پخش زنده
امروز: -
استاد دانشگاه کانادا با بیان اینکه عدالت حضرت محمد (ص) در تورات و انجیل آمده است، گفت: قرآن برای همه نسلها آموزنده است و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و برای همه قابل فهم است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ریچاردسن در نشست تخصصی «جامعیت قرآن کریم» (فردی، اجتماعی و بینالمللی) که در نمایشگاه قرآن کریم و به همت کمیته بینالملل این نمایشگاه برگزار شد اظهار داشت: در قرآن به وحدت و یگانگی بسیار تاکید شده است.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم قرآن را با تورات و انجیل مقایسه کنیم، گفت: هر سه کتاب در زمینه علوم، اقتصاد، فرهنگ و دانش اشتراکاتی با هم دارند، اما این دولتها هستند که باید به مردم آموزش دهند.
وی ادامه داد: وحدت اولین چیزی بوده که در قرآن آمده و بی نظیر است.
ریچاردسن افزود: عدالت حضرت محمد (ص) در کتابهای مذهبی مسیحیت و یهودی (تورات و انجیل) آمده است.
استاد دانشگاه کانادا افزود: در قرآن کریم، نامهای حضرت مریم، عیسی، محمد و ... آمده است که در تورات و انجیل هم این اسامی هستند.
وی با بیان اینکه قرآن از زمان خلقت انسان شروع میشود، اظهار داشت: در قرآن مطالب مختلفی در مورد وحدت بین بشریت آمده که در تورات و انجیل هم هستند، ولی متاسفانه آنطور که باید عمل نمیشود.
ریچاردسن تاکید کرد: قرآن برای تمام نسلها آموزنده است و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و برای همه قابل فهم است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خداوند در قرآن در مورد سورههای مختلف با حضرت محمد (ص) صحبت میکند که امروزه مورد بررسی قرار گرفته و موضوع جدیدی است.
وی گفت: قرآن در زمانهای مختلف پیامهایی را داده که در قرنهای پیش رو این پیامها مورد استفاده قرار گرفته است.
قرآن کلام جاوید برای بشر است
صدیقه ملک لو، پژوهشگر قرآنی نیز در این نشست گفت: جامعیت یکی از عوامل شناخت قرآن و فهم و تفسیر آن است.
وی افزود: این موضوع همواره مورد اختلاف همه مفسران بوده، زیرا همواره در تعیین معنا و محدوده جامعیت با هم اختلاف داشتند؛ بطوری که باعث ایجاد شبهه در میان مستشرقان و مخالفان وحیانی بودن منشا قرآن شده است.
ملک لو با اشاره به اینکه دو دیدگاه اصلی در این حوزه مطرح است، اظهار داشت: جامعیت قرآن یعنی قرآن درباره هر چیزی که مربوط به درک و فهم است بیان کرده است، هر چند عقل ما آن را درک نمیکند.
این پژوهشگر قرآنی افزود: جامعیت نسبی قرآن در مقایسه با ادیان دیگر و نسبت به شئون هدایتی و مسئولیتی است.
وی ادامه داد: جامعیت یعنی شمول و فراگیری آیات نسبت به همه شئون زندگی در همه اعصار و دورهها اعم از شئون فردی و اجتماعی. حال این تعریف متناسب با سیاق آیات قرآن و مفهوم فراگیری درباره قرآن میتواند معانی متفاوتی داشته باشد.
ملک لو با بیان اینکه قرآن همه احتیاجات و علوم مورد نیاز بشر مانند اخلاق و قصص و احکام و تاریخ و ... را شامل میشود، گفت: قرآن نسبت به سایر کتب آسمانی در طرح مسائل کاملتر است.
وی با بیان اینکه قرآن بدون مقایسه با سایر کتب آسمانی، جامع تمام مسائل است و قرآن جامع علوم و دانشهایی است که جنبه هدایتی دارند.
ملک لو با اشاره به اینکه قرآن جامع استدلال است یعنی پاسخگوی هر مشکل شرعی برای مردم است، اظهار کرد:، چون قرآن کتاب هدایت است پس بیان کننده هر چیزی است که منجر به هدایت میشود.
ملک لو ادامه داد: با تمام این تعاریف این بدان معنا نیست که قرآن دایره المعارف بزرگی است که تمام جزییات علوم در آن مطرح شده است.
وی افزود: آنچه از جامعیت قرآن فهمیده میشود جامعیت در شئون دینی اعم از اصول و فروع است که شامل امور غیر مرتبط با حوزه مسئولیت دین نمیشود و به گستردگی ابعاد و تشریعات موجود در قرآن در حوزه هدایت میشود، اما روشهای اجرایی، ساختاری و اجتماعی برای پیاده کردن این برنامهها به عهده انسانهاست.
