنوان طرح گذرگاه و توقف پشت خط ایست.
این هم شهروندان عزیز مطلع باشند که اگر شما پشت خط ایست نایستید دوربینهای قبل از خط تقاطع حتما عکس میگیرند و افراد جریمه میشوند وقتی چراغ قرمز هست آنجا حریم و محیطی آرامش بخش برای عبور عابر پیاده باید باشد. خیلی از زمانها من و شما عابر پیاده هستیم وقتی به تقاطع میرسیم و میبینیم که خودروها روی خط کشی ایستادند و نظم را رعایت نکردند چه حالی میشوید این جاست که قانونگذار بحث جریمه را مطرح کرده که الان ما این طرح را به شدت در تهران انجام میدهیم.