وی افزود: ما ضمن لزوم تامین نیازهای خود از داخل، نمی توانیم توسعه این بخش را معطل تولید داخل کنیم و از شرکتهایی چون مپنا و دیگر تولید کنندگان لکوموتیو خواسته ایم سقف توان تولید خود را در 3 تا 4 سال آینده اعلام کنند و ما به آنها سفارش داده ایم اما قرار شده لکوموتیوهای جدید را از خارج و البته با مشارکت داخلی ها تامین کنیم.
وزیر راه با اشاره به اینکه هم اکنون در تولید ریل و واگن خودکفا هستیم و نیازی به تامین و خرید خارجی نداریم افزود: هم اکنون 14 هزار کیلومتر ریل در کشور وجود دارد و حدود 4 هزار کیلومتر ریل دیگر نیز در دست ساخت داریم و باید ناوگان واگن، لکوموتیو و ریل خود را بیش از گذشته توسعه دهیم.
قاسمی با اشاره به مذاکرات ماههای اخیر خود با نمایندگان کشورهای خارجی گفت: توافقات خوبی با کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان داشتیم و با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان توافقات بسیار خوبی در زمینه حمل و نقل دریایی و ترکیبی داشته ایم و اگر امروز به تعهدات خود عمل نکنیم از قافله توسعه ترانزیت عقب خواهیم ماند.
وی افزود: عمان قرار شد با ایجاد یک مرکز لجستیک کالاهای خود را از طریق ایران به قفقاز و آسیای میانه برساند و روسیه نیز تمایل زیادی دارد که با توجه به جنگ اوکراین، کالاهای خود را از طریق خاک ایران به آسیای میانه و هند برساند و فردا نیز در این خصوص با معاون نخست وزیر روسیه دیدار و گفتگو خواهیم داشت.
قاسمی با اشاره به اینکه در ژئوپلتیک خاصی در جهان قرار داریم که حمل و نقل مهمترین مزیت کشور ماست افزود: این امر نشان می دهد که ما باید در این بخش سرمایه گذاری بیشتری کنیم.
وی همچنین برگزاری این نمایشگاه را نشان دهنده رشد صنایع داخلی و توان تولید داخل دانست و گفت: یکی از برجسته ترین و امیدوار کننده ترین بخش های این نمایشگاه حضور شرکتهای دانش بنیان و سازندگان تجهیزات مختلف ریل و ناوگان است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تغییر سرعت قطارهای مسافری و واگنها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد افزود: براساس برنامه ششم توسعه مقرر بود بیش از ۳۰ میلیون تن و ۳۰ درصد بار کشور در حوزه ریلی جابجا شود که این عدد هنوز به یک سوم نیز نرسیده و سرعت قطارهای باری کشور بسیار کم است و این امر در حمل بار بسیار تاثیرگذار است.
وی با تاکید بر اینکه سرعت قطارهای مسافری و واگنها باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: این امر نیز جزو برنامههای وزارت راه و شهرسازی است؛ با اقدامات و توانمندی که در کشور وجود دارد نیز امیدواریم بتوانیم توسعه حمل و نقل ریلی که جزو نیازهای جدی کشور ایران است را شاهد باشیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از کشورها بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل را از طریق خطوط ریلی انجام میدهند، چراکه ارزان و ایمن است و یکی از محورهای توسعه حمل ونقل کشور، حمل و نقل ریلی است.