روح الله لطیفی در مصاحبه با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما افزود : 3 میلیون و 163 هزار تن کالا نیز در حال حاضر منتظر تخلیه و انجام تشریفات و مجوزها هستند و هر روز تقریبا 50 هزار تن کالا درحال ترخیص است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین ورودی کالا از نظر کالای اساسی بندر امام و بنادر شمالی و بندرعباس و چابهار هستند افزود:کالاهای اساسی از این بنادر وارد و با طی تشریفات اداری ترخیص می شود.
لطیفی درباره علت رسوب کالا در بنادر گفت: از گذشته قوانین مختلفی وجود دارد که باید کالاها یکسری اصول را رعایت و مجوزها را اخذ کنند .به طور مثال ثبت سفارش کالا یکی از موضوعاتی است که باید حتما کالا داشته باشد تا مجاز به ورود به کشور شود ؛همچنین کد رهگیری بانک که از سمت بانک مرکزی و بانک عامل باید ارئه شود و اجباری است .موضوع استانداردها نیز مطرح است که کالاهای وارداتی مخاطرات زیست محیطی نداشته باشند.
سخنگوی گمرک بیان کرد:دستگاه های مختلفی برای این کار قانون مشخص کرده اند و باید کالای سالم و بدون خطر وارد کشور شود. بخشی از این کالاها به خاطر منتظر ماندن برای مجوز ؛یک زمان محدودی را معطل می شوند و بخش دیگر ویژه اسناد کالاست زیرا تا پول به حساب طرف خارجی واریز نشود اسناد به طرف ایرانی تحویل نمی شود و این مراودات بین طرف ایرانی و خارجی برای انجام تشریفات است که حتما باید این کالاها به نام طرف ایرانی باشد تا بتواند اظهار کند و کالا ترخیص شود.
وی افزود: بخشی هم مربوط به هزینه حمل است که باید حتما خریدار ایرانی به شرکت های حمل پرداخت کند که اگر صاحب کالا نتواند بین چند روز تا چند ماه این کار را انجام دهد ممکن است کالا در بنادر بماند البته قانون برای اینکه معطلی در گمرکات بندری کاهش پیدا کند زمان را دو ماه تعیین کرده که در دو ماه باید همه این کارها انجام شود.
سخنگوی گمرک ایران درباره ترخیص کالا در بنادر افزود: زمان سیر انجام مراحل اداری را قانون مشخص کرده و حدود 26 دستگاه درگیر هستند و باید در زمان بندی مشخص شده مجوزها اخذ شود اگر زمان بندی بهم بریزد ورود و خروج کالا ممکن است همسان نشود و سبب ماندگاری کالا در بنادر شود.
لطیفی گفت :در سنوات گذشته کالاهایی بودند که باید تعیین تکلیف می شدند که در دولت جدید بیش از یک میلیون تن کالایی که سیر مراحل تشریفات اداری را انجام نداده بودند یا در زمان خودش انجام نشده بود برایشان اظهارنامه متروکه صادر شده و تعیین تکلیف شدند و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفتند.
آقای لطیفی با اشاره به اینکه گمرک یک سازمان مجری است افزود : برای حل مشکل ماندگاری کالا در بنادر زمانبندی از 4 تا 5 ماه به 2 ماه کاهش یافته است . علاوه بر آن بحث ترخیص نسیه؛ ترخیص درصدی و گرفتن تضامین به جای پرداخت نقدینگی و همه این موارد را گمرک انجام داده که زمان محدود شود و اگر زمانبندی 2 ماهه ترخیص کالا رعایت شود سرعت ترخیص کالا را بیشتر می کند.
وی گفت: یکی از دلایل ترخیص نشدن به موقع کالا در بنادر مربوط به تامین ارز و اخذ کد رهگیری بود مخصوصا برای کالاهایی که ارز ترجیحی می گرفتند چون از ارز اشخاص یا ارز نیمایی یا ارز آزاد استفاده نمی شد و حتما باید بانک مرکزی و بانک عامل آن را از سر فصل بودجه کشور تامین می کرد و مراحل اداری آن بیشتر می شد و وقتی مراحل اداری بیشتر شود کالا متوقف می شود تا کد رهگیری بگیرد. البته برای آن هم ترخیص درصدی را درنظر گرفتیم که حدود 90 درصد کالا ترخیص شود و 10 درصد بماند تا کارهای اداری انجام شود ولی آن هم حتما باید به مرحله ثبت تخصیص ارز و ثبت تامین ارز برسد و کالاهایی که در گمرکات مانده اند اکثرا کالاهایی هستند که ارز ترجیحی دارند.
لطیفی افزود: در حال حاضر حدود 3 میلیون و 163 هزار تن کالا درحال تخلیه و یا در حال طی مراحل اداری هستند و شامل کالاهایی اساسی میشوند که حدود 279 هزار تن گندم است و از ابتدای سال یک میلیون و صد هزار تن گندم ترخیص و وارد چرخه شده است .
روغن 376 هزار تن منتظر مراحل اداری است که شامل ارز ترجیحی بوده و 177 هزار تن هم از اول سال ترخیص شده ؛ذرت هم یک میلیون و 896 هزار تن در حال تخلیه و مراحل ترخیص است ولی 562 هزار تن از اول سال ترخیص شده؛ دانه های روغنی نیز 12 هزار و 253 تن از اول سال ترخیص شده و 234 هزار تن هم یا در حال تخلیه است یا مراحل قبل از ترخیص را طی می کند .
برنج نیز280 هزار تن از اول سال ترخیص شده و 82 هزار تن هم در حال طی مراحل اداری است ؛کنجاله سویا هم 96 هزار تن ترخیص شده و 81 هزار تن مراحل اداری ترخیص را انجام می دهد یا در مرحله تخلیه و بارگیری است .
شکر هم 3000 هزار تن ترخیص شده و 21 هزار و 300 تن هم منتظر انجام مراحل ترخیص است که همه اینها عمدتا به غیر از شکر و برنج کالاهایی بودند که ارز ترجیحی دریافت می کردند .
سخنگوی گمرک ایران درباره نظارت ها بر ترخیص کالا از بنادر گفت: تخلیه از وظایف مرجع تحویل گیرنده کالا یعنی سازمان بنادر است ولی نهادهایی نیز نظارتمیکنند که بستگی به نوع کالا دارد مثلا سازمان استاندارد نظارت می کند تا کالا زودتر ترخیص شوند و کالاهایی که دچار مشکل باشد تخلیه نمی شود.
وی افزود : در دولت جدید کالاهایی که فاقد ثبت سفارش باشد وارد بنادر نمی شود زیرا قبلا یکی از دلایلی که باعث می شد کالا در بنادر بماند این بود که کالا وارد میشد اما ثبت سفارش نداشت و تا بخواهد ثبت سفارش بگیرد زمان زیادی می برد و ممکن بود ثبت سفارش هم نگیرد و کالا در بندر بماند که این هم قرار شده با تدابیری که صورت گرفته؛ سازمان بنادر کالاهایی که ثبت سفارش ندارند را تحویل نگیرد تا ثبت سفارش انجام شود.