پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری اجرایی سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره و کمیته ملی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان بر استفاده از ظرفیت حلقههای میانی برای رفع آسیبهای اجتماعی در مدارس تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری با تبریک سال روز آزاد سازی خرمشهر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و تبریک و تسلیت شهید پاسدار حسن صیاد خدایی گفت: شکست حصر آبادان در یک سری عملیات زنجیرهوار صورت گرفت و در طول این عملیات بسیاری از نیروها به مرخصی نرفتند و به صورت جهادی به دفاع و حمله پرداختند تا عملیات حصر آبادان پیروز شود و ما مدیون خون شهدا هستیم، لذا برای پیشرفت و به سرانجام رسیدن همه کارها باید همینطور جهادی عمل کنیم و تا پیروزی از تلاشهایمان دست بر نداریم.
وی ادامه داد: توجه به آموزش و پرورش باید مورد توجه جدی باشد و نباید به صورت شعاری صورت بگیرد؛ توجه شعاری باعث میشود تا انسجام و همگرایی از درون اتفاق نیفتد و همه ما نتوانیم یک موضوع را پوشش دهیم، لذا نباید افراد به صورت مجزا کار کنند و کارها جدا و مستقل از هم باشد و بگوییم به این دلیل که کاری یا مسئولیتی بر عهده من نیست، پس من نسبت به آن مسئولیتی ندارم؛ بنابراین همه ما در آموزش و پرورش هر جا که مشکلی بود فراتر از پستها یا عناوین باید وارد عمل شده و کمک کنیم.
عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه همه بخشهای آموزش و پرورش باید به صورت جهادی در مواردی که مشکل است، وارد شوند و کمک کنند، گفت: در حوزه آسیبهای اجتماعی همه دستگاهها، سازمانها و وزارت خانهها باید احساس مسئولیت کنند، زیرا دانش آموزان فرزندان ما و شما هستند و سایر دستگاهها هم نباید خود را کنار بکشند و باید به صورت جهادی وارد شوند و مسئولیت و کارها را برعهده بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به منشاء آسیبهای اجتماعی افزود: ۸۱درصد آسیبهای اجتماعی به خود فرد یا در۳ سال اول پیش از دبستان بر میگردد؛ باید ظرفیت خوب آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باید فعال شود و همه دستگاهها باید در حکمرانی آموزش و پرورش کمک و حمایت کنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان این که در حوزه آسیبهای اجتماعی هر دستگاهی باید در چارچوب وظایفی که دارد مسئولیتهای خودش را انجام دهد، گفت: به عنوان مثال سالهاست که آموزش و پرورش کلاسهای چند پایه دارد، اما دانشگاه برای یکبار هم معلم کلاس چند پایه تربیت نکرده است و در این موضوع برنامهای ندارد یا در حوزه آسیبهای اجتماعی فارغالتحصیل رشته مشاوره نداریم و این کوتاهی از سوی دانشگاهها انجام گرفته است، بنابراین هر حوزهای باید وظیفه خودش را به خوبی انجام دهد.
وی با انتقاد از تعطیلی دو ساله مدارس در دوران کرونا افزود: تعطیلی مدارس در دوران کرونا آسیبهای زیادی به نظام تعلیم و تربیت و دانش آموزان وارد آورد و روند اجتماعی شدن دانش آموزان را کند و رشد آسیبهای اجتماعی دانش آموزی را بالا برد.
وی گفت: باید از ظرفیتهای تشکلهای دانش آموزی، کانونهای فرهنگی تربیتی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دارالقرآنها و .. استفاده کرد و سکویی هوشمند برای طرح نماد طراحی شود و از همکاری سایر دستگاهها از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره برد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای بیرونی برای آسیبهای اجتماعی افزود: مدارس میتوانند از ظرفیت حلقههای میانی استفاده کنند، لذا با شناسایی گروههای جهادی باید آنها را برای رفع مشکلات به مدارس دعوت کرد و آموزش و پرورش با مشارکت و کمک مردم میتواند اداره شود و نباید یک گروه جهادی و مردمی برای رفع مشکلات مدرسه و دانش آموزان وارد مدرسه شود.
در این نشست اعضای دعوت شده در نشست به ارائه نظرات خود به شرح زیر پرداختند:
هماهنگیهای درون و برون سازمانی با دقت بیشتری پیگیری شود؛ این حوزه نیاز به نیروی بسیار متخصص دارد؛ آموزش و پرورش نیاز به امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دارد؛ بسیاری از آسیبهای اجتماعی در بیرون از مدرسه شکل میگیرد و باید ریشه بروز آسیبها شناسایی شود و نیازمند یک فعالیت برون سازمانی را دارد، حل مسائل نیاز به شناخت مساله دارد و بر این اساس تولید داده و اطلاعات باید با دقت بیشتری صورت گیرد و برای تهیه آن اهمیت ویژهای شود؛ اجازه سیاهنمایی در مورد آسیب اجتماعی داده نشود؛ مدرسه و آموزش و پرورش به تنهایی نمیتوانند در حوزه آسیبهای اجتماعی وارد شوند و باید سایر سازمانها و دستگاهها در این حوزه حضور پیدا کنند؛ در وزارت کار پایگاه آسیبهای اجتماعی و پیمایشهای تجربی شکل گرفته است؛ آسیبهای اجتماعی نباید کتمان شود و در طول دهه گذشته علت اصلی ضربه خوردن از آسیبهای اجتماعی کتمان آن بوده است؛ وزارت آموزش در مورد حضور سازمانهای غیر دولتی و فعالان اجتماعی را تسهیل بیشتری نماید تا این قبیل فعالان بتوانند در مدارس حضور پیدا کنند، زیرا با کمبود منابع و نیروی انسانی نیازمند مشارکت این فعالان هستیم؛ پروندههای آسیبهای اجتماعی در سالهای گذشته تغییر ماهوی کرده است، لذا باید آسیبهای اجتماعی مجددا مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد؛ ۲۱وظیفه در سند شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه آسیبهای اجتماعی برای آموزش و پرورش مشخص شده؛ آسیبهای اجتماعی دانش آموزی برشی از آسیبهای اجتماعی در کل کشور است و این طرح باید حمایت مالی و فنی شود؛ سرعت مبارزه ما با آسیبهای اجتماعی نباید از سرعت رشد آسیبهای اجتماعی کمتر باشد؛ آسیبهای اجتماعی ناشی از یک معضل فرهنگی است و در دوره کرونا از زمانی که مدارس در دوره کرونا تعطیل شدند، رشد پیدا کرد که یکی از علتها رها شدن دانش آموزان در فضای مجازی است که باید برای این موضوع فکری شود؛ در سند فوق که به روز رسانی شده نگاه صرف از دانش آموز برداشته شده و حمایت به معلم و اولیا دانش آموز هم گستردانده شده است، دانش آموزی که مدرسه میآید باید بتواند مسیر زندگی خود از جمله مسیر شغلی خودش را شناسایی کند، تمرکز ما در سند بر سبک زندگی است تا این رویکردها بومی و دینی شود.