صراحت بیان و طرح دغدغههای ملی؛ ویژگی مثبت فعالان دانشجویی
وزیر علوم: صراحت بیان و طرح دغدغههای ملی و کشوری با رویکردی دلسوزانه و اصلاحی، ویژگی مثبت فعالان دانشجویی است که همه باید از آن استقبال کنیم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛ دکتر محمدعلی زلفیگل در دیدار با نمایندگان بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت گفت: دانشجویان در دیدارهای خود با دقت و نکته سنجی مشکلات را مطرح میکنند که شنیدن آنها برای مسئولان نعمت است، ولی در کنار طرح مشکلات، از دانشجویان که از نخبگان ما هستند؛ انتظار میرود راهکارهای پیشنهادی هم ارائه کنند.
وی به دانشجویان توصیه کرد در کنار طرح دغدغههای خود به صورت شفاهی در دیدار با مسئولان، نسبت به انتشار کتبی دغدغههای خود در رسانهها هم اقدام کنند تا اثربخشی و فراگیری بیشتری داشته باشد.
مطالبات متناسب با امکانات باشد
وزیر علوم در پاسخ به برخی از انتظارات دانشجویان حاضر در نشست در خصوص اختصاص خوابگاه به همه دانشجویان متأهل غیربومی، افزایش اعضای هیئت علمی، تغییر سرفصلهای درسی و برگزاری کامل دورههای مهارت آموزی برای دانشجویان گفت: انتظارات از مسئولین باید متناسب با اختیار آن مسئول و امکانات در اختیار وی باشد.
وی افزود: وزارت علوم در حد بودجه و امکانات خود برای ساخت خوابگاه تلاش میکند و حتی از ظرفیت خیّرین نیز در این مسیر بهره میبرد، ولی حل کامل این مشکل زمانبر و محتاج اعتبارات بیشتر است.
دکتر زلفیگل در خصوص کمبود تعداد اعضای هیئت علمی در برخی دانشگاهها گفت: جذب اعضای هیئت علمی نیازمند بودجه و ردیف استخدامی است که در اختیار سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی است و در هماهنگی با این سازمانها انجام میگیرد و مشکلی نیست که وزارت علوم بتواند به تنهایی آن را حل کند.
صراحت بیان و طرح دغدغههای ملی؛ ویژگی مثبت فعالان دانشجویی صراحت بیان و طرح دغدغههای ملی؛ ویژگی مثبت فعالان دانشجویی صراحت بیان و طرح دغدغههای ملی؛ ویژگی مثبت فعالان دانشجویی صراحت بیان و طرح دغدغههای ملی؛ ویژگی مثبت فعالان دانشجویی
در حل مشکلات بر پژوهشهای علمی تکیه میکنیم
وزیر علوم با اشاره به طرح ضرورت بازنگری متون کتاب درسی متناسب با نیازهای روز جامعه گفت: وزارت علوم بدون پژوهش تصمیم نمیگیرد و در خصوص این بحث، طرح پژوهشی نحوه تدوین کتب درسی دانشگاهها در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حال انجام است تا شیوه علمی و استاندارد تألیف کتب درسی احصاء و اعلام شود.
وی در خصوص بحث مهارتآموزی به دانشجویان نیز گفت: برگزاری مهارتآموزی در بخش صنعت یا حوزههای دیگر نیاز به زیر ساختهای اجرایی، فرهنگی و اداری دارد و نیازمند یک همکاری بین بخشی و حتی تصویب برخی قوانین است.
دکتر زلفی گل با اشاره به اینکه حضور دانشجویان در صنایع بزرگ و کوچک میتواند آنان را با شرایط بازار کار آشنا کند گفت: سامانه نیازها و ایدهها (نان) برای ارتباط نظامند حوزه علم با حوزه صنعت طراحی شده است و در روز معلم رونمایی میشود.
برگزاری دوره منش استادی
وزیر علوم با اشاره به اینکه تدریس دانشگاه علاوه بر دانش و تخصص نیازمند مهارتهای معلمی و تدریس و هنر برقراری ارتباط با دانشجویان است گفت: طرح برگزاری منش استادی با همکاری معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حال تدوین است و برای اعضای هئیت علمی که به تازگی جذب شدهاند، اجرا میشود.
وی در پایان این نشست گفت: از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان حمایت میکنیم و به دانشگاهها ابلاغ کردیم که ۳ درصد بودجه هر دانشگاه به فعالیتهای فرهنگی اختصاص یابد چرا که مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی، نشاط و امید را به محیط دانشگاه میآورد و دانشجویان را مسؤلیتپذیر میکند.
رکن اصلی حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها؛ انجمنهای علمی، تشکلها و کانونهای فرهنگی و اجتماعی هستند
دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این جلسه گفت: رکن اصلی حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها انجمنهای علمی، تشکلها و کانونهای فرهنگی و اجتماعی هستند.
وی افزود: طرح دیدگاههای نمایندگان تشکلهای اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی در خصوص مسائل روز دانشجو و کشور در راستای مدیریت فضای دانشگاه بسیار کارآمد خواهد بود.
