پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: زیرساختهای جاده ای و ریلی استان بسیار ضعیف است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی،محمدحسین روشنک افزود:با وجود اینکه ترانزیت کالا در شرق کشور چه به افغانستان و چه به کشورهای آسیای میانه از مسیر خراسان رضوی می گذرد، اما این استان از منظر داشتن مسیرها و زیرساختهای جاده ای ضعیف ترین شرایط را دارد.
وی گفت: کل آزادراه یا بزرگراهی که در خراسان رضوی وجود دارد، همین چند کیلومتر آزادراه مشهد – باغچه است که چندین سال از ساخت آن می گذرد و استان از حیث مسیرهای جاده ای مناسب بزرگراهی و آزادراهی، بسیار بسیار ضعیف بوده و از میانگین کشوری این بخش نیز عقب تر است.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: اینکه زیرساخت مناسب جاده ای برای تجارت در خراسان رضوی وجود ندارد، به معنای کافی بودن داشته های موجود نیست.
روشنک گفت: یک روز استان از نعمت راه آهن مشهد – سرخس محروم بود و فکر می کردیم که راه های جاده ای برای مسیرهای تجاری کافی است اما با بهره برداری از این راه آهن نیاز استان به مسیر ریلی بیش از گذشته آشکار شد.
او افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و مرزی استان، ایجاد هر مسیر زیرساختی برای توسعه تجارت بسیار مفید است، هرچند هم اینک مسیر جاده ای ترانزیتی از بندرعباس به سمت خواف و تایباد وجود دارد اما این میزان کافی نیست و نیاز به زیرساختهای بهتری وجود دارد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی زیرساختهای جاده ای و ریلی خراسان رضوی را ضعیف دانست و گفت: از زمانی که مسیر راه آهن خواف – هرات افتتاح شد، هنوز نتوانسته مورد بهره برداری لازم قرار گیرد، از سوی دیگر مسیر فعلی ترانزیتی به سمت دوغارون پاسخگوی حجم تردد کامیونهای صادراتی و ریلی به سمت افغانستان نیست.
روشنک با تاکید بر تسریع در اتمام طرح ساخت محور ارتباطی بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام - تایباد- دوغارون افزود: در صورتی که مسیرهای جاده ای استان به سمت مرز شرایط بهتری پیدا کند، رونق تجارت، افزایش حجم مبادلات و کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی یا صادراتی را به دنبال دارد.