پخش زنده
امروز: -
شاخص اعتماد مصرف کننده در آلمان به کمترین میزان خود رسید.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز؛ شاخص اعتماد مصرف کننده در آلمان به کمترین میزان خود رسید.
با ادامه جنگ اوکراین، شاخص اعتماد مصرف کننده در آلمان در ماه مه به کمترین میزان خود رسید و موجب کاهش امیدها به احیای اقتصادی دوران پساکرونا شد. موسسه «جی اف کی» بر اساس نظرسنجی از ۲ هزار آلمانی اعلام کرد شاخص اعتماد مصرف کننده به منفی ۲۶ و نیم نقطه کاهش یافته است. رقم قبلی این شاخص در ماه گذشته میلادی، منفی ۱۵ و هفت دهم بود.
آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، موجب بالا رفتن بهای انرژی و مواد غذایی و در نتیجه کاهش شاخص اعتماد مصرف کننده در آلمان شد.
رولف بورکل، کارشناس مصرف کننده شرکت «جی اف کی» گفت: «شاخص اعتماد مصرف کننده به طرز قابل توجهی در ماه آوریل کاهش یافته است. همه نمادهای شاخص اعتماد مصرف کننده به طور چشمگیری کاهش داشته است. این شاخص از زمان آغاز ثبت آن در آلمان از سال ۱۹۹۱ سنجیده نشده بود.»
او افزود: «یکی از دلایل تعیین کننده کاهش اعتماد مصرف کننده، تورم کنونی است که علت عمده آن افزایش بهای انرژی است. نرخ تورم آلمان به بیش از ۷ درصد رسیده که بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته است. این وضع، موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.»
بورکل گفت: «جنگ اوکراین به طور حتم، یکی از موارد تاثیر گذار بر این شاخص است. پیش از هر چیز برای بازیابی شاخص اعتماد مصرف کننده، ابتدا باید در اوکراین آتش بس اعلام و مذاکرات صلح پیگری شود.»