کلانتری تصریح کرد: با دستور رئیس جمهوری شاهد از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها هستیم؛ واقعیت آن است در دورانی که دانشگاهها به صورت مجازی برگزار میشد شاید بیش از همه حوزه ها، حوزه فرهنگی و اجتماعی دچار آسیب شد؛ عموم تمرکز بر روی آموزش در فضای مجازی بود. این آموزش با راحتی بیشتری نسبت به حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت میگرفت و تبعات ساختاری مهیبی نیز در حوزه فرهنگ داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: از ابتدای حضورم در وزارتخانه با اهتمام مقام محترم وزارت سعی در احیای این حوزه داشته ام؛ علاوه بر آن به فعالیتهای فرهنگی از حیث ساختاری، چارت فرهنگی و بودجه اختصاصی رونق داده شد و تخصیصهایی که با تمام مشکلات به نحو بینظیری نسبت به سالهای قبل انجام شد، اتفاق بسیار خوبی بود و امید است با توجه به از سرگیری آموزش حضوری رونق بیشتری نیز یابد.
وی با بیان اینکه فضای عمومی دانشگاه به واسطه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی رونق میگیرد، گفت: معتقدیم رکن اصلی حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها انجمنهای علمی، تشکلها و کانونهای فرهنگی و اجتماعی هستند؛ خاصه «تشکلها» که به تعبیر مقام معظم رهبری «نیروی جوان انقلابی» هستند که گام دوم انقلاب با قدمهای استوار آنان برداشته خواهد شد، لذا ورود تشکلها به این عرصه در دگرگونی آرایش دانشگاهها بسیار موثر است.
دکتر کلانتری در ادامه سخنان خود به آیین نامه رتبه بندی فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: یکی از شاخصهای مورد توجه آن است که معاونان فرهنگی هرچه بیشتر از این ظرفیتها بهرهمند شوند، از رتبه بالاتری برخوردار خواهند شد یعنی آنان باید شرایطی فراهم کنند که دانشجویان کنشگری در این فضا کنند.
به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یکی از معضلات عظیم در دوره آموزش مجازی در دانشگاهها آن است که انقطاعی در فرایند جامعه پذیری دانشجویان صورت گرفت؛ به عبارتی با فضایی مواجه شدیم که شئونات، آداب و سلوک دانشگاهی و دانشجویی به راحتی و بدون انقطاع به نسل بعد منتقل نشد و این امر آسیب فراوانی به دانشگاه زد.
وی افزود: هم اکنون که دانشگاهها به تازگی بازگشایی شدهاند این معضل خود را جدیتر نشان میدهد، در این راستا تشکلهای دانشجویی، میتوانند کمک کنند آن تمایزی که دانشگاه همیشه از فضای عمومی جامعه داشته و خود را به مثابه یک نهاد فرهیخته و والا نشان میداده را احیا کند.
دکتر کلانتری در پایان سخنان خود گفت: تشکلها و گروههای دانشجویی میتوانند به ما کمک کنند تا به سمت دانشگاه اسلامی گام برداریم.
در این نشست صمیمانه نمایندگان تشکلهای اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود به شرح زیر پرداختند:
_ ضرورت کاربردی کردن دروس و سرفصلهای درسی
_ افرایش اعضای هیئت علمی در رشتههای مورد نیاز
_ فراهم کردن زمینه حضور دانشجویان در صنایع و مهارت آموزی
_ بازبینی دروس بویژه در علوم انسانی
_ اجرای برنامههای فرهنگی و تبلیغی در خصوص حجاب و عفاف
_ شفافیت در هزینه کرد اعتبارات فرهنگی دانشگاهها و توجه ویژه به ساخت خوابگاه دانشجویی
_ ضرورت دقت در انتصاب روسای دانشگاهها و پذیرش اعضای هیات علمی در دانشگاه
_ گفتمانسازی حول سند دانشگاه اسلامی
_ قرار نگرفتن مرجعیت ارزیابی مطابق سند ۲۰۳۰
_ شفافسازی بودجه دانشگاهها
_ ایجاد ساز و کاری جهت بازگرداندن امید به دانشجویان به منظور جلوگیری از فرار مغزها
_ پاک کردن ساحت مقدس دانشگاه از سیاست
_ بهره مندی از نخبگان فرهنگی
_استفاده از ظرفیت دانشجویان خارجی برای دیپلماسی عمومی
_ بسترسازی برای ارتباط گیری تشکلهای دانشجویی با دانشجویان غیر ایرانی
_ تدوین برنامه بلند مدت برای برنامههای فرهنگی مانند حجاب
_ بازگشت معادل سازی دروس
_ بهینه سازی کتب ارائه شده در طول ترم دانشگاهی
_ بسترسازی حل مسائل فرهنگی
_ تدوین نقشه راهی جهت حل معضل کمبود خوابگاه دانشجویی و خوابگاههای متاهلی
_ بهرهمندی از ظرفیت بدنه دانشگاهی در رفع معضلات خود دانشگاه
_ ارتباط موثر دانشگاه و جامعه به منظور برون رفت از معضلات کشور
_ کاربردی کردن دروس دانشگاهها
_ جلوگیری از عادی سازی ضدفرهنگها
_ توجه به جایگاه مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان
_ رشد مهارتهای زندگی در دانشجویان
_ توجه به این امر که حجاب مختص بانوان نیست
_ ایجاد شرایط جهت دورکاری مادران دانشجو (به خصوص در دوره کارشناسی ارشد)
_ رفع معضل غیر بومی بودن دروس