پخش زنده
امروز: -
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه تعاونیهای گردشگری را موجب ایجاد و افزایش اشتغال برای زنان و روستاییان دانست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مهدی مسکنی در آئین امضای تفاهمنامه مشترک میان معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنایع دستی را از بخشهای مهم به ویژه در صنایع دستی دانست.
وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال اجرای سیاستها و راهبردهای کلان خود در دورترین نقاط کشور است، خاطر نشان کرد: در دنیا ۳۹ شهر وجود دارد که دارای صنایع دستی هستند که سهم ایران از این تعداد ۸ شهر است.
مسکنی افزود: در کل کشور ۳ هزار و ۲۹۹ تعاونی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت میکنند که از این تعداد هزارو ۴۷۲ تعاونی در حوزه گردشگری و هتل داری، هزار و ۸۳۸ تعاونی در حوزه صنایع دستی و ۸۹ تعاونی در حوزه تعلیم نیاز کسب وکارهای صنایع دستی فعالیت میکنند.
وی با اشاره به اینکه عمده این تعداد تعاونیها در مناطق محروم و روستایی هستند، تصریح کرد: از این تعداد تعاونی ۶۲ درصد را زنان اداره میکنند که اگر بتوان این بخش را توسعه داد برای جامعه هدف یعنی زنان و روستاییان شغل بیشتری ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه سالیانه ۱۱۵ تعاونی در حوزه صنایع دستی ایجاد میشود، خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین و قم، زنجان و قزوین کمترین میزان تشکیل تعاونیهای صنایع دستی را در کشور دارند.
معاون امور تعاون افزود: مشکلات تعاونیهای صنایع دستی را در کشوربه طور دقیق بررسی کرده ایم و ضعف بنیه مالی، واردات صنایع دستی خارجی، عدم همکاری بانکها برای اعطای تسهیلات و نبود تبلیغات مناسب از مهمترین چالشهای تعاونیهای صنایع دستی در کشور هستند.
وی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای کمک به تعاونیها اختصاص یافته است، گفت: از این میزان میتوان ۲۰۰ میلیارد تومان را در بخش صنایع دستی روستایی برای ایجاد شغل مناسب اختصاص داد.
در ادامه این نشست «روح الله محمد حسین زاده» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: در این وزارتخانه میتوان از ظرفیتهای تعاونیهای صنایع دستی بخصوص در استانها استفاده کرد.
وی افزود: حضور در ۳۸ نمایشگاه خارجی در اختیار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که امکان بسیار خوبی برای معرفی محصولاتی این تعاونیها در خارج کشور است.
حسین زاده ادامه داد: حضور استانها و شهرهای دارای ظرفیتهای بزرگ صنایع دستی، در نمایشگاههای خارجی و مطرح شدن به عنوان یک برند باعث افزایش فروش محصولات و عرضه آن در بازارهای جهانی خواهد شد.
براساس این گزارش این تفاهمنامه برای تحقق اهداف سند توسعه و افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی، کاهش تصدی گریهای دولت، ترویج فرهنگ کارآفرینی درقالب تشکلهای تعاونی، حفظ و احیای میراث فرهنگی و توسعه صنایع دستی و گردشگری و ایجاد تسهیلات برای اجرای طرحهای تعاونی در این حوزهها به امضای دو طرف رسید.