پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با وزیر مدیریت منطقهای و زیر ساخت ارمنستان درباره گسترش همکاریها در حوزه حمل و نقل به ویژه افزایش ترانزیت و تسهیل تردد مذاکرات دو جانبهای انجام دادند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ رستم قاسمی گفت : ایران و ارمنستان در یک ژئوپلتیک منطقه ای قرار دارند و اگر همکاری جدی داشته و امکاناتی را برای تردد جاده های کشور فراهم کنند می توانند محل کریدور ترانزیتی شرق و غرب و جنوب به شمال باشند .
قاسمی افزود : طبیعتاً با توجه به شرایط ارمنستان ؛ به لحاظ جاده ای؛ محدودیتی برای کامیون های ایرانی و تردد آنها وجود دارد که اکنون همکاران ما در ارمنستان در جهت توسعه جاده های کشورشان از پیمانکاران ایرانی در بخش توسعه این جاده ها دعوت کردند که با افزایش تعریض و استاندارد کردن این جاده ها ؛می توانند حجم حمل و نقل جاده ای ما را خیلی افزایش دهند.
وزیر راه گفت : درباره حمل و نقل ترکیبی هم می توانیم کالای مورد نظر ارمنستان را از طریق بندر شهید رجایی با راه آهن به جلفا برسانیم و از آنجا دوستان می توانند حمل کنند یا در مسیرهای دیگری در کشور ما این امکان فراهم است.
وی افزود : یکی از موضو عهایی که در این جلسه بحث و قرار شد در این سفر هم درباره آن به جمع بندی برسیم، موضوع تعرفه جاده ای است که امیدواریم در این سفر به نتیجه برسد.
آقای قاسمی درباره حضور شرکت های ایرانی در ارمنستان برای اجرای طرح ها نیز گفت: ایرانیها دارای توانایی های زیادی در حوزه های ساخت و ساز جاده ای، اتوبان ها، پل ها هستند که شاید در بین کشورهای دیگر جزو کشورهای نمونه باشند و طبیعتاً سود پروژه که اشاره شد بستگی دارد به اجرای زمانبندی پروژه و بحث هایی که در پروژه وجود دارد و شرکت هایی که در این طرح شرکت می کنند.
وی گفت : فردا وزیر ارمنستان قرار است از آزادراه تهران - شمال بازدید کند و آنجا درباره بزرگترین پل جاده ای کشور که بیش از شش و نیم کیلومتر به صورت ممتد ساخته شده و این توانمندی فنی مهندسی کشور است که امیدواریم بتوانند در آذربایجان و طرح های بزرگ این کشور هم شرکت کنند.
قاسمی درباره کریدور شرق هم گفت: تقریباً به لحاظ فیزیکی کارهای بندر چابهار تمام شده است و با هندی ها برای تجهیز و بهره برداری از آن توافق کردیم که البته اختلافاتی بین سازمان بنادر با هندی ها وجود دارد که یک تیم مشترک گذاشته شده که بتوانند این مشکل را برطرف کنند اما مشکل ما در کریدور شرق بحث پس کرانه و راه آهن است و منابع بسیار زیادی لازم دارد.
قاسمی گفت : درگذشته منابع خیلی خوبی اختصاص داده نشده است اما اخیراً با حمایتی که از سوی دولت صورت گرفت ،توانستیم وامی را از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم گرچه با این اعتبار هم پروژه به اتمام نمی رسد اما در اولویت دولت است که کریدور شرق هر چه زودتر به اتمام برسانیم.
در ادامه گنل سنوسیان درباره کریدور شمال به جنوب گفت: ارمنستان بسیار علاقمند به احداث کریدور شمال به جنوب است و این کریدور برای این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و احداث این کریدور نه تنها ارتباط بین ایران و ارمنستان را برقرار میکند بلکه از نظر حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی نیز می تواند مثمرثمر باشد .
سنوسیان افزود : دولت ارمنستان این امر رادر اولویت های برنامه خودش قرار داده و مراحل مقدماتی خیلی سریع در حال انجام است که بتوان هر چه سریعتر در زمان کوتاهتر احداث این کریدور را به ویژه در استان سیونیک که مجاور مرز ایران است انجام دهد و خیلی خوشحال خواهیم بود که شرکت های ایرانی علاقمندی خودشان را نشان بدهند و حضور موثر در احداث این کریدور داشته باشند.
وی درباره مسیر جایگزین برای کامیون داران گفت : به عنوان وزیر مسئول جاده های کشور می خواهم عذرخواهی کنم از کلیه رانندگان و کامیون داران که در این مسیر حرکت می کنند و در عین حال به دو مورد خوشحال کننده اشاره کنم علی رغم اینکه با توجه به مشکلات به این مشکلات حمل و مبادله کالا و حمل بار بین دو کشور نه تنها تنزل پیدا کرده بلکه رشد هم داشته است.
وزیر مدیریت منطقه ای و زیر ساخت ارمنستان افزود : در حال حاضر در این جاده جایگزین قسمت هایی که مشکل ایجاد می کرد و جاده هایی که نیاز بود مسیرها عوض شود به نحوی که آن پیچ های موجود را بتوانیم حذف کنیم فعالیت ها و اقداماتی در حال انجام است.
وی گفت :در این جاده دو قطعه ای وجود دارد که برای کامیونداران مشکل بود؛ پیچ های خیلی تند و زیادی داشت و ما داریم این راههای جایگزین را برای دور زدن این پیچ ها ایجاد می کنیم و به زودی مورد بهره برداری قرار خواهیم دادو در آینده ای نزدیک این مسیر در فاصله 10 کیلومتر نزدیک تر و خیلی ایمن تر و مناسب تر برای بهره برداری خواهد شد .
وی درباره صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان افزود: در این زمینه امکان صدور و استفاده از خدمات فنی مهندسی ایران مذاکراتی انجام شده و در حال انجام است. می خواهیم اعلام کنیم که ما دیروز این فرصت را داشتیم که از نمایشگاه بین المللی نفت و گاز بازدید کنیم و آنجا شاهد این بودیم که چه تجهیزات فنی مهندسی خیلی پیشرفته و مترقی از سوی شرکت های فنی مهندسی ایرانی ایجاد شده است و ما در آنجا این تجهیزات فنی و مهندسی را دیدیم.
سنوسیان با اشاره به اینکه در مورد احداث جاده و جاده سازی و در مورد توان قدرت فنی مهندسی شرکت های ایرانی اطلاعات کافی داریم گفت : این فرصت را خواهیم داشت که از اتوبان تهران شمال بازدید کنیم و از نزدیک خدمات فنی و مهندسی و توان شرکت های ایرانی را خواهیم دید.
وزیر ارمنی درباره کریدور خلیج فارس نیز گفت: امضای تفاهم نامه برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است و خوشحالیم که توانستیم این تفاهم نامه ترانزیتی بین شمال و جنوب را امضا کنیم و خوشحالیم که ایران و ارمنستان در این تفاهم نامه حضور دارند ؛چون از نظر جغرافیایی در منطقه ای قرار گرفتند که می توانند نقطه عطفی باشند و هر دو کشور می توانند بارهای ترانزیتی خود را از مسیر خلیج فارس دریای عمان و از طریق ایران و ارمنستان به سمت اروپا و دریای سیاه و کشورهای دیگر اروپایی حمل کنند.