پخش زنده
امروز: -
وزیر امور خارجه با اعلام نارضایتی از نحوه همکاری هیأت حاکمه موقت افغانستان در مورد هیرمند گفت: مسئله حقابه ایران یکی از مصادیق راستیآزمایی درباره نحوه تعامل ایران و افغانستان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حبیب الله دهمرده نماینده زابل مبنی بر اینکه چرا تاکنون دررابطه با رودخانههای مرزی ازجمله رودخانه هیرمند، علیرغم تذکرات فراوان، نطقها ومکاتبات اقدام جدی صورت نگرفته است، تصریح کرد: خوشحالم که مطلع شدم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم کمیته مرزی و آبی فعال است و در این مورد گفته شده به زودی جلسات مشترکی نیز با وزارت امور خارجه برگزار خواهند کرد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: از زمانی که توفیق فعالیت در مجلس را داشتم چندین بار با آقای دهمرده پیرامون این موضوع گفتگوهای مفصلی داشتیم، از همان زمان نیز هر آنچه از دستم برآمد انجام دادم، ضمن آنکه باید به این نکته اشاره کنم تلاشهایی که وی و سایر نمایندگان مجلس در خصوص هیرمند انجام میدهند حتماً برای ما ظرفیت خوبی را در جهت پیگیری این موضوع فراهم میکند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: باید از این تریبون اعلام کنم که از هیات حاکمه موقت افغانستان در موضوع هیرمند رضایت نداریم و معتقدیم در مسئله آب میتوانست بهتر از آنچه در ماههای گذشته اقدام کرد، عمل کند.
وی افزود: گفتگوهای مستقیم ما با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و توافقاتی که به عمل آمد و به دنبال پیگیریها هم از طرف نماینده ویژه ما در افغانستان و هم وزارت نیرو و شخص وزیر توانستیم برای چند بار هم در مذاکرات دیپلماتیک و هم در عرصه رسانهای این عبارت و جمله را از زبان هیات حاکمه موقت افغانستان مورد تاکید قرار دهیم که آنها حق جمهوری اسلامی ایران را در حقآبهای که نسبت به هیرمند دارد، محترم دانسته و نسبت به آن اقدام میکنند.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: نشست کمیساریای مشترک مرزی ما در زرنج برگزار شد و آقای جعفری از مجلس هم در ترکیب هیات حقوقی و سیاسی ما حضور داشتند. این اتفاق در دوره سرپرستی موقت هیات حاکمه فعلی افغانستان رخ داد و بالاخره بخشی از آب سد کمال خان آزادسازی شد.
امیرعبداللهیان افزود: برای آزادسازی این مقدار آب که بخش کمی به سمت ما آمد و بعد هم ذخیره سد به پایان رسید، تلاشهای زیادی انجام شد، اما کارشکنیهای زیادی نیز در داخل افغانستان انجام شد، کما اینکه ما در زمانی که سد مملو از آب بود، خواستیم دریچهها را باز و آب را رها کنند، اما آنها گفتند به جهت عدم لایروبی مسیر اگر آب را باز کنیم، برگشت زده میشود و توربینهای ما دچار مشکل میشوند.
وی تصریح کرد: ما گفتیم که آمادگی داریم به لحاظ فنی برای لایروبی به آنها کمک کنیم و حتی دولت به بخشهای ذیربط در وزارت نیرو ماموریت داد که برای لایروبی به سرعت امکاناتمان را در اختیار آنها بگذاریم و عمل کنیم، اما طرف افغانستانی گفت که ما ۳ میلیون دلار پول نیاز داریم که اگر به ما بدهید، شرکتهایی داریم که لایروبی این مسیر را انجام میدهند. در نهایت با پیگیریهای فراوان و اعمال فشار بر هیات حاکمه موقت افغانستان بخشی از این مسیر باز شد، هر چند سهم زیادی به ما نرسید.
امیر عبداللهیان گفت: نکته مهم و مثبت این است که هیات حاکمه موقت افغانستان پذیرفته که باید این حقآبه را به جمهوری اسلامی ایران بدهد و الان کمبود آب را دلیل این مسئله عنوان میکنند، اما باید به این نکته اشاره کنم که این موضوع برای ما یکی از شاخصها و مصادیق راستی آزمایی هیات حاکمه موقت افغانستان است که آیا در موضوع حقآبه آب از هیرمند صادقانه و طبق قرارداد ۱۳۵۱ عمل خواهند کرد؟ این یکی از شاخصها برای نحوه تعامل در آینده با این هیات است.
