پخش زنده
امروز: -
ورود شرکتهای دانشبنیان و خلاق به رفع نیازهای ملموس جامعه، این بار با سامانه جامع تماس اضطراری (e-call) نمود پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: ۸ سال تلاش مداوم برای اثبات توان و ضرورت حمایت از زیستبوم فناوری و نوآوری؛ امسال به ثمر نشست و با انتخاب شعار سال با محوریت شرکتهای دانشبنیان هم مهر تأیید و تأکیدی بود بر ضرورت حمایتهای همهجانبه از این مجموعههای دانشمحور و توانمند.
شرکتهایی که اثبات کردند با بودن خود میتوانند ایران را از گذرگاههای سخت سیاسی و دستاندازهای اقتصادی بهسلامت عبور دهند و با فعالیتشان اجازه ندهند، چرخ اقتصاد کشور در هیچ شرایطی از حرکت بازایستد. در حال حاضر هم این مجموعهها در حوزههای مختلفی فعالیت و ارائه خدمات میکنند. به طور مثال برخی از آنها با دغدغه کاهش تصادفات به این حوزه ورود کردهاند و با طراحی و ساخت نرمافزارهایی انسانساخت در تلاشاند تا جان مردم را نجات دهند و از خسارات ناشی از تصادفات رانندگی بکاهند.
مثلاً سامانه تماس اضطراری (e call) یکی از این محصولات است که در قالب پروژهای ملی باهدف شناسایی هوشمند تصادف و اطلاعرسانی زمان و مکان رخداد سانحه تعریف شده است. این کار اجازه نمیدهد افراد به دلیل ارسال بهموقع کمکهای درمانی و دیگر خدمات در تصادفات جادهای جان خود را از دست هند.
این پروژه در حال حاضر در مرحله اتمام و پیادهسازی نمونه آزمایشی سامانه قرار دارد. کاری که با یک همکاری تیمی میان ۳ شرکت دانشبنیان «سامانه ساز دلفین آپادانا»، «آیرود الکترونیک آریا» و «موبیکار» و با حمایت ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری انجام شده است. نصب نمونههای آزمایشی بر روی ناوگان شرکت ماموت دیزل، سازمان راهداری استان البرز و بیمه رازی نیز دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.
در سامانه جامع تماس اضطراری (e-call) کلیه خودروهای مجهز شده به این سامانه، در صورت بروز یک تصادف جادهای، به طور خودکار و با استفاده از حسگرهای شناسایی تصادف و با یک شماره مشخص مختصات محل تصادف به مراکز اورژانس و دیگر مراکز هماهنگ شده برای کمکرسانی، در همان لحظه تصادف، اطلاعرسانی میشود و سازمانهای امدادی مربوطه با استفاده از منابع انسانی، خودرویی و سایر امکانات خود، اقدام به اعزام و خدماترسانی در همان نقطه تصادف خواهند کرد.