پخش زنده
امروز: -
مدیرمسئول موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در برنامه گفتگوی قرآنی گفت: تاکنون در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن ، اقدام موثر و جدی انجام نشده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام علی رضا شاهسونی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص ارزیابی وضعیت حفظ قرآن و عمل به مطالبه رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم افزود: متاسفانه خیلی وضعیت حفظ مناسبی نداریم و علی رغم تاکید مقام معظم رهبری بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم در کشور، ما الان به چند هزار حافظ هم نرسیدیم.
حجت الاسلام علی رضا شاهسونی اضافه کرد: آماری که امروز در اخبار اعلام کردید؛ ۱۰ هزار نفر در آزمون حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم شرکت کردند، در مقابل تربیت ۱۰ میلیون حافظی که رهبری مطالبه فرمودند، این رقم خیلی پایین است و اصلا رضایت بخش نیست. بسیاری از این افراد کسانی هستند که سال قبل هم شرکت کردند و قبول نشدند.
عضو شورای توسعه قرآنی کشور گفت: این آزمون نمادی از حفظ قرآن در کل کشور است که تمام موسسات، نهادها، ارگانها و کسانی که میخواهند مدرک معتبری بگیرند در این آزمون شرکت میکنند. اگر خیلی بلندنظرانه به آمار و اطلاعات نگاه کنیم شاید بگوییم هزار تا دو هزار حافظ در مجموعه نهادها و ارگانها و موسسات تربیت میشود. متاسفانه این روند بسیار بسیار کند است.
وی افزود: بیش از ۲ هزار موسسه قرآنی در کشور داریم که از این ۲ هزار موسسه شاید ۱۰۰ موسسه به صورت جدی در بحث حفظ قرآن ورود کرده باشند، به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری که اول ماه مبارک رمضان یادآوری کردند برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ، باید جوانان و نوجوانان را سوق دهید به سوی حفظ قرآن و مساجد را پایگاههای قرآنی کنید، جای تاسف دارد و اقدام موثر و جدی انجام نشده است.
مدیرمسئول موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) گفت: حفظ قرآن در بین فعالیتهای قرآنی محوریتی خاص دارد، اگر نهضت حفظ در کشور ما راه بیافتد به تبع آن روخوانی، روان خوانی، تجوید، قرائت و تدبر همه به تبع آن راه میافتد و حفظ قرآن پایه است و مقام رهبری در همان دستوری که فرمودند حفظ حقیقتا به تدبر کمک میکند. این جمله مقام معظم رهبری است و ایشان به خیلی از قاریان که در حضورشان تلاوت داشتند، تاکید کردند که شما بروید و قرآن را حفظ کنید.
حجت الاسلام شاهسونی افزود: بسیاری از استادان قرائت از جمله استاد ابوالقاسم حاج احمد، به ضرس قاطع تایید میکنند که حافظ قرآن خیلی بهتر از کسی که حافظ نیست قرائت میکند. قاری قرآن وقتی حفظ است دو تا سه خط را میتواند پشت سر هم بخوانمد، اما همان قسمت را اگر حفظ نباشد و از روی قرآن بخواند، چون بخشی از تمرکز روی نگاه کردن میرود کمتر میتواند بخواند.
پایه قرائت قرآن حفظ است و قراء مصری باید حافظ باشند
عضو شورای توسعه قرآنی کشور ادامه داد: پایه قرائت حفظ است و قراء مصری باید حافظ باشند. حتی در تفسیر قرآن آیت الله خزعلی و استادشان علامه طباطبایی میفرمودند اگر علامه طباطبایی حافظ قرآن بودند تفسیر المیزان بسیار غنیتر نوشته میشد.
وی اضافه کرد: آیت الله جوادی آملی فرموده اند شما فکر نکنید با حفظ قرآن یک کار قرآنی میکنید، شما با حافظ قرآن تربیت کردن، کار سیاسی، کار اقتصادی و کار اجتماعی میکنید. تحلیل ایشان این بود که اگر حافظ قرآن در کشور زیاد شود فعالیتهای اقتصادی ما دست افرادی میافتد که قرآنی هستید و این همه اختلاس و نابسامانیهای اقتصادی نخواهیم داشت.
مدیرمسئول موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) گفت: اگر در سیاست، کارها دست حافظان قرآن بیافتد این همه جناح بندی ناحق و اختلافات را نخواهیم داشت. در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی تاثیر قرآن و حفظ قرآن برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی غیر قابل انکار است. ما به کشوری نفوذ ناپذیر تبدیل خواهیم شد یعنی جلوی نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی گرفته میشود و همین طور تهاجم سیاسی، باید جلوی نفوذ دشمن را بگیریم و راهکار آن تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی است.
