پخش زنده
امروز: -
تاسیس پایانه جدید شرق تهران علاوه بر کاهش گره ترافیکی این منطقه، تعریض خیابان دماوند را هم به دنبال دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عضو شورای شهر تهران در شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش بازدید از ترمینال شرق اظهار کرد: ترمینال شرق قدیم حدود پنج هکتار است که برخی نهادها در مالکیت آن مدعی هستند. ترمینال شرق فعلی در چهارراه تهرانپارس نه تنها موجب اختلال در رفت و آمد در خیابانهای دماوند، تهرانپارس و بزرگراه شهید یاسینی شده بلکه موجب آلودگی صوتی برای شهروندان ساکن در آن منطقه شده است. در صورت تکمیل پروژه پایانه شرق امکان تعریض خیابان دماوند فراهم میشود.
مهدی پیرهادی با بیان اینکه یکی از مشکلات ترمینال شرق فعلی عدم تعریض خیابان دماوند است، خاطرنشان کرد: واقع شدن ترمینال در تهرانپارس موجب کندی حرکت شده و از طرفی آلودگیهای صوتی را به دنبال داشته است. مشکل دیگر این است که سالن یکپارچه و استاندارد در ترمینال که مردم بتوانند خدمات منسجم را از آن دریافت کنند، وجود ندارد.
وی با بیان اینکه انتخاب پایانه جدید شرق در منطقه سه راه آزمایش خارج از محدوده شهر و دارای دسترسی به بزرگراه شهید یاسینی، دماوند، زین الدین و لشکرک برای برنامه ریزی سفر به اقصی نقاط کشور است، یادآور شد: طراحی پایانه با بهره گیری از تکنولوژی روز و پیشرفته برای بهره مندی مسافران و به حداقل رسیدن دلالی با پیش بینیهای کالبدی است.
پیرهادی ادامه داد: نزدیکی به جنگل سرخه حصار و دسترسی به هوای پاک و نقاط گردشگری یکی دیگر از محاسن پایانه جدید شرق است. پیش بینی ایستگاه مترو در ادامه خط دو در کنار سالن اصلی ترمینال از دیگر محاسن به شمار میرود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروژه پایانه شرق با برآورد ۱۰ میلیون نفر مسافر در سال در ۳۰ هکتار زمین، یکی از بزرگترین پایانههای مسافربری بین شهری در ایران و منطقه است. مکان آن در مجاورت محدوده شهر و در محل تلاقی بزرگراههای اصلی شهر قرار دارد و محل مورد نظر، تنها گزینه منحصر به فرد در جانمایی بوده است.
وی همچنین تصریح کرد: سال ۱۳۷۱ مطالعه اولیه پروژه آغاز شده و سال ۸۰ عملیات آماده سازی محوطه صورت گرفته و سال ۸۴ اتمام آن انجام شده است. در سال ۱۳۹۱ بازنگری مجدد طرح توسط سازمان پایانهها و مشاور طرح صورت گرفته و در تیر ماه ۹۲ واگذاری طرح به سازمان عمرانی شهرداری مناطق انجام شده است.
پیرهادی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی تا پایان آبان ماه ۹۶ حدود ۹۴ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: دیوار حائل ساخته شده به طول ۶۲۰ متر، پوشش کانال سرخه حصار، پارکینگ با ظرفیت ۴۰۰ واحد در دو طراز، محوطه سازی و سالن اصلی تا آن زمان انجام شده بود. مبلغ اولیه قرارداد ۷۷ میلیارد تومان، مشاور طرح مشخص، مساحت عرصه آن در زمان مذکور ۱۳ هکتار، مساحت زیربنا ۶۰ هزار متر و اسکلت بتنی و کاربری آن خدماتی بوده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته در بودجه سال ۱۴۰۱ برای تکمیل این پایانه ۱۰۸ میلیارد تومان است، یادآور شد: اولویت اولیه آن تکمیل ابنیه، پوشش سقف، اطفای حریق و آتش نشانی، گرمایش و سرمایش، خرید پله برقی و آسانسور است. پیش بینیها ۱۸۰ میلیارد تومان بوده و پیشنهاد میشود که اگر شاهد کاهش بودجه پس از هزینه کرد ۱۰۸ میلیاردی بودند اعتبارات اضافه شود.