پخش زنده
امروز: -
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هر عدد و رقمی که نمایشگر از دست دادن شهروند یا هموطنی به علت تصادفات با هر مدلی از قصور باشد، قابل تامل است و نمیتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ علی همهخانی در خصوص اینکه کدام گروه سنی بیشترین فوتی را در تصادفات سال ۱۴۰۰ پایتخت به خود اختصاص داد، اظهار داشت: اگرچه وضعیت تصادفات فوتی پایتخت در سال گذشته روند رو به کاهش را نشان میدهد و طبیعتا اتفاقات فرهنگی و آموزشی و البته افزایش آگاهی و جدی گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی در میان شهروندان پایتخت در این مسئله دخیل است، با این حال باید گفت هر عدد و رقمی که نمایانگر از دست دادن شهروند یا هموطنی به دلیل تصادفات با هر مدلی از قصور باشد قابل تامل است و نمیتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.
این مقام انتظامی ادامه داد: وقتی که به آمار تصادفات فوتی پایتخت نگاهی تحلیلی داشته باشیم متوجه میشویم که بیش از ۴۶ درصد از تصادفات فوتی پایتخت به گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال مرتبط میشود که عموما پدر و سرپرستان خانواده هستند و طبیعتا با این حادثه روند زندگی وابستگان آن فرد دچار خلل شده و عملا میتوان اذعان داشت که تک تک اعضای خانواده متوفی مسیر جدیدی را در زندگی پیش رو خواهند داشت چرا که قاعدتا این گروه سنی برای تامین معیشت اعضای خانواده در سطح شهر فعالیت میکردند و این مسئولیت حالا بر گردن دیگر افراد خانواده خواهد افتاد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: وقتی که به آمار حدودا ۲۷ درصدی تصادفات فوتی ویژه افراد ۱۰ تا ۳۰ سال که عموما دانش آموزان و دانشجویان هستند میرسیم ذکر این نکته حیاتی است که خانوادهها باید در مراقبت و یادآوری نکاتی که میتواند جان فرزندانشان را به خطر بیندازد جدی و کوشا باشند. به طور مثال رانندگی بدون گواهینامه یا در روزهای ابتدایی اخذ گواهینامه برای فرزندمان که تجربه کنترل و مدیریت خودرو در زمان بحران را ندارد این پتانسیل را دارد که تلخترین تجربه زندگیمان را با یک اهمال کاری و عدم سخت گیری رقم بزنیم!
وی افزود: شاید برای شما هم جای تعجب داشته باشد اگر بدانید بخشی از تصادفات فوتی پایتخت (حدودا ۱ درصد) به کودکان زیر ۱۰ سال مرتبط میشود که نمیتوان سهم خانواده را در این اتفاق غمبار نادیده گرفت؛ کودکی که کمربند ایمنی اش را در خودرو نبسته است و هنگام یک حادثه شاید معمولی تصادف از خودرو به خارج پرتاب شده است.
این مقام انتظامی ادامه داد: کودکی که به دلیل نداشتن دید کافی پدر یا مادر راننده در پارکینگ و در حین جابه جایی خودرو جانش را از دست داده است و یا کودکانی که در محلهای نامناسب مشغول تفریح هستند و با بی توجهی و عدم دقت رانندگان دیگر دچار حادثه میشوند و.
سرهنگ همه خانی تصریح کرد: آمارها نشان میدهد نزدیک به ۲۶ درصد از تصادفات فوتی پایتخت را سالمندان ۶۰ سال به بالا تشکیل میدهند که تنها حدود ۱۳ درصد آنها تا ۷۰ سال سن دارند و ممکن است کماکان در مشاغلی برای امرار معاش خانواده فعال باشند و نزدیک به ۱۳ درصد از آمار تصادفات فوتی پایتخت به افراد ۷۰ سال به بالا مرتبط است که بخش عمدهای از آنها در تاریکی ساعات ابتدایی روز و شب هنگام دچار حادثه شدند که این مسئله نیز شاید میتوانست توسط فرزندان آنها مدیریت شود.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پایان توصیه کرد: با توجه به آمار فوق و دیگر دلایل اصلی تصادفات تهران از جمله سرعت، سبقت، توجه نداشتن به جلو، استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط راکبین موتورسیکلت که برخی از آنها به قوانین راهنمایی و رانندگی اعتنایی ندارند و هر مسیری را برای تردد با هر سرعتی مناسب میدانند مدنظر قرار دهیم متوجه خواهیم شد که برای کاهش چند درصد از آمار فوق برای گروههای سنی مختلف جدا از سختگیریها و اعمال قانون پلیس این شهروندان هستند که میتوانند جایگاه خود را در موارد فوق جدیتر از قبل گرفته و دست در دست هم شاهد کاهش تلفات تصادفات پایتخت باشیم که هر یک از این افراد میتوانند عضوی از خانواده ما باشند.