وی با اشاره به اینکه بحث اعجاز قرآن که در اینجا جامع بودن قرآن یکی از دلایل اعجاز و وحیانی بودن منشا قرآن است.
ملک لو گفت: جامعیت قرآن غالبا در پاسخ به شبهه وحیانی بودن قرآن که از سوی خاورشناسان و مخالفان قرآن مطرح میشود.
این پژوهشگر قرآنی اظهار داشت: مستشرقان نه در قالب تحقیق جامع و منحصر درباره جامعیت قرآن بلکه به طور پراکنده و مختصر در خلال سایر تحقیقات و نگاشتهها به بحث قرآن پرداختند.
وی مطرح کرد: قرآن با به رسمیت شناختن عقل و سنت در کنار جامعیت آموزهها راه را برای یافتن پاسخ به نیازها و مسائل دوران و اعصار باز گذاشته است.
ملک لو گفت: غالب دیدگاه مستشرقان مبتنی بر پیش فرضهای ذهنی یهودیان از اقتباس قرآن از عهدین است.
وی ادامه داد: با توجه به اختلاف دیدگاه مسلمانان درباره حدود جامعیت قرآن و شبهات وارد از جانب مستشرقان میتوان گفت قرآن کلام جاوید برای بشریت است. هر کلمه و عبارت آن شامل مصادیق متعدد و معانی گوناگون میشود که هر کس متناسب با فهم و درک خود بهره اش را از قرآن میبرد.
این پژوهشگر قرآنی خاطرنشان کرد: درک انسان معمولی، شاعر، جغرافیدان، فیلسوف، مورخ، طبیب و... از آیات قرآن و گستره معنایی آن کاملا متفاوت است که نشان از جامعیت قرآن دارد.
وی گفت: هزاران تفسیر از ۱۰ جلد تا ۲۰ جلد که بر قرآن نوشته شده نیز از دلایل جامعیت قرآن است و با اینکه اقسام سبک زبانی، مصادیق مختلف اخلاقی، معرفتی احکام و قوانین فردی و اجتماعی در آن دیده میشود، ولی هیچ سرگشتگی و تناقضی در آن یافت نمیشود.
ملک لو اضافه کرد: الله نور السموات و الارض پس کلام خدا نور است که در پرتو آن همه چیز نمایان میشود. اگر ما جامعیت قرآن را زیر سوال ببریم در واقع کلام خداوند و نور هدایت خدا را زیر سوال بردیم.
میرزایی استاد قرآن و حدیث نیز در ادامه نشست گفت: از امام صادق (ع) نقل شده هر چیزی که دو نفر درباره آن اختلاف داشته باشند، اصل و ریشه و راه حلش در قرآن آمده است.
این استاد قرآن و احادیث افزود: روایتهای متعددی وجود دارد که هر آنچه که نسبت به شروع خلقت و گذشته و آینده و آخرت و قیامت است در قرآن آمده است.
وی ادامه داد: کشف مفهوم از قرآن کار هر کسی نیست و علاوه بر لایههای ظاهری مفاهیم قرآن، لایههای پنهانی مفاهیمی هم است که به چیزهای مختلفی دلالت میکند.
میرزایی اظهار داشت: زبان رمزی در پس زبان ظاهری و همه فهم و عامه فهم وجود دارد که منحصر به اهل تخصص و فن است که خوانش آنها از قرآن فراتر از خوانش ظاهری است.
وی گفت: خداوند تبیان گری را محصور به پیامبر کرده و خارج از توان دیگر افراد است.
میرزایی با بیان اینکه دیدگاهی جامعیت قرآن را ناظر بر تمام ابعاد قرآن میداند گفت: امام صادق فرموده مبنای همه اختلافتمان و استنادمان در قرآن آمده است.
وی تصریح کرد: در قرآن آمده شآن پیامبر شآن زدودن اختلاف با تبیان گری و روشنگری است.۵۰_۶۰ روایت کتاب اصول کافی درباره زدودن اختلافات است.
میرزایی خاطرنشان کرد: در روایات اصول کافی آمده در قرآن همه احتیاجات مردم وجود دارد. هدایت صرفا مربوط به انسان نیست و مفهوم وسیع تری دارد. خلقت در انسان محصور نیست.
وی گفت: در برابر نگاه پرطرفدار انحصار قرآن، تبیان گری قرآن در هدایت بشری، نگاهی هم نسبت به جامعیت قرآن از این حیث که هر آنچه که خلقت بر آن مبتنی است، ولی زبان آن همه فهم نیست و به دلایلی که در خود روایات بحث شده محصور به ائمه است وجود دارد که نیاز ثقلین و در آوردن قرآن و عترت را پررنگتر نشان میدهد.