پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم از تولید سوخت کم سولفور داخلی با همکاری شرکتهای دانش بنیان خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محسن فاخری گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری مزین به نام "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" است شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده با همکاری شرکتهای دانش بنیان، اقدام به تولید سوخت کم سولفور داخلی برای تامین نیاز شناورهای ناوگان نماید.
مدیر عامل سوخت رسانی ستاره قشم با بیان اینکه اقدامات گستردهای جهت توسعه فعالیتها و تولید سوخت کم سولفور در مجموعه سلخ با همکاری شرکتهای دانش بنیان و سایر صنعتگران داخلی انجام شده، تصریح کرد، این اقدامات با هدف ایجاد و استقرار تکنولوژی تولید سوخت کم سولفور به طور مستمر در حال انجام است که پیشرفتهای خوبی نیز حاصل شده است.
فاخری با اشاره به اینکه پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویب نامه خاص هیات وزیران در میانه دهه ۱۳۸۰ به مرحله اجرا در آمده است خاطر نشان کرد: این پروژه در ۵ کلیومتری بندر صیادی سلخ واقع در جزیره قشم و با موقعیت مناسب و فاصله ۵ مایلی با خلیج فارس احداث شده و به صورت ویژه برای سوخت رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است.
به گفته مدیر عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) سلخ قشم تا این مرحله بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال بوده است و هم اکنون نیز علاوه بر احداث زیر ساختها نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامههای بین الملی مربوطه نیز اقدام شده است.
فاخزی افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت بانکرینگ، سهام شرکت تاپیکو را خریداری کرد و هم اکنون ۶۰ درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد، همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با ۱۵ درصد و منطقه آزاد قشم نیز با ۲۵ درصد سهم در پروژه سوخت رسانی سلخ قشم مشارکت دارند.
مدیر عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات بندری ستاره قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیر ساختهای لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تامین ترابری دریایی با ظرفیت ۴ میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره ساری) و فراساحلی (بندر و اسکله) به انجام رسیده بود، تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ده سال گذشته با تا مین سرمایه مورد نیاز جهت پیشبرد و تکمیل و ا تمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیر ساختهای لازم برای این طرح اقدام نموده است.
وی ادامه داد: به منظور امکان بهره برداری از طرح ، بلافاصله در سال ۱۳۹۳ همزمان با ا جرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام شده است به طوریکه با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گفته فاخری بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآوردههای نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تاسیسات دوشهای تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تاسیسات بانکرینگ و بویلر روغن داغ و...) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شده است.
وی اظهار کرد: بخش فراساحل این طرح با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از ۶۰ هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول ۱۶۰۰ متر و موج شکن فرعی با ۷۰۰ متر طول) است.
وی افزود: هم اکنون یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن (DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور ۸.۵ متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت رسان (با کمک ۴ دلفین و ۸ بولارد) را دارد.