پخش زنده
امروز: -
مدیر اجرایی یک شرکت دانشبنیان ایرانی گفت: ساختارهای دولتی باید با فراهم کردن فعالیتهای اعتباری برای فروش دستگاههای ایرانی شرایط را برای فروش این شرکتها تسهیل کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجتبی وطنآرا که مدیر اجرایی یک شرکت دانشبنیان ایرانی فعال در زمینه تولید تجهیزات صنایع آزمایشگاهی، شیمیایی و غذایی که موفق به تولید دستگاه تقطیر در خلاء صنعتی شده است، افزود: ساختارهای دولتی باید با فراهم کردن امکان لیزینگ برای فروش دستگاههای ایرانی شرایط را برای فروش این شرکتها تسهیل کنند.
عضو هیئت مدیره و مدیر اجرایی شرکت دانشبنیان فناوری دارویی مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی درباره فعالیتهای این شرکت اظهار داشت: تجهیزات تولیدشده توسط این شرکت در مرحله تحقیق و توسعه صنایع دارویی، شرکتهای زیست فناوری، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی و ... به کار گرفته میشود و سعی داریم بازوی فنی خوبی برای پژوهشگران در مراحل مقدماتی انجام یک فعالیت علمی نوین باشیم.
وی در مورد دستگاههای ساخته شده که طی هشت سال فعالیت به مرحله تولید و تجاری سازی رسیدهاند، توضیح داد: دستگاههایی که ساختهایم شامل دستگاههای اسپری درایر/ Spray Dryer یا خشککن پاششی جهت خشک کردن، فریز درایر/Freeze Dryer یا خشککن انجمادی، رآکتورهای شیمیایی شیشهای ژاکتدار Glass Jacketed Reactors، دستگاه اکسترودر اسفرونایزر Extruder Spheronizer، پایلوت روتاری اواپراتور یا دستگاه تقطیر در خلا/ Rotary Evaporator (در حجم ۲۰ لیتر) که برای جداسازی حلالهای آلی در طیف گستردهای از صنایع یادشده کاربرد دارد.
وی گفت: فناوری ساخت این تجهیزات بر مبنای مهندسی معکوس و الگوبرداری از بهترین سازندگان هر دستگاه در سطح بین المللی بوده است.
وی در مورد صرفه جویی ارزی ناشی از تولید این دستگاهها گفت: تولید این دستگاهها به طور کلی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است. عمده دستگاهها دانش بنیان است و توسط کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تایید شده است.
مدیر اجرایی شرکت دارویی ادامه داد: فعالیت شرکت از سال ۹۲ به صورت جدی و با رویکرد ساخت تجهیزات با کیفیتی مطلوب و در شان جامعه تحقیقاتی کشور شروع شد، البته شرکت طی سالهای ۸۴ تا ۹۲ به صورت ساخت تجهیزات به صورت سفارشی فعال بود؛ ولی از ۹۲ به بعد، با تصمیم هیئتمدیره و بهرهمندی از فضایی که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب "نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران" ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: دستگاههایی کاربردی در حوزههای نام برده شناسایی و بررسی شد و با رویکرد تجاری سازی و ساخت بر مبنای یک برنامه تولید مشخص فعالیت شرکت جهت گیری متفاوتی پیدا کرد. این رویکرد با توجه به اینکه شرکت از ظرفیت خوبی در بخشهای شیشه گری علمی، مکانیک و الکترونیک برخوردار است با توفیقات خوبی همراه شد.
وی در مورد افراد مشغول به فعالیت در این شرکت گفت: اعضای هیات علمی در رشته داروسازی، میکروبیولوژی، همچنین دانش آموختههای حوزه الکترونیک، مکانیک و فناوری اطلاعات را برای ساخت بخشهای مختلف دستگاهها در شرکت داریم و از توانمندی آنها استفاده میکنیم.
