وحید ذاکری گزارش می دهد؛
صفحه کلاچ داخلی بخریم یا خارجی؟
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت میگوید: واردات قطعات خودرو و تعرفه آن کنترل شده و فقط در حد رقابت با محصول داخلی وارد میشود؛ در این بین تولیدکنندگان قطعات خودرو، واردات کالاهای مشابه تولید داخل را عامل کاهش میزان تولید و باعث تعطیلی کارخانجات داخلی میدانند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ صفحه کلاچ خودرو جزء قطعاتی محسوب میشود که پیوسته درگیر است و با هر بار فشار پدال چندین قطعه در خودرو برای انتقال نیرو به چرخها درگیر میشود.
مهرداد آلان تولیدکننده صفحه کلاچ میگوید: واردات محصولات کم کیفیت، میزان تولیدات ما را کاهش داده، مثلا تکان خوردن اتاق و موتور ماشین - نداشتن شتاب ماشین و نیاز به دنده سنگین، از ایرادات دیسک و صفحه وارداتی است.
اما از مزایا محصولات داخلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در تولید لنتهای صفحه کلاچ از موادی با ضریب اصطکاک بالا به منظور جلوگیری از سرخوردن کلاچ در شتاب گیری و شیبروی بهره گرفته شده و افزایش طول عمر را به دنبال دارد.
هیچ یک از مواد اولیه استفاده شده در گروه فلزات سنگین (سرطان زا)، فیبرهای آروماتیک (بوی نامطبوع) و حلالهای آلی (گرد حساسیتزا) قرار نمیگیرند.
مواد اولیه مورد استفاده در تولید لنتها و فنرهای خورشیدی دارای مقاومت حرارتی بالاست تا در صورت استفاده طولانی مدت و یا افزایش دما کیفیت کاهش پیدا نکند.
نخستین شرکت استفاده کننده از تکنولوژی H.E.C در کلاچهای خودروهای سواری به منظور کاهش فشار وارده به پای راننده (عملکرد نرم) و تغییر ندادن این وضعیت تا اتمام عمر مصرفی است.
لنتهای اصطکاکی استفاده شده در صفحه کلاچ که معمولا با استفاده از چسب و پرچ بر روی هسته فلزی صفحه ثابت میشوند دارای جنسی متفاوت از لنتهای ترمز است و معمولا سختتر و مقاومت حرارتی بالاتری دارند، اما این سخت شدن پیامدهای مکانیکی دیگری همچون: شکنندگی، ضریب اصطکاک پایین و… را به دنبال دارد.
به دنبال سخت شدن جنس لنتها و در نتیجهی آن کاهش ضریب اصطکاک باید قدرت فنرهایی که فشار لازم برای درگیری دیسک و صفحه کلاچ را با فلایول تامین میکنند افزایش یابد، افزایش قدرت فنرها موجب سفت شدن پدال کلاچ و یا اصطلاحا عملکرد خشک کلاچ میشوند.
از سوی دیگر یکی از نشانههای رایج در کیت کلاچهای معمولی در هنگام کاهش ضخامت لنتها و نزدیک شدن به پایان عمر، سفتتر شدن پدال کلاچ است، مهندسان داخلی با بازطراحی بخش فنرهای خورشیدی توانستند این اختلاف فشار میان کلاچ نو و کارکرده را بخوبی کاهش داده و ترکیب این دو تکنولوژی را تحت عنوان کلاچ با بازده بالا (H.E.C) به بازار خودرو عرضه کنند.
طبق آمار انجمن قطعه سازان بطور میانگین بازار داخلی در سال به ۴ میلیون و ۶۵۷ هزار کیت کلاچ نیازمند است که تولیدکنندگان ظرفیت تولید بیش از ۵ میلیون کلاچ را دارند، اما تولیدکنندگان میگویند با وارادت کلاچهای چیینی، فقط دو میلیون کلاچ تولیدی روانه بازار میشود.