پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر صمت با اشاره به راهاندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: در یک دوره ۳ماهه بهعنوان نمونه ۶ بار قرعهکشی خودرو انجام میشود و در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته میشود.
وی اضافه کرد: در این سامانه به طور نمونه در یک دوره ثبتنام سه ماهه، همه خودروسازان همه تولید و مونتاژ خود را عرضه میکنند و ثبتنام برای همه آزاد است.
حل مشکل تعهدات معوق خودروسازان با یکپارچه سازی
وی بابیان اینکه دو نوع خودروساز شامل تولیدکننده انبوه و محدود (بخش خصوصی) داریم، ادامه داد: برخی خودروسازان بهعنوان نمونه یک هزار خودرو را تأمین قطعه میکردند، اما چهار هزار ثبت نامی داشتند و باعث تعهدات معوق آنها میشد که این سامانه این مشکل را نیز حل کرده است.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت گفت: تولیدکنندگان انبوه نیز برای افزایش سود، بهصورت قطرهچکانی خودرو به بازار تخصیص میدادند، اما درروش جدید همه خودروهای تولیدی باید در سامانه عرضه شود.
وی افزود: راهاندازی سامانه جامع یکپارچه تخصیص و فروش خودرو برای متمرکز سازی تخصیص و یکپارچهسازی خودرو در دستور کار قرارگرفته است.
منطقی با اشاره به اینکه در این سامانه بر مبنای خواستههای مشتری تخصیص خودرو صورت میگیرد، گفت: در سیستمهای دانشبنیان دنیا نیز تولید سفارشی و بر اساس تقاضای مشتری است و به همین سبب پرداختن به تقاضای مشتری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دنبال میشود.
وی بابیان اینکه سند جامع حملونقل هوشمند در کشورهای پیشرفته دنیا تدوینشده است، تأکید کرد: در این سند بهرهوری ناوگان حملونقل با هوشمند سازی و متناسب با تغییرات محیطی بالا رفته است، تمامی تجارب گذشته جمعآوری و رفتارها را در مقایسه با محیط بهدست آوردهاند.
افزایش مدتزمان عرضه خودرو با یکپارچهسازی تخصیص
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت با اشاره به جنبههای مختلف سیستم یکپارچه تخصیص خودرو در کشور گفت: در روش قبلی هر ۱۵ روز یک بار خودروساز درواقع بخشی از تولید خود را عرضه میکرد و آرامشی برای خرید وجود نداشت، اما در سامانه جدید بهجای ۱۵ روز یک بار، مدت دورهها بیشتر (سه ماهه، چهار ماهه و شش ماهه) شده است.
منطقی بابیان اینکه درروش قبلی خودروسازان بزرگ دچار تأخیر در تعهدات خود بودهاند، گفت: در این سامانه تأمین میزان تعهد هر خودروساز راستی آزمایی میشود، زیرا مدتزمان ثبتنام متقاضیان برای مثال یک دوره بلند سه ماهه است بنابراین تعهدات خودروسازان همزمان با تخصیص خودرو بهموقع انجام میشود.
وی تأکید کرد: رضایتمندی مشتریان از زمان تحویل خودرو نیز تا یک دوره زمانی معین از طریق روشهایی در همین سامانه بهصورت هوشمند سنجیده شده و ملاک عمل قرار میگیرد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت همچنین بابیان اینکه سطح نظارت و نقش آن از حوزه اجرا جداشده است، گفت: بخش نظارت درواقع بهصورت هوشمند، صحت سنجی اطلاعات را انجام میدهد.
اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت فروش خودرو به جوانسازی جامعه در راستای ایفای تعهدات اجتماعی خودروسازان
منطقی، سودآوری بنگاه و تعهدات اجتماعی را دو نکته مهم برای هر بنگاه اقتصادی دانست و گفت: موضوع تعهدات اجتماعی خودروسازان در این راستا در سامانه دیدهشده است و هدفمندسازی تخصیص خودرو در همین زمینه است.
وی افزود: ۵۰ درصد ظرفیت تخصیص و فروش خودرو در سامانه یکپارچه برای ایفای تعهدات اجتماعی خودروسازان به موضوع جوانسازی جامعه اختصاص دادهشده است البته در اجرای این قانون تاخیر صورت گرفته که این تاخیر را با افزایش سهم خودرو برای جوانی جمعیت در دوره دوم به بعد جبران میکنیم.
حذف دلالبازی با هوشمند سازی تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، موضوع محدود کردن دلالبازی را نیز از دیگر مزایای سامانه یکپارچه دانست و اضافه کرد: مالیات بر درآمد اتفاقی در این سامانه بهصورت هوشمند قابل رصد و پایش است بنابراین دلالبازی با این یکپارچهسازی حذف خواهد شد.
منطقی بابیان اینکه به اطلاعات جامع و پایداری در این سامانه میرسیم، گفت: با افزایش عرضه و کاهش تقاضا به تدریج در خودروهایی که با افزایش عرضه مواجه هستیم، خودروسازان از چرخه قرعهکشی خارج میشوند که خارج شدن از چرخه قرعهکشی به عنوان انتظار مردم، رسانهها و افکار عمومی، در این سامانه محقق میشود.
تخصیص خودرو به مصرفکننده واقعی در سامانه یکپارچه فروش
وی در نظر گرفتن منافع مشتری، هدفمندسازی تخصیص خودرو به مصرفکننده واقعی و نظارت و شفافسازی برای مقابله با دلالبازی را از مزایای سامانه فروش یکپارچه بیان کرد و گفت: این سامانه برای حمایت از مشتری، با تجمیع اطلاعات واقعی، هوشمند سازی را برای تخصیص خودرو به مصرفکننده واقعی انجام میدهد.