موانع و عوامل تربیت نیافتن 10 میلیون حافظ چیست؟
عضو شورای توسعه قرآنی کشور در پاسخ به سوال مجری درخصوص موانع تربیت نیافتن ۱۰ میلیون حافظ افزود: گله ما از مسئولین ارشد جامعه یکی این است که انتظار میرفت که موسسات قرآنی و نهادهای قرآنی وقتی رهبری برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ دستور دادند تاکیدشان روی حفظ قرآن بود، باید محور را در تمامی تصمیم گیریها حفظ قرآن قرار میدادند و سایر فعالیتها را براساس حفظ قرآن تنظیم میکردند، اما متاسفانه نشد و بودجهای حداقلی به فعالیتهای قرآنی اختصاص دادند. جای گله از مجلس و دولت باقی است که چرا قرآن از نظر بودجه محجور و مظلوم است.
حجت الاسلام شاهسونی با اشاره به درخواستش از یک مسئول درخصوص اختصاص بودجه برای زدودن آسیبهای اجتماعی در یک منطقه خاص اضافه کرد: این مسئول گفت من برایم جا نیافتاده که قرآن چطور میتواند جلوی آسیب اجتماعی را بگیرد. وقتی که باور و تفکر برخی از مسئولان این است و چطور میتوانیم حفظ قرآن را ترویج و دستور رهبری را محقق کنیم؟
وی ادامه داد: در قوه قضاییه پیشگیری از جرایم مطرح است و پیشگیری غیر از راه قرآن وجود ندارد، برای حل برخی مشکلات و بعضی معضلات دنبال ورزش درمانی، موسیقی درمانی و اشتغال درمانی هستیم، ولی دنبال قرآن درمانی نیستیم. رسول الله فرمود قرآن نجات بخش و هدایت گر است.
مدیرمسئول موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) گفت: رهبری دستور خاصی درزمینهای در زمینههای اقتصادی، سیاسی و ... میدهد بلافاصله روسای قوا، هیات دولت و مجلس ورود میکنند و مصوبات را میگذرانند و تصمیماتی را میگیرند که ان دستور محقق شود و متوقف نماند، ولی جای سوال است مسئولان ارشد نظام چرا وقتی رهبری چندین بار بر قرآن و تربیت چند میلیون حافظ تاکید کردند و نشستی در حد مسئولان ارشد نظام برگزار و مصوبهای تصویب نشد.
عضو شورای توسعه قرآنی کشور افزود: لایحههای دولت که به مجلس میرود باید پیوست قرآنی داشته باشد. در بحث رتبه بندی معلمان دولت میتواند دستور رهبری را در این رتبه بندی لحاظ کند و برای معلمان حافظ قرآن امتیازاتی قائل شوند.
حجت الاسلام شاهسونی اضافه کرد: بیمه فعالان قرآنی هنوز حل نشده است با دستور وزیر ارشاد بیمه فعالان قرآنی به بیمه هنرمندان اضافه شد، ولی بعد از چندین سال باز هم روزی نیست که فعالان قرآنی که از قبل بیمه شده اند تماس میگیرند و از قطع شدن بیمه شان گله میکنند، برای استادان قرآن و حافظان جایگاه و منزلت اجتماعی خاصی قائل نشده ایم. کشورهای دیگر اسلامی برای حافظان قدر و منزلت بالایی قائل اند. موسسات قرآنی هیچ کدام حاضر نیستند حق الزحمه استاد قرآنی را نه براساس دستمزد اداره کار پرداخت کنند نه براساس اداره آموزش و پرورش.
وی گفت: یک جاهایی حرکتهای جزئی انجام شده است، اما اینکه خیزش ایجاد کند نه، مسئولان ارشد ورود نکردند. در شورای عالی فرهنگی اخیرا برنامهای برای شورای توسعه قرآن تدوین شده که برنامههای حفظ قرآن را در اولویت یک گذاشته اند و تلاش میکنند نصف بودجه شورای توسعه را به سمت حفظ قرآن هدایت کنند، اما مگر بودجه چقدر است که با نصفش بخواهیم کار کنیم. با بودجه بسیار حداقلی و حمایتهای حداقلی نمیشود کار کرد. باید شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت اولش را حفظ قرآن قرار میداد و کمیسیون فرهنگی مجلس هم اولویت یک خود را حفظ قرآن و راه اندازی حفظ قرآن در کشور قرار میداد و بازدید میدانی از موسسات و ارگانها و نهادهای حفظ قرآن انجام میشد و از نزدیک با درددل آنها آشنا میشدند و مشکلات مربیان و مروجان قرآن دیده میشد و در جامعه بحث فعالان قرآنی دست کم گرفته نمیشد.
صدا و تصویر دارد