پخش زنده
امروز: -
سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با تخلفات ناشی از گرانفروشی سامانه جدیدی را راه اندازی کرده است تا مردم شکایات خود را به صورت برخط اعلام و پیگیری کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سامانه ۱۳۵ تعزیرات، سامانهای برای اعلام و پیگیری برخط شکایات مردمی است. به گفته رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، کارکرد اصلی سامانه ۱۳۵ ثبت شکایت است یعنی لزوما شاکی باید یک سری مستندات و ادلهای را داشته باشد تا بتواند آن را در سامانه ثبت کند که در واقع این سامانه، مشابه ثبت شکایتی است که در مراجع قضایی دارند. هدف از راه اندازی این سامانه این بود که مردم بتوانند در حداقل زمان ممکن و با سرعت و کمترین هزینه طرح شکایت کنند تا به شکایات آنها رسیدگی شود و خودشان نیز بتوانند شکایت خود را پیگیری کنند.
آقای احمد اصانلو میگوید تا قبل از طراحی این سامانه دسترسی مردم به خدمات تعزیرات، سهل و آسان نبود چرا که سامانه ۱۳۵ قبلی که در سازمان تعزیرات حکومتی داشتیم، صرفا سامانهای برای دریافت گزارشات مردمی و ارجاع این گزارشات به سامانه ۱۲۴ و وزارت صمت بود، سامانه ۱۲۴ نیز آن را به بازرسان ارجاع میداد تا به صورت فیزیکی تخلف را بررسی کنند و این فرایند اساسا امکان پیگیری شکایت برای شاکی را فراهم نمیکرد.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی معتقد است، اما در سامانه جدید، فردی که از واحد صنفی شاکی است، ۱۳۵ را شمارهگیری میکند، به محض شمارهگیری یک لینک به شماره موبایل فرد پیامک میشود و با آن لینک وارد سامانه ثبت شکایت سازمان تعزیرات حکومتی میشود و مستندات خود اعم از فاکتور خرید و رسید پرداخت و عکس پروانه کسب واحد متخلف را بارگذاری میکند و دلایل خود را نیز توضیح میدهد و آنگاه به محض ثبت شکایات پرونده برای رسیدگی به شعبه تعزیرات ارجاع میشود.
تا قبل از راه اندازی این سامانه حتی روند رسیدگی به شکایتها از واحدهای صنفی متخلف به صورت حضور شاکی در شعب تعزیرات بود.
به گفته آقای اصانلو اکنون با توجه به اصلاح آییننامه نیازی به احضار واحد صنفی متخلف در شعبه نیست و به محض ارجاع شکایت به شعبه مورد نظر رسیدگیها انجام و حکم صادر میشود و از طریق پیامک به واحد صنفی اعلام میشود.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی میگوید: فاز نخست بازطراحی سامانه رسیدگی به شکایت مردمی بدون حضور شاکی و واحد صنفی متخلف در شعب است که در واقع براساس مستنداتی که شاکی در سامانه بارگذاری میکند شکایت بدون حضور شاکی در شعبه ثبت میشود. به گفته وی در ادامه حتی بدون احضار واحد صنفی متخلف و تعیین وقت رسیدگی، تشکیل جلسه میشود و به صورت غیرحضوری نیز مبادرت به صدور حکم مقتضی و حکم صادره به صورت پیامکی به واحد صنفی متخلف ابلاغ میشود که در این فرایند تمام مراحل نیز به صورت پیامک به شاکی اطلاع رسانی میشود.
به گفته آقای اصانلو مرحله دوم این سامانه نیز راه اندازی باشگاه ناظران مردمی در همین سامانه است تا مردم بتوانند به عنوان ناظر و بازرس تعزیرات به تنظیم بازار کمک کنند که در آن صورت قطعا مشوقی هم برای مردم درنظر گرفته میشود. آقای اصانلو تاکید کرد: در نهایت هدف اصلی ما این است که دست متخلفان و گرانفروشان را از جیب مردم کوتاه کنیم.
راه اندازی سامانه جدید ۱۳۵ علاوه بر تسریع در رسیدگی، شفاف سازی و پیشگیری از اطاله دادرسی را در پی خواهد داشت، سرعت بخشیدن به روند رسیدگی به شکایات مردم و پیگیری شکایات از مهمترین مزیتهای راه اندازی این سامانه است.