مدیریت حوادث با سامانهای ایرانساخت
سامانه مدیریت حوادث، امدادرسانی به مناطق سیلزده و یا مناطقی را که بلایای طبیعی در آن رخ داده است، بدون موازیکاری ممکن میکند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ احمد رضائیان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به این که از سامانه مدیریت حوادث تاکنون در ۱۲۴ حادثه کشور استفاده شده است، گفت: در زمین لرزه کرمانشاه به واسطه بهره گیری از سامانه مدیریت حوادث به ۱۳۰ هزار نفر خدمت رسانی شد به این شکل که با اجماع اطلاعات، نیازها در هر منطقه شناسایی و در مسیر رفع آنها از طریق ساماندهی خدمات گام برداشته شد.
توزیع متناسب اقلام معیشتی بوسیله سامانه مدیریت حوادث
وی افزود: از سامانه مدیریت حوادث از لحظه ثبت ارزیابی خسارتها استفاده قرار می شود تا اطلاعات به صورت دقیق جمع آوری و ثبت شود.
مدیرعامل شرکت البرز افراز طبرستان ادامه داد: به وسیله سامانه مدیریت حوادث میتوان در تامین اقلام معیشتی، کانکس، چادر، آواربرداری، تامین نیاز ساخت و ساز و سایر موارد یک سامانه یکپارچه و برخط ایجاد کرد و علاوه بر آن کاربرها میتوانند به صورت آفلاین نیز از سامانه استفاده کنند.
آقای رضائیان بیان کرد: تا به امروز فقط ۵ نمونه خارجی برای سامانه مدیریت حوادث ثبت شده است و در جهان چنین سامانهای به ندرت یافت میشود. آن چه در ایران ساخته شده است قابلیتهای بیشتری دارد، زیرا تنوع سوانح در کشور به مراتب بیشتر است. به صورت مشخص ثبت مناطق و جمعیت حادثه دیده و آن چه در مراحل مختلف برای مناطق حادثه دیده نیاز است، آن اطلاعاتی است که در سامانه مدیریت سوانح ثبت میشود و به کاربر کمک میکند تا تحلیلها و پیش بینیهایی دریافت کند.
ایجاد دهها فرصت شغلی
این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که مجموعههایی نظیر یونسکو، وزارت کشور و هلال احمر نیز از سامانه مدیریت حوادث استفاده میکنند، توضیح داد: نیروی انسانی مشغول به کار در طرح سامانه مدیریت حوادث به صورت ثابت حدود ۲۵ نفرهستند اما در زمان وقوع حوادث این تعداد تا نزدیک به ۴۰۰ نفر نیز افزایش پیدا میکند تا مدیریت سوانح با بیشترین سرعت ممکن صورت گیرد.
وی گفت: در هر حادثه یا سانحه برای استقرار سامانه مدیریت حوادث نیاز به صرف ۵۰۰ هزار دلار است در حالی که با استقرار نمونه داخلی صرفا نیاز به صرف یک و نیم میلیارد تومان است و از این طریق حجم زیادی صرفه جویی ارزی در کشور رقم میخورد.