وی افزود: در کنار اقداماتی که ما در دستگاه دیپلماسی وظیفه داریم انجام دهیم، طرحی وجود دارد درخصوص رویین تن سازی سیستان که یک موضوع داخلی است و ما وظیفه خود را در قبال آب هیرمند انجام خواهیم داد، اما در مورد هیرمند به جهت اینکه قرارداد رسمی داریم اگر تخلفی انجام شود میتوانیم از مجامع بین المللی پیگیری کنیم، اما الان در نقطهای قرار داریم که طرف افغانستانی نسبت به حقآبه ما اعتراف میکند و میگوید این کار را انجام میدهد.
وزیر امور خارجه افزود: ما در این مسیر توافقاتی داشتیم الان فصل آبی سال رو به پایان است، ولی امیدواریم با تلاشهایی که انجام میشود بتوانیم در ادامه در سال آبی آینده با مشکلی مواجه نباشیم و تا آن زمان همه تمام اقداماتمان را انجام خواهیم داد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: البته علی رغم پیگیری ها، دو هفته پیش در تماس تلفنی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفتم کارشناسان ما قرار است از رودخانه بالادستی سد کجکی بازدید کنند تا ببینیم چه مقدار شاخص کاهش آب در بخشهای بالادستی این سد وجود دارد و بر مبنای قرارداد ۱۳۵۱ شاخص اندازه گیری کاهش یا افزایش آب چه وضعیتی دارد؟
وی اضافه کرد: تا الان هیات حاکمه موقت افغانستان در عمل کمکی نکرده است، اما آقای متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان قول داد تا کمتر از چند هفته امکان این بازدید را فراهم کند، بنابراین امیدوارم طرف افغان در این موضع حساسیت ها، نگرانی و جدیت جمهوری اسلامی ایران را درک و نسبت به آنچه قبول دارد بر مبنای قرارداد ۱۳۵۱ و توافقاتی که وجود دارد، با جدیت و متعهدانه عمل کند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: از مجلس انتظار دارم در حوزه دیپلماسی پارلمانی همانطور که آقای جعفری در نشست کمیساریای مشترک دو کشور در زرنج حضور داشتند، در ادامه مسیر هم از ظرفیت خوب مجلس بهرهمند شویم تا بتوانیم این مشکل مردم سیستان را برطرف کنیم.
وی افزود: موضوع قرارداد هیرمند و قرارداد ۱۹۷۳ یک قرارداد ثبت شده بین المللی و رسمی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان است، از این منظر در دستگاه دیپلماسی خرسندیم هیات حاکمه موقت افغانستان برداشت و درک درستی نسبت به این موضوع دارد. کما اینکه آنها در توضیحاتی که ارائه میدهند میگویند به دلیل ناهماهنگیها و برخی آشفتگیها در وضعیت فعلی افغانستان برخی اقدامات در این زمینه انجام نشده است و اگر انحرافاتی ایجاد شده عواملی در آن دست داشتند، اما ما آب را آزاد کردیم.
وزیر امور خارجه گفت: ما به دلیل وجود قرارداد رسمی قرار گذاشتیم با توجه به ابراز حُسن نیتی که طرف افغانستانی در این موضوع داشته از مسیر هماهنگیهای دوجانبه تشکیل کمیساریای مشترک بین دو کشور که مرحله اول آن انجام شده است، اقداماتی را انجام دهیم که ما را مطمئن کند آب به سمت ایران میآید و دقیقا میزان حقآبه ما دریافت میشود و طبق توافق حتی اگر بیشتر از حقآبه ایران بتوانند به ما بدهند که مکانیزمی نیز برای آن پیش بینی شده است.
امیرعبداللهیان افزود: چنانچه هیات حاکمه موقت افغانستان قادر به اجرای این مسئله نباشد، ما از تمام مسیرهای قانونی دیپلماسی و بین المللی استفاده خواهیم کرد، بنابراین یکبار دیگر از نمایندگان و آقای دهمرده که تلاشهای زیادی در این مورد انجام داده اند، انتظار داریم در این مسیر به ما کمک کنند.
وی یادآور شد: ما مذاکرات فشردهای در سطوح مختلف با مقامات فعلی افغانستان داریم و بدانید یکی از اصلیترین موضوعات ما با طرف افغانستانی در حوزه منافع ملی، آب است. مسئله حقآبه ایران یکی از مصادیق راستی آزمایی نسبت به نحوه تعامل ایران با هیات حاکمه موقت افغانستان است که نقش تعیین کنندهای در سیاستهای راهبردی این موضوع خواهد داشت.