وطن آرا در مورد بودجه شرکت اظهار داشت: شروع فعالیت شرکت با سرمایه گذاری حداقلی توسط شرکا انجام شد و در ادامه درآمد شرکت از فروش محصولات بوده است.
مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان در کنار بحث قیمت، ارائه خدمات پس از فروش مطمئن در حوزه ساخت تجهیزات عامل بسیار مهمی برای فروش و حفظ مشتریان میباشد و علاوه بر آن رها نکردن مشتری پس از آنکه خرید توسط یک مرکز انجام شد و باید این اطمینان خاطر را برای مشتری فراهم کرد که در تسلط کامل بر روی دستگاه فروخته شده در کنارشان هستیم.
وی در مورد عرضه محصولات دانش بنیان تولید شده به بازار هدف گفت: دستگاههای تولیدی به ترتیب رآکتورها از سال ۹۲ در حال فروش است، خشک کن پاششی از سال ۹۴، خشک کن انجمادی از سال ۹۵، اکسترودر اسفرونایزر از سال ۹۵ ساخته شده و همواره بر اساس بازخورد مشتریان سعی بر آن بوده است که دستگاهها ارتقا داشته باشند و گوشی شنوا برای پیشنهادات مشتریان داشته باشیم.
مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان گفت: آخرین دستگاهی را هم که به سبد محصولات مان اضافه کردیم در آذر ۱۴۰۰ بود به نام دستگاه پایلوت روتاری اواپراتور که در حجم پایلوت و ۲۰ لیتر است. این دستگاه با چرخش و در شرایط خلا حلالی را که داخل آن است به دلیل سطح تماس زیادی که ایجاد میکند و از طرف دیگر هم به خلا وصل است از عصارهها و نمونههای شیمیایی جدا میکند.
وی در مورد مشکلات پیشروی شرکتهای دانش بنیان به طور کلی و این شرکت به طور خاص نیز گفت: دغدغههای اولیه را گذرانده ایم که بحث اعتمادسازی نسبت به محصول ایرانی است که بعد از فروشهای اولیه به طور خودکار اعتماد لازم ایجاد میشود.
به گفته وطن آرا مشکل اصلی شرکتهای دانش بنیان در حال ساخت این تجهیزات این است که دستگاههای دانش بنیان در تعداد محدود ساخته میشود و به دلیل قیمت بالای قطعاتی مانند سنسور، شیرهای برقی و هزینههای بالاسری زیاد تا حدودی قیمت تمام شده بالاست.
وطن آرا تاکید کرد: با تمام این مسائل برای مصرف کننده بسیار خوشایند است که دستگاه ایرانی عملکرد مشابه دستگاه اروپایی را استفاده کند و قیمت آن هم مثلا در مورد اسپری درایر (خشککننده پاششی) یک سوم دستگاه اروپایی باشد.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات بحش فضای فعالیت شرکت است که با توجه به فعالیت شرکت امکان استقرار از سال ۹۷ در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی میسر و باعث شد ارتباط بیشتری با فعالان زیست بوم نوآوری برقرار کنیم.
وی گفت: بیشترین کمک دستگاههای دولتی میتواند کمک به ایجاد زمینههای تبلیغاتی و اطلاع رسانی و ایجاد بستر فروش محصولات دانش بنیان باشد. کار دیگر هم لیزینگ است که صندوق نوآوری و شکوفایی از چند سال قبل شروع کرده، ولی مراحل زمان بر و سخت است و برای فروشنده جذابیت ندارد.پ
وطن آرا ادامه داد: صندوق نواوری شکوفایی میتواند راحتتر تسهیلاتی برای خرید محصول ایرانی فراهم کند. این امر خیلی میتواند به توسعه بازار شرکتها کمک کند. صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار خریدار قرار میگیرد، و بخشی را مبلغ فروش را تقریبا ۳۰ درصد را خریدار میدهد و مابقی را صندوق به صورت اقساط از خریدار میگیرند، ولی با فروشنده تسویه کند. این خدمت بسیار میتواند در بحث توسعه بازار محصولات دانش بنیان نقش بسزایی را ایفا کند.
وی در مورد صادرات محصولات تولیدی نیز گفت: برای صادرات گامهایی را برای کشورهای همسایهها برداشتیم، ولی کار سخت است، زیرا هم رقابت بیشتر میشود و هم ملاحظاتی وجود دارد و انجام این کار راحت نیست.
وی افزود: شرکتهای دانشبنیان که این روزها زیاد از آنها میشنویم؛ شرکتهایی هستند که با توسل به نیروی انسانی ماهر و دانشآموخته دانشگاهی و با استفاده از فناوری سطح بالا به محصول و در نتیجه آن ثروت میرسند.
وی گفت: هر چند طی سالهای اخیر خبرهای بیشتری از فعالیت شرکتهای دانش بنیان در ایران میشنویم، قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات مشتمل بر سیزده ماده و شش تبصره پنجم آبان ۱۳۸۹ جهت دستیابی به اقتصاد دانشبنیان، به تصویب مجلس رسید و پس از تایید شورای نگهبان همان سال به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد و سال ۱۳۹۲ اولین فهرست از شرکتهای دانش بنیان به تصویب کارگروه ویژه رسید.
وی افزود: امروز شرکتهای دانشبنیان بر اساس آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حدود ۶۶۰۰ شرکت رسیده که این شرکتها بر اساس ماهیت و فعالیتشان، به دو گروه شرکتهای دانشبنیان تولیدی و نوپا و دانشبنیانهای نوپا یا تولیدی نیز بر اساس نوع فعالیت، پیچیدگی و اهمیت فناورانه در ۳ گروه نوع یک، نوع دو یا نوع ۳ دسته بندی شدهاند.
مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان گفت: شرکتهای دانشبنیان در حوزههای گوناگون فناوری از جمله فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، دارو، فرآوردههای پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته، محصولات مبتنی بر فناوریهای شیمیایی، ماشینآلات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرمافزارهای رایانهای و خدمات تجاریسازی بیشترین حجم از تولید محصولات و خدمات دانشبنیان را ارائه میدهند.
وطن آرا در ادامه گفت: در حالی که سهم شرکتهای دانشبنیان از اقتصاد کشور در سال ۱۳۸۹، حدود ۲ هزار میلیارد ریال بود در سال ۱۴۰۰ میزان فروش شرکتهای دانشبنیان از ۹۰۰ هزار میلیارد فراتر رفت که رشدی بیش از ۴۵۰ درصدی را نشان میدهد. با وجود این، میزان موفقیت این شرکتها و اشتغال زایی آنها با توجه به توان اقتصاد داخلی کشور هنوز کافی نیست و حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» نام گذاری و بر تولید دانشبنیان و متکی بر دانش و پیشرفتهای علمی و همچنین تولید اشتغالآفرین تاکید کردند.
وی گفت: شرکتهای دانش بنیان که عمدتا با ابتکارها و سرمایهگذاریهای فردی کار خود را آغاز میکنند در ادامه حتی با وجود برخورداری از تسهیلات مختلف با مشکلاتی هم در زمینههای مختلف از اعطای مجوز تا دشواریهای صادرات محصولات و ... روبرو هستند. پرونده خبری دانشبنیانها؛ چالشها و دستاوردها پای صحبت فعالان این شرکتها در حوزههای مختلف نشسته است.
مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان در ادامه افزود: البته معاونت علمی و فناوری خانههای نوآوری و کارگزاران صادراتی را ایجاد کرده، ولی باید این فعالیت تخصصی و هدفمند شود؛ زیرا یک کارگزار صادراتی باید حوزههای زیادی را مدیریت کند و داشتن تخصص بر روی این حجم از محصولات دانش بنیان ساده نیست. باید در حوزههای مختلف با هم افزایی شرکتها و بسترهای حمایتی موجود طرح صادراتی جامع وجود داشته باشد تا بتوانیم در زمینه صادرات موفق شویم.